Nová trieda E prichádza s množstvom dizajnových aj technologických vylepšení, nás však na prvý pohľad zaujali hlavne úplne nové volanty.
Tak, ako iné očakávané modely, aj nová trieda E mala dnes svoju svetovú premiéru len vo virtuálnom priestore, pretože autosalón v Ženeve bol kvôli obavám z epidémie zrušený. A čím teda na monitoroch zaujala?
Na úvod treba povedať, že trieda E patrí v portfóliu Mercedesu k bestsellerom, celkové predaje aktuálnej generácie už prekročili hranicu 1,2 milióna kusov, historické predaje (vrátane predchodcov) dokonca hranicu 14 miliónov kusov. Navyše je to univerzálne auto, dostupné ako sedan, kombi, kupé aj kabriolet, aktuálne sa však predstavila len v prvých dvoch karosárskych prevedeniach – teda ako sedan a kombi.
Hodnotenie vzhľadu je vždy subjektívnou záležitosťou, nám sa zatiaľ na prvý pohľad asi o niečo viac pozdáva kombi, lepšie na ňom vyniknú dynamické línie. Dôležitejšie zmeny sa však udiali v interiéri a pod kapotou. Zaujímavé sú už spomínané volanty – jeden z nich tvarovaním ramien trochu pripomína logo Tesly, druhý ma ramená zdvojené. Obrázky asi napovedia viac:
Všetko pre vodiča
Za volantom bude jednoduché nájsť optimálnu polohu – aj cez aplikáciu. Po zadaní telesnej výšky do multimediálneho displeja alebo cez funkciu Mercedes me sa sedadlo automaticky nastaví do vhodnej polohy, ktorú si musí následne vodič už len doladiť, tak aby dobre videl na displeje pred sebou. Navyše sedadlo sa mu môže pod zadkom aj chrbátom decentne hýbať, aby nezaspal, Mercedes túto funkciu ponúka v rámci systému, nazvaného Energizing. V novej Triede E je použitá najnovšia generácia multimediálneho systému MBUX, s ktorým sa sériovo dodávajú dva veľké displeje s rozmermi 10,25 palca/26 cm, alebo na želanie s uhlopriečkou 12,3 palca/31,2 cm. Používateľ si môže vybrať zo štyroch štýlov: Moderná klasika, Športový, Progresívny a Decentný.
V rámci balíka pre inteligentné jazdenie dokáže adaptívny tempomat prispôsobiť rýchlosť nielen reálnej premávke, ale aj samotnej ceste, registruje teda nielen zápchy, ale aj kruhové objazdy, zákruty, križovatky alebo mýtne stanice. V zápchach dokáže auto sám aj rozpohybovať, nesmiete však stáť dlhšie, než minútu. A keď už stojíte v cieli cesty, pri vystupovaní vás upozorní, ak náhodou popri vašom aute práve prechádza iné vozidlo, alebo aj bicykel. Rovnako vás na prekážky upozorní aj pri parkovaní (ak hrozí kolízia, preventívne dokonca auto zastaví), prípadne zaparkuje namiesto vás.
Emisie nepustia
Úplne najzásadnejšia zmena je pod prednou kapotou, prichádza totiž záplava plug-in hybridov, emisný kôš jednoducho nepustí. Je ich hneď na úvod sedem, s dieselovým a benzínovým motorom, sedan aj kombi, s náhonom na zadné a aj na všetky kolesá.
Výkonné motory s nízkymi emisiami ponúkajú v prípade benzínu výkon od 115 až po 270 kW, pri dieselových motoroch začína výkonová ponuka na úrovni 118 a končí na 243 kW. Asi najzaujímavejšou novinkou medzi motormi je štvorvalcový benzínový dvojliter (M 254) s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) druhej generácie. Elektromotorom je v ňom prepojený s 9-stupňovým automatom.
Trieda E sedan a kombi k nám prídu asi v lete, na ďalšie karosárske verzie si budeme musieť ešte ďalších pár mesiacov počkať.