Domov TESTY TEST Opel Zafira Life už nemá s rodinným MPV spoločné vôbec nič

TEST Opel Zafira Life už nemá s rodinným MPV spoločné vôbec nič

Zafira

Zafira Life stratila svoj pôvodný charakter a zmenila sa na veľký rodinný, respektíve biznis-van, ktorých je aktuálne na trhu už naozaj dosť.

Opel je dnes už súčasťou koncernu PSA a vidieť to aj na zmene jeho modelového portfólia. Zafira je excelentným príkladom tohto prístupu. Už to nie je praktické rodinné MPV, ale skutočne veľká osobná dodávka. A ako veľká? V podstate presne tak, ako jej koncernoví súrodenci, napríklad Citroën Spacetourer alebo Peugeot Traveller. Natiahli sa nielen jej rozmery, ale aj názov – po novom je to už Zafira Life.

Pravdou je, že všetky tri (a s Toyotou Proace Verso vlastne štyri) uvedené modely umožňujú veľkú mieru individualizácie a líšia sa aj zvonku, najmä prednými maskami. Silnou stránkou testovaného auta je hlavne modularita. Nejde len o to, že je dostupné v troch rôznych dĺžkach, týka sa to aj interiéru. Tam môžete „napratať“ dokonca až 9 sedadiel, pričom sedadlá v druhom a treťom rade môžete nielen posúvať hore-dolu, ale aj úplne vybrať, alebo otočiť proti sebe.

Zafira

Pri poslednom z uvedených riešení získate vlastne malý biznis-salónik – najmä ak máte kožený interiér v kombinácii s presklenou strechou. Medzi sedadlami môžete rozložiť aj malý konferenčný stolík, ktorý vznikne z posuvného stredového boxu, plniacom aj úlohu lakťovej opierky. Na sedadlách v druhom aj treťom rade môžete mať nainštalované aj úchyty detských autosedačiek Isofix, takže teoreticky v sedačkých odveziete šesť detí. A tie (samozrejme aj ostatní cestujúci) sa môžu tešiť aj z ideálnej teplotnej pohody, pretože súčasťou dvoch najvyšších výbav je aj prídavné nezávislé kúrenie Webasto.

ssangyong-torres-evx

Na oboch stranách auta môžete mať elektrické posuvné dvere, ktoré otvoríte aj diaľkovým ovládaním. Jediné, čo neotvoríte poriadne, sú zadné okná, ktoré sú len výklopné a tiež nie je úplne jednoduché manuálne otvárať a zatvárať veľké piate dvere. Ale na druhú stranu – možno na nich samostatne vyklopiť aj okno.

Za volantom sa v tejto relatívne veľkej dodávke budete cítiť ako v osobnom aute, teda až na vysoký posed. Ale z hľadiska komfortu máte k dispozícii výklopný head-up displej, automatickú 8-stupňovú prevodovku, vyhrievané a masážne sedadlá, bezkľúčové štartovanie, zadnú parkovaciu kameru, kvalitné audio s 10 reproduktormi, integráciu smartfónov a samostatnú klímu pre cestujúcich vzadu, ktorú môžu aj sami regulovať. Dostupnosť jednotlivých komfortných prvkoch závisí aj od stupňa výbavy.

Komfort osobného auta môžete očakávať aj pri jazde, Zafira veľmi dobre filtruje priečne i pozdĺžne nerovnosti. Samozrejme, musíte pri prejazde zákrut rátať s vyšším ťažiskom, toto je však veľký rodinný, respektíve biznis-van, nie športové auto. Ak chcete, môžete radiť teoreticky i manuálne páčkami pod volantom, ale v praxi ich budete potrebovať výnimočne, respektíve prakticky vôbec. Automat totiž spolupracuje s motorom veľmi dobre.

A keď sme už pri ňom – pod kapotou sme mali dvojlitrový naftový agregát vo výkonnejšej verzii, čo značí 130 kW, resp. 177 koní. Tento motor možno kombinovať výlučne s 8-stupňovým automatom, ale je k dispozícii už v druhom najnižšom stupni výbavy (a nie v krátkej verzii S), čo značí cenu na úrovni 39-tisíc eur a viac. Pri testovanej kombinácii motora a prevodovky už stoja za zmienku skôr vyššie výbavové úrovne, pretože od najluxusnejšej top verzie v najdlhšom prevedení vás delí len približne 5-tisíc eur. A ak sa pozriete do cenníku, tak sa do nich zmestí pomerne veľa zaujímavých praktických ale aj luxusných doplnkov. Škoda, že v aute nemôžete mať full-LED svetlomety. LED technológia je k dispozícii len pre denné svietenie a máte ju aj v interiéri v čítacích lampičkách.

Zafira
Výsuvný head-up displej

Ale vráťme sa k testovanému motoru. Pri ňom treba uviesť dve ďalšie prednosti. K dispozícii máte krútiaci moment 400 Nm pri dvetisíc otáčkach, takže Zafira je naozaj pomerne dynamická. Na stovku zrýchli za 10,4 sekundy, čo je na takto veľké auto naozaj výborná hodnota. A je navyše tento agregát aj úsporný, v kombinovanom režime pri približne rovnakom rozložení jazdy medzi mesto, okresky a diaľnice sa dostanete mierne nad 7 litrov, čisto v meste by ste sa mali držať pod deviatimi.

 

Ak vám stačí slabší dvojlitrový diesel (110 kW/150 koní) v kombinácii s manuálom pri strednej verzii „M“ môžete ušetriť vyše štyritisíc eur. Tretím do partie je jedenapolitrový naftový agregát s výkonom 75 kW, respektíve102 koní. Pri tak veľkom aute, ako je Zafira, by sme však určite volili jeden z dvojice silnejších motorov. Benzín na výber nie je.

Zafira sa oproti predošlej generácii zmenila zásadne – v podstate zanikla. Miesto nej je tu testovaná Zafira Life so všetkými prednosťami veľkého biznis-vanu, praktickým interiérom a úsporným motorom. Je to však, popri Peugeote Traveller, Citroëne Spacetourer a Toyote ProaceVerso už štvrtá variácia na rovnakú tému, využívajúca prakticky identické technológie, motory a aj vnútorné vychytávky. Inak povedané, už trochu obohraná pesnička. Nám ale dobre vybavené a vyzerajúce menšie rodinné MPV bude chýbať, pravdou však je, že na trhu aktuálne nie je o tento typ áut príliš veľký záujem, pretože ich miesto zaujali predovšetkým SUV.

Technické údaje
Opel Zafira Life
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 2000 cm3
Max. výkon 130 kW/177 k pri 3750 ot.
Max. krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot.
Palivo nafta
Pohon 2WD
Prevodovka AT8
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 306 mm
Šírka 2 010 mm
Výška 1 890 – 1940 mm
Rázvor náprav 3 275 mm
Prevádzková hmotnosť 1 802 – 1 816 kg
Objem batožinového priestoru závisí od počtu a rozmiestnenia sedadiel
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
Max. rýchlosť 185 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 7,9 – 8,1 l/100 km
CENA
Základná cena modelu (verzia L) 31 890 eur
Základná cena testovanej verzie 38 840 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokOd budúceho roku budú mať Volvá v streche zabudovaný LiDAR
Nasledujúci článokKIA Sorento predstavuje inovatívnu technológiu na sledovanie mŕtveho uhla
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.