Len nedávno sme pre vás testovali elektrický model Opel Mokka-e. Tentokrát sme si mali možnosť vyskúšať benzínovú variantu tohto malého mestského SUV. Treba uznať, že má niečo do seba. A na možné rozdiely medzi benzínovým a elektrickým modelom sa môžeme spolu pozrieť.
Malé mestské SUV modely v dnešnej dobe patria medzi veľmi žiadané artikle na trhu najmä v Európe. O tom svedčia aj ich predajné čísla. Mezdi priekopníkov takýchto mestských SUV patrí práve aj Opel Mokka. Zaujímavou informáciou je, že Mokka debutovala ešte skôr ako obľúbené modely a zároveň prvotiny tohto segmentu ako Peugeot 2008 alebo Renault Captur. A rovnako ako dynamická je doba, rovnako tak pristúpili inžiniéri a dizajnéri aj k modelu Opel Mokka druhej generácie. Mokka zaujme oveľa viac ako jej predchodca.
Všetko spolu súvisí. Možno aj tak by sa dalo pomenovať smerovanie značky Opel. Keďže je súčasťou nadnárodného koncernu Stellantis, bolo potrebné aby si aj táto legendárna nemecká automobilka našla svoje smerovanie. Rovnako tak je potrebné prijať aj správnu stratégiu v takto veľkom koncerne. A práve hľadanie ideálnej pozície pre Opel vyústilo v dizajn a v samotné smerovanie značky.
Dizajn sa podaril
Osobne sa mi Mokka dizajnovo páči. Asi takto by som zhrnul dizajn druhej generácie tohto vozidla. Ale keďže takto stroho by to nestačilo, poďme si to trošku rozmeniť na drobné. Tá by podľa dizajnérov mala odkazovať na model Manta. Ak by ste postavili vedľa seba Mokku prvej a druhej generácie, len veľmi ťažko by ste hľadali nejaký priesečník. Všimli ste si prednú masku novej Mokky ? Opel tento dizajnový prvok nazýva Vizor. Dočkať by sa ho mali v budúcnosti aj ďalšie modely značky Opel. V podstate Opel drží slovo, pretože aj faceliftovaný model Crossland sa dočkal tohto dizajnu prednej masky.
Mokka je na pohľad mastodont s krátkymi prevismi čo ešte viac umocňuje jeho široký postoj. Mokka sa jednoducho na nič nehrá a priznáva farbu. Je to mestské SUV a nepotrebuje sa zbytočne nafukovať. Zadná časť pôsobí dizajnovo veľmi čisto a doplnili ju jednoduchými svetlometmi. Pomerne dlhá predná kapota napomáha k zaujímavosti celej bočnej línie vozidla. Autá neustále rastú a zväčšujú sa. Mokka však ide proti prúdu. Prvá generácia merala 4,3 metra, druhá generácia prišla o 15 centimetrov a zostalo jej tak 4,15 metra dĺžky. Rázvor kolies zostal zachovaný a dosiahol hodnoty 2,56 metra.
Čo to drieme pod kapotou ?
Pod kapotou nášho testovaného modelu Opel Mokka sa nachádzal benzínový turbo motor s objemom 1.2 litra. Jeho výkon bol 96 kW, 130 koní a maximálny krútiaci moment na úrovni 230 Nm. Na základe statických údajov si možno poviete, že nejde o nič úchvatné. Ale počas nášho testu sa nestalo, že by tomuto autu chýbal výkon. Je jasné, že ide o mestské SUV, nie o pretekársky špeciál. Aj napriek tomu je jazdná dynamika Mokky veľmi dobrá a motor prepojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou zvládu situácie bez toho aby sa zapotil.
V závislosti od zvoleného jazdného režimu sa bude správať aj prevodovka. Na výber sú tri – ECO, Normal a Sport. V móde Sport bude ochotná motor trochu viac vytočiť do otáčok a pridá vám k tomu aj zvuk (umelý). V ECO móde zasa radí skoršie a motor drží v nižších otáčkach, niekedy možno až príliš nízkych. Inak k prevodovke nemám žiadne výhrady.
