Japonská vláda chcela dotlačiť spoločnosti Nissan Motor a Honda Motor do akéhosi núteného partnerstva. Táto myšlienka bola po prvýkrát predstavená spoločnostiam na konci roka 2019. Zamietnutá bola skôr, ako sa stihla dostať k predstavenstvám oboch strán.
Návrh bol predložený výrobcom automobilov kvôli zvýšenej globálnej konkurencii v automobilovom priemysle. Druhým faktorom, ktorý posudzovali japonské úrady, boli zvyšujúce sa náklady na vývoj autonómnych systémov a elektrických vozidiel. Myšlienka zlúčenia Nissanu a Honda sa údajne zrodila v hlave poradcov predsedu vlády Shinzo Abeho, ktorí sa obávali budúcnosti aliancie Nissan-Renault. Podľa ich slov bola spochybnená ich samotná existencia po tom, čo v roku 2018 zatkli Carlosa Ghosna.
Podľa analytika spoločnosti LightStream Research sa budú výrobcovia automobilov snažiť v nadchádzajúcich rokoch nadviazať silné partnerstvá. Japonský automobilový priemysel by sa tak mohol rozdeliť do dvoch veľkých skupín, z ktorých jedna by bola Toyota, ktorá už má podiely v Mazde, Suzuki a Subaru. Nezávislá budúcnosť spoločnosti Honda, tretieho najväčšieho výrobcu automobilov s ročným predajom 4,8 milióna vozidiel, bola v posledných rokoch predmetom mnohých diskusií. Ambiciózny projekt sa ale skončil po tom, čo obe strany tento nápad okamžite odmietli a projekt sa schoval v chaose spôsobenom pandémiou Covid-19.
Pri prípadnom schválení spojenectva by sa totižto obe automobilky museli uchýliť k nemožným kompromisom, ktoré by im celú výrobu iba skomplikovali. Keďže Honda a Nissan nemajú totožné modely ani karosérie, nemohli by používať spoločné časti pri montáži. Hlavnou prekážkou je jedinečný konštrukčný dizajn Honda, ktorý by veľmi sťažoval používanie spoločných platforiem. A bez toho by aliancia nebola schopná ťažiť z úspor nákladov, ktoré prichádzajú vo väčšom rozsahu.
Prečo vlastne vznikajú takéto partnerstvá? Aktuálnym problémom priemyslu je zvyšujúci sa dopyt po elektromobiloch. To znamená, že automobilka musí vyvinúť všetko nanovo – dizajn, technológie aj stroje na výrobu. A to nie je vôbec lacný špás. Preto je vo veľa prípadoch vytvorenie aliancie výborným spôsobom na ušetrenie množstva peňazí.
Japonsko má stále osem veľkých automobilových značiek, no štyri z nich (Mazda, Subaru, Suzuki a Daihatsu) sú prepojené držbou podielov značkou Toyota. Medzitým má Nissan trojstrannú alianciu s francúzskym Renaultom a menším rivalom Mitsubishi Motors, čím sa stáva Honda jedinou samostatnou automobilkou z krajiny vychádzajúceho Slnka.
Aj keď tieto dve spoločnosti majú podobnú veľkosť, pokiaľ sa bavíme o počte predávaných automobilov, ich obchodný model je diametrálne odlišný. Honda má každým rokom väčší zisk z motocyklov ako z vozidiel, čo jej umožňuje lepšie sa prispôsobovať všemožným situáciám. Je tiež najväčším výrobcom motorov na svete a medzi jej produkty patria a súkromné tryskáče, kosačky na trávu aj lodné motory. Takže majú naozaj pestré portfólio, ktoré by toto partnerstvo finančne narušilo.
Zdroj: Financial Times Carscoops