Ruská automobilka Lada sa pokúšala uspieť aj na trhu luxusných automobilov. Vesta Signature však bola na miestnych papalášov príliš málo luxusná.
Rusko je často prezentované ako hrdá krajina s vlastnými pravidlami, ktorým rozumie len málokto z vonkajšieho sveta. Mohlo by sa teda zdať, že tamojší obyvatelia sú zaťažení na domáce výrobky, no opak je pravdou. V luxusných štvrtiach Moskvy je možno až príliš často vidieť západné luxusné automobilky. Jedným z riešením by preto bolo prísť s domácim luxusným modelom, ktorý by znížil závislosť krajiny na “prehnitom” západe. A okolo roku 2015 túto úlohu nedostal nikto iný, ako ruská automobilka Lada.
Najprv len nápad
Rusko vo všeobecnosti nemá slávnu históriu výrobu ultraluxusných automobilov. Boli tu prestarnuté ZiLy, ktoré rozhodne nedokázali udržať krok so západnou konkurenciou. A tak sa skupina technikov v Lade rozhodla prísť s vlastným riešením problému – vzali model Vesta, predĺžili ju o 25 centimetrov, pridali luxusné prvky výbavy a dúfali, že dokážu osloviť majetnejších klientov, ktorí majú domácu krajinu hlboko v srdci.
Vedenie automobilky, ktoré bolo v tom čase zastúpené šéfom Bo Anderssonom, dalo projektu zelenú. Projekt sa zdal ako dobrá príležitosť zvýšiť renomé značky a zablúdiť aj do vyšších kruhov spoločnosti, alebo nebodaj k štátnym zákazkám. Projekt dostal meno Vesta Signature a plány boli naozaj veľkolepé.
Záujem verejnosti sa nedostavil
V pilotnej fáze projektu však bol otestovaný záujem zákazníkov, ktorých predstavovali vysokí úradnici Samarskej oblasti. Lada im zapožičala prvé vyrobené kusy, ktoré zišli zo separátnej linky automobilky. Finálne zmontovanie potom robilo priamo dizajnové centrum značky.
Rázvor novinky dosahoval 2885 milimetrov, celková dĺžka potom 4660 milimetrov. V luxusnej zadnej časti dominuje pevná stredová konzola oddeľujúca dve samostatné miesta na krajoch a nesmie chýbať ani popolník či 2 USB vstupy. Predĺženie platformy sa odzrkadlilo do nárastu miesta na nohy o 20 centimetrov a presunutá bola aj zadná lavica o 5 centimetrov dopredu, aby pasažierov vzadu nelimitovala klesajúca strecha karosérie.
Zväčšené boli, samozrejme aj dvere, či uhol ich otvárania. Nesmie chýbať ani svojfarebné kožené čalúnenie, chrómové doplnky alebo štýlové nočné lampy pre zadných pasažierov v streche.
Pod kapotou bol obyčajný 1,6-litrový motor s výkonom 106 koní, no dostal robotizovanú manuálnu prevodovku. Neskôr sa rátalo s inštaláciou 1,8-litrovej jednotky s výkonom 122 koní.
Ako už iste tušíte, toto auto nepresvedčilo prakticky nikoho z pôvodne zamýšľanej cieľovej skupiny. Lada Vesta je totiž auto určené pre nižšiu až strednú vrstvu obyvateľstva a nezmení to ani pridané kožené čalúnenie, či pár centimetrov na nohy. Skvelým dôkazom je použitý pohon. Úprimne, viete si predstaviť niekoho, kto by vymenil BMW radu 3 za Ladu Vestu Signature? 🙂