Svoju naftovú Škodu vymenil za elektrický Enyaq, zároveň si nechal nainštalovať praktický wallbox a na dom plánuje umiestniť fotovoltaické panely. Pán Hlaváč bol jedným z prvých majiteľov Škody Enyaq na Slovensku. Prečo sa rozhodol pre tak radikálny krok a čo najviac prekvapilo?
Príchod prvého plne elektrického SUV značky Škoda otriasol trhom, nikto nečakal takú technologickú vyspelosť a odvážny dizajn. Enyaq si získal množstvo pozitívnych reakcii už len z fotografii, po odhalení parametrov nadšenie ešte narástlo. Česká automobilka dokázala priniesť dospelý elektromobil s rozumným dojazdom a technológiami zo sveta prémie. HUD s rozšírenou realitou, čiastočne autonómne riadenie, prvotriedny komfort aj na 21 palcových diskoch kolies a úžasné jazdné vlastnosti.
Počas nášho redakčného testu sme Enyaq iV 80 porovnali so sesterským modelom Audi Q4 e-tron. Hoci boli obe autá v diametrálne odlišných výbavách, ich cena bola praktický rovnaká, pričom Enyaq sebavedomo hral prvé husle. Rozhodne nám dáte za pravdu, že Škoda pri tvorbe Enyaqu dostala skutočne voľné ruky a tak zobrala úplne všetko čo koncernové regály ponúkajú.
Vo finále tak pred vami stojí auto, ktoré je hodné prémiovej triedy a to nie len spracovaním ale najmä jazdnými vlastnosťami. Náš odborný názor má určitú váhu, ale nikto vám nepovie viac ako majiteľ, ktorý s ním strávil podstatne dlhšiu dobu. Pán Hlaváč, ako majiteľ nového Enyaqu, sa rozhodol s nami podeliť o svoje skúsenosti.
Prečo práve Enyaq?
,,Predtým, než sme si objednali Enyaq, som vlastnil dve autá, obe boli naftové s dvojlitrovými motormi. Mal som však záujem zbaviť sa nutnosti servisu druhého auta v rodine s tým, aby to nové pokrylo všetky naše potreby.” Ako sám dodáva, keďže s partnerkou majú dve deti, bolo treba nájsť auto, ktoré má priestor v kufri a ktoré ponúkne dobré jazdné vlastnosti v meste, ale i mimo neho.
Enyaq sa stáva primárnym autom v rodine
Pán Hlaváč najazdí mesačne zhruba 1 000 kilometrov, partnerka na druhom aute do 500 kilometrov. ,,A aj keď máme jedno auto, ktoré ponúka vyšší dojazd (Kodiaq), v súčasnosti zisťujeme, že práve naše jazdy na dlhšie trasy sú s Enyaqom výhodnejšie, minimálne čo sa týka ekonomických faktorov. ”
Postupne sa tak Enyaq stáva autom, ktoré rodina najviac využíva na každodenné jazdenie. ,, Jedinou výnimkou bola snáď iba cesta do Chorvátska, kedy KODIAQ plnil naše potreby o niečo lepšie, vzhľadom k tomu, že sme cestovali s deťmi. ”
Základ alebo najvyššia výbava a prečo?
,,Pri objednávaní som siahol po absolútne maximálnej konfigurácii, keďže po jazdnej, komfortnej a výbavovej stránke je pre mňa Enyaq porovnateľný s prémiovými značkami. V rámci ponúknutej ceny som to videl ako win-win situáciu.”
Pre takúto voľbu sa rozhoduje čoraz viac Slovákov, obzvlášť pri výbere elektrický áut. Zaujímavosťou je napríklad rozdielnosť zmýšľania zákazníkov na Slovensku a v Českej republike. Zo štatistík vyplýva, že Slováci kupujú drahšie a plne vybavené auta, na rozdiel od Čechov, ktorým stačí pragmatická výbava a dostupnejšie modely.
Elektromobilitu ste poňali komplexne a siahli ste aj po inštalácii wallboxu, prečo?
,,Enyaq prioritne používame na krátke trasy, no víkendy trávime takmer vždy u starých rodičov na vidieku, preto sme sa rozhodli pre inštaláciu wallboxu u rodičov, aby sme si počas návštevy mohli dobiť auto. V Bratislave toto riešenie zatiaľ nepotrebujeme, nakoľko je mesto slušne vybavené nabíjacími stanicami. Tam riešime nabíjanie prevažne na nabíjačkách v nákupných centrách. V súčasnosti tiež staviame dom, kde automaticky rátam s fotovoltikou a nabíjaním elektromobilu. ”
Okrem toho, pán Hlaváč aktuálne čaká na Powerpass kartu vďaka ktorej bude môcť nabíjať doma, ale aj v zahraničí za jednotnú tarifu. Ako sám tvrdí, takýto roaming využije najmä pri cestách do zahraničia, kedy sa to najviac oplatí. O jedinečnej Powerpass karte sme písali samostatný článok, kde sme si prešli jednotlivé tarify a výhody služieb ktoré ponúka.
Ako by ste zhodnotili Enyaq s doterajších skúseností?
,,Čo sa týka jazdy, oproti Kodiaqu je Enyaq o niekoľko kategórii inde, a to už len z dôvodu, aká je jeho hmotnosť, kde má ťažisko, akú má stabilitu a podobne. Je to niečo úplne iné, a to v pozitívnom slova zmysle. Jediné, čo by som uvítal, je posúvanie zadnej lavice, ktoré by sme ako rodičia ocenili.
Taktiež by bolo skvelé vedieť ovládať strešné okno priamo cez infotainment systém. Okrem toho musím Enyaq len pochváliť. Auto je to veľmi komfortné, najviac pritom oceňujeme diaľkové nastavenie teploty v interiéri auta cez aplikáciu. Už teraz sa teším na ďalšie funkcie, ktoré v budúcnosti pribudnú. “