Domov SPRÁVY Elektromobilita PRVÁ JAZDA: Hyundai IONIQ 5 vyskúšali sme dostupnú verziu za viac ako...

PRVÁ JAZDA: Hyundai IONIQ 5 vyskúšali sme dostupnú verziu za viac ako 40-tisíc

Ostrý futuristický dizajn, veľkorysý priestor a pokrokové technológie robia z modelu IONIQ 5 nadčasový elektromobil. Oplatí sa siahnuť po najvyššej verzií alebo postačí aj základ?

Zdá sa, že elektromobilita rozviazala dizajnérom ruky a tak sme neustále svedkami nových unikátnych modelov. Hľadanie inšpirácie často začína v histórii. Podobne ako Honda e, Renault 5 či Fiat 500 aj Hyundai našiel svoju múzu v minulosti. Model Pony, ktorý bol zároveň prvým sériovým modelom značky sa tak stal predlohou pre koncept a následne sériový IONIQ 5.

Počas krátkych prvých jázd na Slovensku, sme mali možnosť preveriť zaujímavú špecifikáciu s prívlastkom Style, nejedná sa tak o najnižšiu výbavu Family ale o pomyselný stred. O to viac nás zaujímal pomer ceny a pridanej hodnoty ktorú za svoje peniaze dostávate.

Vzhľad vystrihnutý z filmu

Kým prvý IONIQ pôsobil ako bežné auto, ba priam až nudne, 5-ka je stelesnením futurizmu. Ostré hrany, prísne tvary a jednoduché línie minimalizmu tvoria dokonalosť. Dizajn je ale vysoko subjektívny a tak čo sa jednému páči, druhému prekáža.

Dá sa povedať že Hyundai IONIQ 5 je jedno z mála áut, ktoré sa od konceptu prakticky vôbec nelíši. Na niečo podobné sme vôbec neboli zvyknutí ale Hyundai láme zaužívané pravidlá, podobne ako príchod novej generácie Tucsonu.

Úzke predné svetlá s nádherným LED podpisom sú zároveň prvým rozdielom vo výbave a bohužiaľ aj terčom prvej kritiky. Hyundai totiž ešte stále neponúka svetlá s funkciou vyrezávania okolitých áut a to ani v najvyššej výbave. IONIQ 5 v základe disponuje jednoduchými reflektorovými svetlami. Verzia Premium potom ponúka projektorové.

Pri svetlách ešte chvíľu ostaneme, presunieme sa ale k zadnej časti. Zadné skupinové svetlá sú tvorené malými pixelmi respektíve kockami, vďaka nim vyzerá auto ako vystrihnuté z filmu Blade Runner 2049. Bohužiaľ opäť sa v rámci, nižšej výbavy šetrilo na nepochopiteľných žiarovkových smerovkách, tie sú umiestnené dokonca samostatne o poschodie nižšie.

Čo sa týka exteriéru, nižšia výbava sa podpísala aj na samotných kľučkách dverí, tie sú síce zapustené ale vyťahovať ich musíte manuálne. Osobne by som v takomto prípade prijal radšej konvenčné riešenie.

Chápeme že sa automobilka snažila odlíšiť jednotlivé výbavy, ale prečo zrovna takýmto spôsobom? Je to ako keby ste si kúpili najmodernejší byt so stropným chladením a podlahovým kúrením, ale na oknách budete mať najlacnejšie kancelárske žalúzie a svietiť budete petrolejkou.

Priestor hodný limuzíny

V tomto momente nám však kritické slová dochádzajú, Hyundai postavil IONIQ 5 na novej podvozkovej platforme vyvinutej špeciálne pre elektromobily. Vďaka tomu disponuje rázvorom osí kolies až 3 000 milimetrov čo je úroveň luxusných limuzín.

Veľkorysý vnútorný priestor pocítia najmä pasažieri na zadných sedadlách, tí majú k dispozícii množstvo voľného miesta na nohy, ale aj nad hlavou. Pochváliť treba aj široké zadné dvere cez ktoré sa pohodlne nastupuje, výduchy klimatizácie umiestnené v B-stĺpiku či vyhrievanie všetkých štyroch sedadiel.

