Seat Leon je v skutku španielskou okorenenou alternatívou k technicky identickému Golfu. V interiéri sa kladie dôraz na digitalizáciu a tá rozpráva úplne nový príbeh.
Počas 21 ročnej doby prešiel Leon veľmi dlhou cestou. Za tento čas spôsobil veľa rozruchu, ale s prichádzajúcimi generáciami prišiel o veľa uznania a charakteristík. Zároveň je pritom stále presvedčivý, praktický a technologicky zdatný. Dalo by sa povedať, že ďaleko pred mimo-koncernovou konkurenciou. Vzbudí odvážny dizajn a inovatívny infotainment toľko rozruchu, aby si získal srdcia zákazníkov rýchlejšie ako Golf?
Nový Leon nie je iba Volkswagen Golf maskovaný v španielskych farbách. S novým dizajnovým jazykom budí tak návykové pocity, ktoré boli kedysi jeho synonymom. Štvrtá generácia prišla s celým arzenálom nových funkcií, ktoré uprednostňujú konektivitu.
Najkrajší s koncernu
Exteriér Leonu prebral veľa prvkov z nového dizajnového jazyka, s ktorým debutovalo Tarraco či koncernový bratranec Tiguan. Vďaka tomu má auto transformovanú prednú časť so štylizovanými svetlometmi, ktoré sú teraz viac zapasované do kapoty. Okrem toho majú nový LED podpis, ktorý krásne zapadá do prepracovanej mriežky. Vyzerá jednoducho oveľa elegantnejšie ako ktorákoľvek z predchádzajúcich generácií. Zároveň má avantgardný nádych, ktorý ho odlišuje od predchodcu. Je to vidieť hlavne v oblasti C stĺpika a na tvaroch okien.
Zadná časť auta sa mi ale páči rovnako. S touto podobou to Seat trafil priamo do čierneho, ako Amor do srdca. Prepojený profil zadných svetiel umiestnený tesne pod zadným oknom vyniká. Ukrýva rad LED svetiel, ktoré sú ale dostupné len vo výbave FR alebo Excellence.
Prvou vecou, ktorá po nahliadnutí do kabíny upúta vaše oči, bude drastická zmena interiéru. Ten je po novom minimalistickejší ako predtým, no pritom s extravagantným a moderným výzorom. Interiér je takmer celý digitálne orientovaný, čo sa mi zdá – najmä z hľadiska priemerného vodiča takéhoto automobilu – ako veľmi odvážne riešenie. To však neznamená, že táto orientácia neprináša veľa dobrého.
V digitálnom prístrojovom štíte sa dá prispôsobiť takmer všetko, ovládanie jednotlivých častí je jednoduché. Displej infotainmentu ponúka porovnateľnú flexibilitu – rôzne rozloženie displeja a tiež voliteľné pridávanie funkcií na panel úloh. Spravovanie digitálneho interiéru si však vyžaduje naučenie sa určitých zvykov. A s tým mi prichádza na um niekoľko otáznikov.
Osloví iba mladé publikum?
Ako jeden z hlavných orieškov sa mi javí ovládanie kúrenia. Vplyvom digitalizácie už tu nie sú žiadne tlačidlá, no pod centrálnou obrazovkou sa nachádzajú nenápadné ikony červenej a modrej farby pre oboch pasažierov vpredu. Človek sa musí najprv naučiť, kde je to správne miesto, ktorého sa má dotknúť (podobná situácia, ako zažívame pri začínajúcich vzťahoch).
Keď už si teda v hlave nastavíte pohyb ruky, ktorý treba vykonať, nastane ďalší problém. Zapadá slnko, stmieva sa. Tieto ikony totiž nemajú svetelný sprievod, takže v noci ich jednoducho neuvidíte. Našťastie má Seat plán B a tak mi nezostalo nič iné, ako si všetko nastaviť na obrazovke, čo v nočných hodinách nie je príliš zodpovedné.
