BMW M2 Competition patrí aktuálne asi vôbec k tomu najlepšiemu, čo má značka s modro-bielou vrtuľkou vo svojom portfóliu.
BMW M2 Competition je auto, o ktorom sa píše prakticky len v superlatívoch. A niet sa ani čo diviť. BMW to totiž so športovými autami naozaj vie, po dekádach experimentovania a skúseností dokázala bavorská automobilka vycizelovať takmer každý model z divízie M skoro k dokonalosti.
Vyše 400 koní
A konkrétne čísla sú pri testovanom aute tiež úctyhodné – 302 kW, respektíve 411 koní, ktoré pod kapotou tejto zadnokolky produkuje poctivý trojlitrový radový šesťvalec, posilnený dvomi turbami, z ktorých každé pracuje samostatne pre trojicu valcov v kombinácii s maximálnym krútiacim momentom 550 Nm majú na svedomí maximálku 280 km/h a zrýchlenie na stovku za 4,2 sekundy. Za skvelú dynamiku vďačí BMW M2 aj jednému z najdrahších príplatkov, ktoré sme v testovanom aute mali – vynikajúcej rýchlej a chirurgicky presnej dvojspojkovej prevodovke M Drivelogic, ktorá navýšila jeho cenu o vyše 4-tisíc eur.
Tu si možno dovolíme malú odbočku k cene. V základe stojí toto auto necelých 65-tisíc eur, testovaný kus s príplatkovou výbavou sa vyšplhal niekam cez 80-tisíc. Z drahších príplatkov cenu navýšili športové M brzdy a M sedadlá, spolu o ďalších vyše tritisíc eur, tisícku navyše vás budú stáť tie športové sedadlá v elektrine a niečo vyše 800 eur high-endové audio Harman-Kardon. Príprava pre Apple Car Play stojí vyše 300 eur a mobilná kompatibilita vrátane bezdrôtového nabíjania smartfónov vyše 400. Tie posledné dva príplatky sa nám zdajú prehnané. Na druhú stranu – ak budete uvažovať o nejakých karbónových doplnkoch z M Performance, všetky uvedené sumy sú zanedbateľné.
Cenu spomíname zámerne – niekto si totiž môže povedať, že 80-tisíc za takúto viac-menej okruhovú hračku, pri ktorej aj tak potrebujete druhé auto na bežné jazdenie je predsa len dosť.
Dve v jednom
Pravdou však je, že jedným z veľkých benefitov tohto extrémneho auta je, že dokáže neskutočne efektívne potlačiť svoj apetít a zároveň poskytnúť dostatočný komfort aj pre bežné civilné jazdenie. Kupujete v ňom naozaj „dve autá v jednom“. Znie to možno ako fráza, ale je to skutočný Dr. Jekyll a Mr. Hyde. Stačí trochu zvoľniť, dať nohu z plynu dole, zvoliť „civilnejší“ jazdný režim a zrazu idete v relatívne tichom, kultivovanom, komunikatívnom a spolupracujúcom aute – a navyše so spotrebou hlboko pod desať a dokonca aj pod 9 litrov – a to ani zďaleka nehovoríme o nejakej extra defenzívnej jazde.
Pravdou je, že v nižších rýchlostiach sa odpruženie správa trochu nervózne a zadok vám mierne odskakuje – ale to je daň za športové naladenie, ktorú každý rád zaplatí. Treba si v nižších rýchlostiach dávať pozor najmä v zákrutách pri akcelerácii, kde to intuitívne až tak nečakáte, no zadný pohon dá o sebe vedieť spôsobom, pri ktorom sa veľmi ľahko môže stať, že nad vozom stratíte kontrolu. Ak pre niekoho toto auto naozaj nie je vhodné, tak pre menej skúsených šoférov s túžbou predvádzať sa egom nepriamo úmerným ich schopnostiam. Na druhú stranu – veľmi rýchlo ich dokáže naučiť pokore.
Stačí však zošliapnuť opäť plyn a z príjemného doktora Jekylla sa stane Mr. Hyde, skutočná beštia s neskutočným temperamentom a obrovskou chuťou zahryznúť sa do série zákrut. V nich oceníte najmä vynikajúci podvozok, presné riadenie o obrovský dynamický potenciál auta spojený s veľkým prebytkom výkonu.
A pokiaľ ide o pocity v kabíne: Obklopuje vás interiér, ergonomicky dotiahnutý takmer k dokonalosti, všetko je presne tam, kde to očakávate, kvalita je nadštandardná. Ale – a to sa týka značky ako takej, nielen testovaného auta – už máme pocit, že v tomto smere je BMW až príliš konzervatívne, v porovnaní s konkurenčným Mercedesom, ale aj Audi, akoby mu už trochu chýbal esprit, chuť experimentovať a v pozitívnom zmysle slova prekvapiť.
Ale, ako sa hovorí – sto ľudí, sto chutí. To je len náš a čisto subjektívny názor. Priznávame, že trochu sme mali problém nájsť si ideálnu a zároveň komfortnú pozíciu za volantom, možno by stačili o niečo dlhšie sedáky, alebo o kúsok väčší výškový rozsah nastavovania sedadla. Na druhej strane – poskytujú vynikajúcu bočnú oporu. A aby sme boli spravodliví, priznávame – výška takmer 190 cm a trojciferná váha asi nie sú celkom štandardné parametre vodiča takého auta. Naopak – chváliť musíme skvelý hrubý športový volant, perfektne padnúci do rúk. Dosť miesta vpredu a aj nad hlavou. Vzadu to je už o niečo stiesnenejšie, ale je to M2, ak chcete viac miesta, kúpte si SUV alebo rodinné kombi.
Z nášho pohľadu – BMW M2 je unikátne auto, hračka, vhodná aj na bežné jazdenie, z ktorej sa však behom sekundy dokáže stať neuveriteľne ostré a dynamické auto. Je presné, kultivované a možno aj trošku výbušné, preto asi nie je vhodné pre menej skúsených šoférov, ktorým jeho obrovský výkon a dynamický potenciál v kombinácii s pohonom zadnej nápravy predsa len môžu v niektorých situáciách spôsobiť nečakané problémy. Určite nie je lacné, no presne pri ňom viete, za čo si priplatíte a nejde iba o nejakú imidžovku. Navonok niekomu možno môže pripadať trochu málo nápadné a extravagantné, no faktom je, že v jeho prípade sa pod pozlátkom skrýva skutočné zlato.
Technické údaje
BMW M2 Competition Coupé
|
|
Usporiadanie a počet valcov | radový 6-valec |
Zdvihový objem | 2979 cm3 |
Max. výkon | 302 kW/410 k pri 5230 – 7000 ot. |
Max. krútiaci moment | 550 Nm pri 2350 – 5230 ot. |
Palivo | benzín |
Pohon | 2WD |
Prevodovka | 7AT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 461 mm |
Šírka | 1 990mm (so zrkadlami) |
Výška | 1 410 mm |
Rázvor náprav | 2 693 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 650 kg |
Objem batožinového priestoru | 390 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,2 s |
Max. rýchlosť | 280 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (WLTP) | 9,0-9,2 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 50 000 eur (M240i) |
Základná cena testovanej verzie | 64 950 eur (M2 Competition) |