Spotreba poteší
Opel Mokka váži 1 295 kilogramov. To je fakt, ktorý je treba spomenúť. Preto sme aj pred začiatkom testu a mereania spotreby mali isté očakávania. Počas nášho testovacieho týždňa sa priemerná spotreba zastavila na hodnote 6,1 litra na 100 kilometrov. Pri jazde v meste sa ukazateľ spotreby výrazne približoval k 7 litrom a zastal na hodnote 6,9 litra. Na diaľnici to bolo o destainku menej, teda 6,8 litra. Okresky opäť priniesli skvelý výsledok a 5,2 litra. Naše očakávania tak boli naplnené a Mokka tak jednoznačne nesklamala.
Doplniť treba ku spotrebe ešte jeden fakt. Tým je počet osôb na palube. Pri opakovanom meraní spotreby na okreskách s vodičom a následne s ďalšími tromi pasažiermi sa samozrejme spotreba zdvihla. Celkovo to však robilo iba asi dve desatinky litra na 100 kilometrov. Na spotrebu vplýva aj zvolený jazdný režim a ako ťažká bude vaša noha na “plynový” pedál. Rovnako tak vplyv na spotrebu môže mať aj obutie. V našom prípade sme testovali Mokku ešte na letných pneumatikách Michelin s rozmerom 215/55 R18.
Cíťte sa pohodlne
Interiér Mokky je veľmi príjemný a orientovaný na vodiča. O tom jednoznačne hovorí aj naklonenie celej prístrojovej dosky smerom k vodičovi. Za to má Opel obrovský pale chore. Posed v sedadlách je príjemný a zvládnete v ňom bez problémov aj dlhšie cesty. Menší limit je vo výhľade, kde v niektorých situáciách môže brániť masívny A-stĺpik. Ale časom si na to zvyknete a postavíte sa k situácii trochu z iného uhla. Veniec volantu má akurátnu hrúbku a aj jeho veľkosť je v poriadku.
Digitálny prístrojový panel vám poskytne údaje o všetkých podstatných informáciách pre vašu jazdu. Jeho ovládanie je jednoduché priamo prostredníctvom tlačidiel na multifunkčnom volante. Ponúka pomerne kvalitné rozlíšenie ale má limitované zobrazovanie v rámci prednastavených vzorcov. Infotainment “Pure Panel” má za úlohu poskytnúť potrebné informácie vodičovi a slúži rovnako aj posádke. Jeho prehľadnosť a použiteľnosť objavíte, keď sa s ním trošku viac zoznámite. Pre posádku je garantovaná konektivita a podpora Apple CarPlay a Android Auto.
Na zadných sedadlách sa nájde dostatok miesta. Limitujúce to bude pre vyšších pasažierov. My sme testovali nastavenie predného sedadla na vodiča s výškou 185 centimetrov a miesta na kolená na zadných sedadlách bolo stále pomerne dosť. Zadné sedadlá je možné sklopiť v pomere 60:40 a obohatiť tak základný batožinový priestor z 350 litrov až na 1105 litrov po sklopení sedadiel.
Zhrňme si to
Opel modelom Mokka trafil do čierneho. Model zaujme nie len svojim dizajnom ale ponúka aj pridanú hodnotu. O autách by sa malo rozmýšľať nie len racionálne ale použiť aj emócie. A práve emócie prináša Mokka do každodenného života. Je to atraktívne malé mestské SUV, ktoré má svoj štýl. Na nič sa nehrá a aj napriek tomu napína svaly na ostatné mestské vozidlá. Spracovanie interiéru je príjemné a kvalitné. Automobil je veľmi intuitívny a zjednoduší tak fungovanie vodiča na ceste.
Základný model Base začína na cene 15 790 €. Nami testovaný model začínal s cenovkou 25 490 €. Zhrnuté, podčiarknuté. Opel jednoznačne má čo ponúknuť a ak rozmýšľate o mestskom SUV s vlastným dizjanom, Mokka sa hlási o slovo.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Motor | R3 |
Objem motora | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 151 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 791 mm |
Výška | 1 534 mm |
Rázvor náprav | 2 557 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 295 kg |
Rozmer pneumatík | 215/55 R18 |
Benzínový motor | |
Mesto | 6,9 l/100 km |
Diaľnica | 6,8 l/100 km |
Okresky | 5,2 l/100 km |
CENA | |
Cena testovaného modelu | 25 490 eur |