Na Aston Martin DBX v oficiálnej podobe sme čakali dlho. Teraz ale prichádza zo všetkou britskou eleganciou a je pripravený zabrať miesto na trhu luxusných SUV.
Ide o prvý pokus automobilky o vytvorenie úplne nového produktu, teda ich prvého SUV. A očakávania sú vysoké, takže ak nový Aston Martin DBX bude iba dobrý, nemusí to stačiť. Spoločnosť plánuje do roku 2023 vyrobiť 4000 vozidiel a DBX stojí na čele tohto procesu.
Prvý koncept sa ukázal už v roku 2015 a už vtedy nám všetkým bolo jasné, že vstup Astonu do priestoru luxusných SUV bude niečím špeciálny. Konštruktéri ale museli čeliť hneď niekoľkým požiadavkám: Musí to vyzerať ako Aston Martin, musí to znieť ako Aston Martin a musí to jazdiť ako Aston Martin.
Motor
Prvé SUV spoločnosti je založené na hliníkovom podvozku, ktorého pohotovostná hmotnosť je nižšia ako 1 145 kilogramov. Jeho ľahkosť a tuhosť by ho mala nechať v domácom prostredí ako na ceste tak aj v teréne. 4,0 litrová oturbená V8, ktorá sa stará aj o Vantage alebo DB11, by mala byť tiež nápomocná.
V DBX ale motor vyladili tak, aby mal viac energie a krútiaceho momentu ako jeho športovejší súrodenci. Ale! Výsledkom je, že DBX je výkonnejší ako najnovší rad športovej rady automobilov Aston Martin. S využitím tejto sily pomáha 9-stupňová automatická prevodovka a systém pohonu všetkých kolies.
Je tu tiež aktívny výfukový systém, ktorý mení vrčanie výfukového potrubia, čo umožňuje novému SUV prejsť z rafinovaného a luxusného SUV na športiak. Aston Martin tvrdí, že z 0 na 100 km/hod to zvládne za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť sa pohybuje nad hranicou 290 kilometrov.
Vďaka použitiu dvojitého priečneho a viaczložkového zadného zavesenia kolies s trojkomorovými vzduchovými pružinami a adaptívnymi tlmičmi Bilstein so štyrmi rôznymi nastaveniami pružnosti, môže nový DBX dokončiť kolo na Nurburgringu za menej ako osem minút.
Vylepšením dynamického zamerania DBX je 48-voltový aktívny systém regulácie otáčania, ktorý nahrádza konvenčné stabilizátory. Pomáha obmedzovať pohyb tela pri agresívnej jazde. A spoločnosť sa chváli tým, že vďaka tomu môže nový DBX zaútočiť na zákrutu rovnako rýchlo ako Vantage a brzdiť ako DBS Superleggera.
Celá karoséria je vyrobená z hliníka. Automobil sa môže pochváliť rešpekt vzbudzujúcimi vonkajšími rozmermi 5039 x 1998 x 1680 mm a rázvorom dlhým 3060 mm. Ak vás niekedy rozčuľuje, že aj v týchto najdrahších vozidlách nájdete súčiastky z lacnejších modelov, pri DBX si môžete byť istý, že sedíte v úplnom origináli. Všetky ovládacie prvky v interiéri, všetky tlačidlá sú úplne nové, nenájdete ich v žiadnom inom aute.
Auto, kľúč, fotokniha
Napriek tomu, že DBX má vznikať na pomery značky vo vysokom počte, Aston Martin si chce zachovať punc exkluzivity a dopriať tento pocit aj svojim zákazníkom. Každý vyrobený kus prejde osobnou kontrolou prezidenta značky Andyho Palmera a každý nový majiteľ DBX sa môže tešiť na fotoknihu podpísanú šéfdizajnérom Marekom Reichmannom. Azda netreba pripomínať, že možnosti individualizácie budú obrovské. DBX je plnohodnotné 5-sedadlové SUV s batožinovým priestorom so základným objemom 632 litrov.
V Astone mysleli aj na praktické detaily. Ak používateľ auta bude prevážať svojho psa, isto ocení malú sprchu zabudovanú v batožinovom priestore. Ten môže byť aj celý vyhrievaný, čo uľahčí napríklad výlety k zasneženým zjazdovkám. Romantické duše zase isto zajasajú nad ambientným osvetlením, ktoré bude možné meniť až v 64 farbách. Na palube nebude chýbať ani veľká panoramatická strecha, najkvalitnejšia koža či 360-stupňový parkovací systém. Svetlú výšku vozidla 190 mm bude možné zvýšiť na 235 mm, vďaka čomu bude DBX schopné prebrodiť vodnú prekážku hlbokú 50 cm. Priemerná spotreba vyššia než 14 litrov benzínu na 100 km jazdy by vďaka 85-litrovej nádrži nemusela byť prekážkou krátkeho dojazdu.
Zdroj: Aston Martin