Slovenská republika dosahuje najvyššie emisie nových osobných vozidiel v Európskej Únií. Uviedol minulý týždeň prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.
Alexander Matušek taktiež poznamenal, že Európa sa aktuálne vezie na „zelenej vlne“, ktorej súčasťou je pochopiteľne aj automobilový priemysel. Vyplýva to aj z dokumentu Európskej komisie „Green Deal“, ku ktorému sa pripojilo aj Slovensko. Podľa ZAP-u SR je to však zatiaľ iba formalita.
„Záväzky Slovenska voči Európskej Únií vyplývajú z podpory štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave a redukcii emisií. Väčšina štatistík sa v aktuálnom stave Slovenska nachádza medzi poslednými krajinami starého kontinentu. Za minulý rok, rok 2020 sa u nás predalo iba 1.771 vozidiel s elektrickým pohonom v kategórií M1. Dosahujeme tak najvyššie emisie CO2 z nových vozidiel a to 119,2 gramu CO2 na kilometer,“ povedal Alexander Matušek, prezident ZAP SR.
Prezident ZAP SR taktiež upozornil na dôležité témy, ktoré by sme mali dodržať vyplývajúc z dohovoru. Patria sem zelené riešenia v oblasti odpadového hospodárstva, či budovanie kapacít na efektívne zhodnocovanie odpadu.
Členovia ZAP SR žiadajú prehodnotiť účinnosť zákona o takzvanej kurzarbeite. „Členovia žiadajú o posunutie účinnosti zákona o kurzabeite na skorší termín, než je január 2022. Do tohto času by sa malo pokračovať v aktuálnej schéme 3A. Toto môže konkurencieschopnosti Slovenska iba dopomôcť.“
„Zahraniční investori, ktorí na Slovensko dávajú peniaze prijali zásadné rozhodnutia v oblasti dosiahnutia uhlíkovej neutrality do roku 2050. Vývoj v posledných rokoch žiaľ ukazuje, že na Slovensku sa od týchto cieľov vzďaľujeme. Ak budeme zhodnocovanie priemyselných odpadov realizovať v zahraničí, určito to neprispeje ku konkurencieschopnosti Slovenska a jeho priemyslu,“ nechal sa počuť Matušek.