Domov MOTO MOTOTEST Yamaha Niken – motorka, ktorá má „o koliesko viac“

MOTOTEST Yamaha Niken – motorka, ktorá má „o koliesko viac“

Niken

Mnohí ortodoxní motorkári pokladajú Yamahu Niken za podradný stroj, v skutočnosti však jazda na nej vie byť naozaj zábavná, aj keď má svoje úskalia.

Inžinieri v Yamahe hovoria, že Niken je motorka, postavená v duchu filozofie kandó. Toto japonské slovo nie je úplne jednoduché preložiť, označuje myšlienkový systém, smerujúci k vnútornému obohatenia duše a srdca.

Niken

Nemusí však byť len myšlienkový, dá sa zhmotniť – a to doslova. Stelesňuje ho motorka, inšpirujúca už len tým, že sa dosť vymyká bežným štandardom. Poďme si ju prestaviť systematicky.
Ak si ju kúpite, musíte počítať s veľkou pozornosťou okolia a s tým, že takmer neustále budete musieť odpovedať na rovnakú otázku: Prečo to má vlastne tri kolesá?! Odpoveď na ňu sme hľadali aj my v tomto teste.

Že to nie je úplne bežná motorka si na prvý pohľad všimne aj absolútny laik – už len preto, lebo vpredu má dve a vzadu jedno koleso. Názor na toto riešenie si každý musí urobiť sám, nám sa však dizajn páči, rovnako ako to, že sa drží modelovej línie yamaháckych naháčov.

Niken

A nejde len o vzhľad – od nich má Niken prebratý motor aj s prevodovkou. Presnejšie – je to Yamaha MT09. To značí motor s objemom 847 centimetrov kubických a výkonom 115 koní, kombinovaný so 6-stupňovou prevodovkou vybavenou quickshifterom nahor – teda systémom rýchloradenia bez použitia spojky.

A keď sme už pri nej – tá je antihopingová, čo znamená, že pri podraďovaní zabraňuje zablokovaniu zadného kolesa. Pri modeloch Yamaha GT tieto technológie patria už do štandardnej výbavy. Niken má však oproti nim pár odlišností, týkajú sa napríklad palivových máp a sprevodovania prevodovky.

Yamaha vstúpila na motocyklový trh v Japonsku ako posledná. Preto musela v tvrdej konkurencii prísť s niečím neobvyklým, zákonite preto už od začiatku kládla rovnako intenzívny dôraz ako na techniku, tak aj na originálny dizajn a vzhľad svojich motocyklov.

Ide jednoducho svojou cestou, ktorá občas zaužívané štandardy ostentatívne ignoruje – a to niekoho osloví, inému to zas až tak pochuti nemusí byť. Dokazuje to aj testovaný Niken.

Poďme sa pozrieť, aké má táto výstredná trojkolka, ktorej mnohí ortodoxní motorkári nejako stále nedokážu prísť na chuť, jazdné vlastnosti a v čom sa svojim prejavom odlišuje od „normálnych“ motoriek.

Jazdné dojmy

Prvé stovky metrov boli aj pre nás trochu rozpačité a neisté. Ale po chvíli sme si na Niken zvykli a v podstate zabudli na to, že vpredu má dve kolesá. Pravdou ale je, že tie jej nepridávajú vždy na stabilite, najmä v nízkych rýchlostiach pôsobila trochu rozpačito a ovládateľnosť tiež nebola ideálna.

Tento nedostatok sa však vytratí už pri rýchlosti 30 kilometrov za hodinu. A čím rýchlejšie idete, tým viac oceňujete dve predné kolesá. Tie vám pri každom nájazde do zákrut dokazujú, že práve vďaka nim sú stabilita a schopnosť udržať predok pritlačený na asfalt takmer bez chyby.

Na tomto stroji jednoducho zákrutami prechádzate rýchlejšie, plynulejšie a istejšie. Pripomíname len, že na to ale musíte ísť aspoň tridsiatkou. Aj keď vás v zákrute prekvapí nejaká nerovnosť, môžete si byť istí, že ak jedno koleso stratí priľnavosť, tak to druhé to bezpečne istí. Skôr sme mali problém s priľnavosťou zadného kolesa.


MODEL: Yamaha Niken GT MOTOR: 847 ccm MAX. RÝCHLOSŤ: ? km/h HMOTNOSŤ: 267 kg VÝŠKA SEDLA: 820 mm
ZÁKLADNÁ CENA: 15 990 €


Vďaka systému LMW (Leaning Multi-Wheel) a dvom predným kolesám je Niken pri krízových brzdeniach omnoho stabilnejší a účinnejší než klasický motocykel s jedným predným kolesom – a to na akomkoľvek povrchu. Samozrejme, najviac sa to prejaví na mokrej ceste.

Systém LMW si vie poradiť aj s prejazdom nerovností, ktoré odfiltruje komfortne. Aj keď len jedným kolesom prejdete cez spomaľovač (retardér), tak si to ani nevšimnete, pokiaľ cezeň neprejdete aj zadným kolesom.

Niken

Zároveň LMW dovoľuje náklony až 45 stupňov, čo je viac než dostačujúce. Ale pozor – Niken nemá zamykanie predných kolies proti náklonu, takže samostatne stáť vám nebude. Treba jednoducho použiť klasický stojan.

Vo výbave je dvojica bočných 25-litrových kufrov z polomäkkého plastu. A ako už pri vyšších triedach býva zvukom, máte k dispozícii aj tempomat, vyhrievané rukoväte, niekoľko režimov palivových máp a nastaviteľnú trakčnú kontrolu v dvoch stupňoch s možnosťou ju úplne vypnúť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPríde na svet BMW X8 M skôr ako športová verzia X7? Zjavne áno
Nasledujúci článokV Európe klesol predaj áut najvýraznejšie odkedy sa zverejňujú štatistiky