Dnes si rozoberieme posledný z rodiny skútrov od Honda s označením Forza. Do parády sme si už zobrali 750tku najväčšiu sestru a aj prostrednú s označením 350. Do tretice sa dnes sa pozrieme na tú najmenšiu z rodiny. Nie je to nič iné ako Forza 125, ktorú sme sa rozhodli prevetrať.
Stavbou a veľkosťou aj najmenšia Forza 125 spadá do kategórie maxi skútrov čo pre vyšších jazdcov bude určite výhoda. Poháňaná je jednovalcovým vodou chladeným motorom s obsahom 124,9 centimetrov kubických a s výkonom necelých 11 kilowatov. Presnejšie je to 10,7 kilowatov čo je 14,3 koní. Motor je dostatočne výkonný na jazdenie po meste a bez problémov zvládne aj rýchlejšie presuny po obchvatoch našich veľkomiest.
Reakciou na pridanie plynu vás ale neuchváti. Pri rozbiehaní je docela značné oneskorenie medzi pridaním plynu a samotným rozbehnutím, ale pokiaľ už idete tak je dostatočne svižná. Ak ste však zvyknutí na trošku silnejšie stroje príde vám to, ako celá večnosť než sa dostanete na maximálnu rýchlosť, ktorá sa pohybuje na hranici 120 km/h podľa podmienok.
Palivová nádrž ma objem 11,7 litra čo pri priemernej spotrebe okolo 2,5 litra sľubuje celkom solídny dojazd. Pri plnom otvorení plynu však si nikdy nevypýta viac ako 3,6 litrov čo je príjemná spotreba aj pri štýle jazdy brzda plyn. O zastavenie sa nám tu starajú strmene od značky Nisin, ktoré sa vpredu zahryzávajú do 256 milimetrového kotúča a vzadu zase len o 16 milimetrov menšieho s hodnotou 240 milimetrov.
Pár číselných údajov
Dávkovanie bŕzd je dobré avšak treba počítať s tým, že je potrebné páčky stlačiť trošku viacej a hlavne väčšou silou. Svoju prácu však zastanú na výbornú a so skútrom s celkovou váhou 162 kilogramov si dobre a s prehľadom poradia. Forzu 125 nám v Honde vybavili vpredu 15 palcovým a vzadu 14 palcovým kolesom. Čo dáva jazde na nej stabilitu a istotu. Avšak pruženie je už o niečom inom. Je podstatne tvrdšie než by ste si mysleli a každú nerovnosť vám dá patrične pocítiť. Rozhodne odporúčam sa väčším nerovnostiam vyhnúť, hlavne od zadného kolesa sa môžete spoľahnúť na to že vás pekne nakopne.
Čo síce pri kvalite našich ciest môže byt občas celkom veľký problém, ale keď si na seba zvyknete tak vás rozhodne príjemne prekvapí svojimi jazdnými vlastnosťami. Aj vďaka na môj vkus tvrdšiemu pruženiu pre skúter je výborne ovládateľný a v zákrutách je naprosto sebaistý.
Keď sa presunieme trosku vyššie tak všetky potrebné informácie s vami Forzička bude zdieľať dvojicou ručičkových ukazovateľov presnejšie rýchlomerom naľavo a otáčkomerom napravo rozdelených LCD palubným počítačom. Nechýbajú tu dve denné počítadlá kilometrov ako aj hodiny či ukazovateľ aktuálnej spotreby.
Taktiež tu nájdete aj aktuálnu teplotu. Forzu je v roku 2021 dovybavená elektronicky nastaviteľným predným plexi, ktoré má oproti predchodcovi o 40 milimetrov väčší rozsah. V najvyššej polohe výborne kryje pred náporom vetra a najnižšej vás zase príjemne chladí. Na ľavej strane rukoväti taktiež nájdete ovládanie palubného počítača. Presnejšie sú to Info A a Info B ktorými si prepínate jednotlivé údaje na displeji.
To zaujímavé čo nájdete ešte na riadidlách je na pravej strane. Kde sa okrem štartovacieho tlačidla a výstražných svetiel nachádza ešte jeden prepínač. A ten ma na skútri s obsahom 125 kubických centimetrov trochu prekvapil je ním autostart. Ten funguje presne ako v aute. Po zohriatí skútra a následnom zastavení na semafore vám zhasne motor a pri následnom pridaní plynu vám ho promptne zase nahodí a môžete vyraziť.
Priestoru nikdy nie je dosť
Ono by to ani nebola Honda pokiaľ by nemala bezkľúčové štartovanie. Ale vytknem jej presne to iste čo aj jej strednej sestre Forze 350 a to že úložný priestor pod sedadlom je nepoužiteľný a neotvoríte ho pokiaľ nevypnete motor. Samozrejme je Forza vybavená Full LED svetlami. S veľmi pekným a na môj vkus príjemným podpisom na prednej maske.
Forza je dizajnovo ladená skôr športovejšie čomu dopomáha aj umiestnenie svetelného podpisu prednej masky.
Čo je na Forze ešte zaujímavé je úložný priestor. V prednej časti pod riadidlami na ľavej strane nájdete uzamykateľnú priehradku do ktorej s prehľadom odložíte aj pól litrovú fľašku s peňaženkou a telefónom. Ten si tam môžete rovno aj nabiť nakoľko sa tam nachádza aj USB C nabíjačka. Ďalší odkladací priestor nájdete ako už pri skútroch pod sedlom. Tu bez problémov odložíte aj dve integrálne prilby a ešte vám zostane miesto pre ďalšie veci. Taká mala vychytávka, ktorú tu nájdete je aj plastová priečka ktorá vám pomôže priestor pod sedadlom udržať ako tak zorganizovaný.
Pár slov na záver
Keď sme už pri sedle tak jeho výška je 780 milimetrov čo sa nezdá ale pri širokom sedle a celkovej šírke skútra v časti sedla nie je zrovná najvhodnejšia pre nižších jazdcov. Ja so svojou výškou 180cm som na zem dosiahol pohodlne ale nižší môžu mať s tým problém.
Hodná Forza 125 v mnohom prekvapí a určite nezaostáva za svojimi väčšími súrodencami.
Kolesami nadol priatelia.
MOTOR : 124,9ccm
HMOTNOSŤ : 162 kg
VÝŠKA SEDLÁ : 780 mm
ZÁKLADNÁ CENA : od 4 990 €