Ak sa dnes niekde objaví slovné spojenie „automobilový škandál“, väčšina ľudí si okamžite spomenie na koncern VW a jeho aféru s podvádzaním pri vykazovaní emisií pri naftových motoroch. Je pravda, že mnohí sa ho snažili zneužiť a v snahe zviditeľniť sa bolo publikovaných niekoľko pofidérnych štúdií, vyčísľujúcich, koľko ľudí arogantní nemeckí manažéri pripravili o život.
Ekologickí aktivisti z Greenpeace to vyčíslili napríklad minimálne na 1700 ročne. Pravdou je, že priamo o život nikoho nepripravili a v súčasnosti sú už emisie naftových a benzínových áut takmer rovnaké.
V priebehu posledných desiatok rokov však svetom automobilizmu otriaslo niekoľko iných vážnych škandálov, kedy kvôli výrobným a konštrukčným chybám áut ľudia skutočne zomierali. Postupne si ich pripomenieme a začneme prípadom, ktorý sa týkal koncernu General Motors. Predstavitelia amerického koncernu sa v ňom zachovali spôsobom, ktorý s etikou nemá spoločné absolútne nič. Ide o kauzu, ktorá patrí k najväčším a zomrelo kvôli nej niekoľko desiatok ľudí.
Jedným z najväčších a zároveň najtragickejších automobilových škandálov je kauza, ktorá začala banálnou chybou, vyžadujúcou jednoduchú opravu. V jej centre bola jedna malá chybná súčiastka, konkrétne prepínač zapaľovania.
O chybe Američania vedeli celé roky, no nepodnikli nič pre jej nápravu. Bola by to totiž drahá záležitosť – odstránenie poruchy by stálo približne dolár na každé vadné auto. Napokon po dohode zaplatili miliardovú pokutu a všetko bolo urovnané. Ak sa vám to zdá priveľa, tak v skutočnosti táto pokuta predstavovala necelú tretinu jeho zisku z roku, ktorý predchádzal uzavretiu sporu. Pozrime sa na to podrobnejšie.
Banálna chyba, o ktorej nik nechcel hovoriť
Vadný spínač zapaľovania znamená, že kľúč sa mohol v niektorých koncernových modeloch v spínacej skrinke počas jazdy pretočiť do polohy „vypnuté“. To spôsobovalo, že počas jazdy prestal fungovať motor a väčšina elektrických systémov, vrátane posilňovača riadenia. Táto porucha stála život mnoho ľudí, no vedúci predstavitelia koncernu celú záležitosť spočiatku banalizovali.
Čítajte viac: Podvádzal aj Mercedes-Benz? Spoločnosť Daimler čelí vysokej pokute
GM totiž pôvodne uvádzal 10 tragických prípadov, ešte v apríli 2014 predstavitelia koncernu priznali len 13 mŕtvych. O pár mesiacov to bolo už 124 prípadov a posledné informácie hovorili, že by ich dokonca mohli byť viac, než tri stovky.
Presný počet sa nikdy nepodarilo stanoviť, koncern odmietol v tejto kauze približne 90 percent žiadostí o odškodnenie.
Pritom opäť zdôrazňujeme – oprava závady na jednom aute by stála iba jediný dolár! Šefovia General Motors pritom o tejto chybe vedeli už od roku 2001, no kým začali zvolávaciu akciu, uplynulo neuveriteľných 13 rokov. Zvolávačka začala v roku 2014 a celosvetovo sa týkala 30 miliónov áut.