Druhou oštarou v inak pôsobivej kabíne môže byť problém prispôsobenia sa. Na akú skupinu populácie sa novým Leonom Španieli sústreďujú? Určite na všetky, ale takto digitalizovaný interiér bude pre ani nie tak starších vodičov obrovskou výzvou. A nielen pre nich. Hold, s týmto sofistikovaným ovládaním bez tlačidiel prichádza aj mnoho kompromisov.
Fanúšikov moderných technológií a tempomatu poteší nový bezpečnostný systém prediktívneho adaptívneho tempomatu, ktorý sa dá najlepšie opísať ako nový vývoj už známej techniky. Prediktívny tempomat využíva snímky z kamery na čelnom skle a údaje navigačného systému, aby sledoval otáčky a rýchlostné limity. Podľa týchto údajov vopred upraví rýchlosť. Naozaj šikovné!
Čím je taký jedinenčný?
Za spomenutie určite stojí okolité osvetlenie, teda úzky LED pásik v hornej časti palubovky a dverí. Vo dverách má ale navyše aj inú ako estetickú funkciu. Ak sa totižto do mŕtveho uhlu auta dostane vozidlo, napríklad pri predbiehaní na diaľnici, časť tohto osvetlenia zmení farbu na oranžovo. Bonusom je, že ak otvoríte dvere, LED pás zmení farbu na červenú, aby okoloidúce autá videli aj v tme, že máte otvorené dvere.
Aj napriek športovému look-u je Leon priestranný. Na zadnom sedadle je k dispozícii dostatočný priestor pre kolená aj hlavu. Po sklopení zadných sedadiel sa podlaha primerane vyrovná, čo robí z tohto kombíka jasnú voľbu.
Batožinový priestor je na tom podobne a nehrá rolu druhých huslí. Dvojité dno poskytuje dostatok úložiska pre menej používané veci a cez príjemnú nakladaciu hranu sa zmestí do auta výbava hodná rodinnej dovolenky.
Obľubuje zákruty
Na ceste sa správa Leon veľmi sebaisto a ľahko sa ovláda. Podvozok tohto FR-ka na vozovke aj vďaka trochu zvýšenej tuhosti drží pevne. V zákrutách vyniká, dokonca má mierne tuhšie zavesenie ako Golf, no mechanizmus riadenia by mohol byť v tomto ohľade ešte tuhší a priamejší. Tento krásavec si to naozaj zaslúži.
Testovaný Leon je poháňaný 1,5-litrovým motorom TSI, ktorý má 110 kW a točivý moment 250 Nm. Agregát má veľmi tichý prejav a svoju úlohu si vykonáva vskutku zodpovedne. Sportourer som dostala ešte nezabehnutý, takže posudzovať jeho chute budem opatrne, ale s rozumom. Po prvých 800 kilometroch sa čísla spotreby vyšplhali v priemere na 6,2 l/100 km, čo nie je až tak ďaleko od pravdy.
V tomto prípade bola konská sila prenášaná do kolies prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorú mimochodom Seat vyrába pre celý koncern. Keďže Sportourer má nábeh na športový prejav, prispôsobila sa tomu aj kulisa riadenia. Tá znesie aj trocha intenzívnejšie a športové ovládanie. Automatická prevodovka DSG je k dispozícii iba s najvýkonnejším naftovým alebo hybridným benzínovým motorom eTsi.
Resumé
Leon má toho veľa spoločného so svojim koncernovým bratom Golfom, no napriek tomu je vizuálne úplne jedinečný a dynamický. Podobne je na tom interiér, ktorý je natoľko odlišný, že by mohol Golfu prebrať zákazníkov. Tento výtvor si zaslúži uznanie a vysoké predajné čísla.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Max. výkon | 110 kW/150 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňový manuál |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 642 mm |
Šírka | 1 799 mm |
Výška | 1 448 mm |
Rázvor náprav | 2 686 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 366 kg |
Objem batožinového priestoru | 620 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
SPOTREBA (počas testu) 6,2 l/ 100 km | |
CENA | |
Základná cena modelu | 22 360 eur |
Cena testovanej verzie (akciová) | 22 500 eur |
TEST Honda Jazz e:HEV, naozaj revolučná, no zároveň praktická