Hľadáte radosť za volantom, no zároveň chcete ostať v rámci rozumného peňažného limitu? Ste na správnom mieste. Dnes sa pozrieme na 6 zaujímavých zadnokoliek, ktoré stoja za úvahu.
Radosť z jazdy ide s pohonom zadných koliest ruka v ruke. Predsa len, z teoretického hľadiska je to ideálna koncepcia, keďže o riadenie sa stará jedna náprava a o pohon druhá. Na druhej strane, drvivá väčšina áut sa vyrába s koncepciou predného pohonu. Preto sa dnes pozrieme na 6 zaujímavých zadnokoliek, ktoré ponúkajú obrovskú radosť za volantom a dnešné ceny na trhu jazdených áut z nich robia pomerne dostupné alternatívy.
Porsche Boxster 986
Čo by to bol za rebríček radosti z jazdy, ak by v ňom nefigurovalo Porsche. No ak ide o dostupnosť, rovno môžeme vylúčiť modely 911. Aj najmenej obľúbená generácia 996 (mimochodom z rovnakých rokov ako Boxster 1. generácie) stojí pomerne nezmyselné peniaze. Boxster na druhej strane ponúka perfektné rozloženie váhy, v základnej verzii ho poháňa v strede uložený 2,5-litrový plochý šesťvalec s výkonom jemne cez 200 koní. Samozrejme, pri Boxsteri je nutné spomenuť aj neslavne známy problém s IMS ložiskami, no ak sa vám podarí nájsť kúsok, ktorý má tento problém zdokumentovateľne vyriešený, môžete jazdiť pomerne bezstarostne.
BMW 330i (E9x)
Okrem Porsche nesmie chýbať ani BMW. V tomto prípade bolo pomerne zložité vybrať najvhodnejší model – radosť z jazdy je predsa v slogane a je pravdivý v podstate od počiatku novej éry BMW. Či už je to 3-ka generácie E36, novšia E46 alebo podľa mnohých fanúšikov posledné pravé BMW – generácia E9x. Nakoniec to vyhrala práve posledná menovaná generácia s najvýkonnejším atmosférickým motorom, aký sa ponúkal (samozrejme mimo M3) – 330i. Motor s označením N53 ponúkal slušný výkon 200 kW (272 koní) a hoci väščinu z nich nájdete s automatom, ani ten nie je úplne na odpis…
Toyota MR2 (W30)
Toyota MR2 je legenda medzi fanúšikmi japonských áut. Najmenej obľúbená a teda aj najdostupnejšia je jej posledná derivácia s interným označením W30. Hoci hodnotiac podľa výzoru by len málokto tipoval zábavu za volantom, jej koncepcia s točivým 1,8-litrovým atmosférickým motorom uloženým v strede (104 kW/141 k), manuálnou prevodovkou a nízkou hmotnosťou ju na to priam predurčujú. Ak vás MR2 zaujala, sústreďte sa skôr na verzie po facelifte a s príplatkovým samosvorným diferenciálom.
Mazda MX-5 (NC)
Pri otvorených ľahkých takmer-motokárach z Japonska ešte ostaneme. Tentokrát ale ide o legendárnu Mazdu MX-5, ktorá je skvelá v každej generácii. Do rebríčka sme ale zahrnuli najmodernejšiu dostupnú, teda tretiu generáciu, na ktorú natrafíte pri označení NC. Pod prednou kapotou sa nachádza 2,0-litrový radový štvorvalec, z ktorého viete úpravami (bez pridania prepĺňania) vydolovať aj 225 koní. A to už je čo povedať na ľahký automobil s perfektným, rozložením hmotnosti, no nie?
BMW radu 6 (E63)
Dostávame sa pravdepodobne k najkontroverznejšiemu autu v rebríčku. BMW radu 6 generácie E63 (coupé), respektíve E64 (kabrio) patrí medzi najlepšie dostupné GT-čka. Ak namiesto bláznenia na úzkych kľukatých cestách hľadáte spoločníka na dlhé trasy, s ktorým si ale rovnako užijete zábavu ak chcete, tak E63 je to pravé pre vás. Ponúkalo sa s celým radom motorov od základnej verzie 630i (mimochodom neskoršie verzie malý ten istý N53 motor, ako vyššie spomenutá trojka), až po V8 vo verziách 645i, respektíve neskôr 650i.
Mazda RX-8
Posledné auto na zozname je síce neslávne známe svojou “spoľahlivosťou”, no pokiaľ ide o zábavu za volantom, jednoducho tu nesmie chýbať. Dôvodom je vysoko-otáčkový 1,3-litrový dvojrotorový Wankel pod prednou kapotou. 9000 otáčok za minútu presvedčí nejedného odporcu, no je pravda, že o Wankel je potrebné sa veľmi úzkostlivo starať. Pokiaľ ale natrafíte na zachovalý kúsok a budete pokračovať v starostlivosti, auto sa vám viac než odvďačí.