Samostatnou kapitolou je batožinový priestor ktorý má objem 527 litrov, nechýba ani dvojité dno, ideálna výška nakladacej hrany a pravidelné tvary. Navyše pod prednou kapotou sa ukrýva ďalší úložný priestor s objemom 57 litrov v prípade našej verzie s pohonom zadnej nápravy. Štvorkolka má potom k dispozícii len 24 litrov.

Pozrite si naše krátke video prvých dojmov na IGTV

https://www.instagram.com/p/CTRwwz4qHDX/

Technologický najvyspelejší elektromobil svojej triedy

Už samotný exteriér naznačuje určitú technologickú vyspelosť modelu IONIQ 5, avšak po nasadnutí na predné sedadlá pochopíte prečo. Táto palubná doska je pre Hyundai niečím novým, dvojica displejov s rozmerom 12,3 palca na jednom samostatnom sklenenom panely vyzerá úchvatne.

Panel klimatizácie prináša nové riešenie s integrovanými dotykovými tlačidlami, ktoré ale majú dostatok priestoru pre komfortné a jednoduché ovládanie. Počas prvých jázd nám tento panel vyhovoval.

Asistenčné systémy, ktoré Hyundai dlhodobo ponúka naprieč celým spektrom svojich modelov sú ohromujúce. Spomínam si, ako súčasná generácia modelu i30 disponovala tak kvalitným adaptívnym tempomatom, s funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu, ako vtedajší Mercedes triedy S.

IONIQ 5 nie je výnimkou a aj napriek nižšej výbave disponuje pokročilými asistenčnými systémami, v tejto oblasti automobilka vôbec nešetrila a to je podstatné.

Tým najdôležitejším je práve 800V architektúra systému, vďaka ktorej sa nový IONIQ dokáže nabíjať výkonom až 200 kW. To v preklade znamená že auto z 10 na 80% nabijete za 18 minút. Potešujúcou správou je ale fakt že IONIQ 5 prichádza už v základe s 10,5 kW palubnou nabíjačkou. Vďaka čomu ho nabijete aj doma za niekoľko hodín a nie dní.

Náš konkrétny kúsok disponoval aj tepelným čerpadlom a teda aj počas zimných mesiacov by si mal udržať hodnoty dojazdu.

Ako vlastne jazdí?

Neskutočne dobre! Je vidieť, že toto auto je koncipované na dlhé trasy a určené pre rodinu. Okrem bohatého vnútorného priestoru vám Hyundai IONIQ 5 ponúka komfort podobný vzduchovému podvozku. Vzadu je viacprvková náprava, no v kombinácii s rozložením batérie auto filtruje ako plávajúci koberec. Príkladné je aj odhlučnenie a samotný posed.

Treba dodať aj B a to síce že dlhý rázvor zapríčinil horšiu manévrovateľnosť, najmä v stiesnených priestoroch a pri otáčaní sa. Jednoducho cítite, že šoférujete auto s trojmetrovým rázvorom…

Na výber máte tri verzie pohonnej sústavy, základnú s pohonom zadnej nápravy, výkonom 125 kW a kapacitou akumulátora 58 kWh. Nami testovanú, s výkonom 160 kW, pohonom zadnej nápravy a s 72,6 kWh akumulátorom. Vrcholom ponuky je štvorkolka, ktorá sa predáva výlučne s väčším akumulátorom, pričom výkon dosahuje 225 kW a 605 Nm.

Náš konkrétny kúsok ponúkal rozumnú zlatú strednú cestu výkonu a dojazdu. Osobne by som ostal pri tejto konfigurácií keďže pohon všetkých kolies vám zoberie z dojazdu takmer 100 kilometrov. My sme počas testovania dosiahli priemernú spotrebu na úrovni 16,5 kWh, pričom sme nejazdili vôbec úsporne.

Finálne dojmy

Nový IONIQ 5 je obrovským krokom vpred pre elektromobilitu na rozdiel od VW koncernu ponúka technológiu budúcnosti už dnes. Cenovka nami testovanej verzie sa vyšplhala na 47 250€ čo vôbec nie je málo no pokiaľ sa pozrieme do konfigurátora modelu VW I.D.3 uvidíme veľmi podobné čísla za auto ktoré sa IONIQu 5 vôbec nemôže rovnať.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJazdní asistenti – anjel alebo diabol na vašom pleci ?
Nasledujúci článokRenault Limo elektrická limuzína, ku ktorej sa nedostane len tak hocikto