Hlavy štátov väčšinou používajú ťažké obrnené limuzíny. Nemecký kancelár Olaf Scholz by mal dostať v budúcnosti novú obrnenú Triedu S. Ako bude vyzerať a čím všetkým bude disponovať?!
S triedou ochrany VPAM VR10 spĺňa Mercedes S 680 Guard 4matic najvyššiu úroveň balistických testov pre civilné vozidlá. Je tiež mimoriadne odolný aj voči výbušným náložiam. Masívne brnenie však zvyšuje hmotnosť vozidla, povráva sa, že má štyri tony.
Povedzme si niečo z minulosti o obrnených limuzínach..
Už v roku 1928 bol Daimler-Benz s modelom Nürburg 460 prvou spoločnosťou, ktorá od výroby vybavila limuzíny špeciálnymi ochrannými kovaniami, ktoré účinne chránili ich pasažierov pred nápormi guliek a výbušnín.
Mercedes vyvinul aj špeciálne chránené varianty nasledujúcich luxusných a prestížnych automobilov. Napríklad ako sú „Veľký Mercedes“ Typ 770 a Typ 500. Japonský cisár Hirohito si pre seba osobne vybral obrnený 770 ako vhodný automobil. Toto vozidlo bolo dodané v roku 1935.
Mnohí politici a hlavy štátov dôverovali bezpečnosti vozidiel Mercedes. Od roku 1965 spoločnosť ponúkala množstvo špeciálne chránených modelov. Okrem legendárneho Mercedesu 600 ako sedan a Pullman sedan to zahŕňalo aj modely V8 triedy S. V 70. a 80. rokoch, ako napríklad 280 SEL 3.5, 350 SE / SEL a 450 SE / SEL, ako aj od 380 SE / SEL až po 560 SEL. V polovici 70. rokov stavili na obrnené služobné autá. Známym sa stal W 140 od Helmuta Kohla, ktorý je dnes súčasťou kolekcie Mercedesu.
Čím sa odlišuje Guard od základnej Triedy S?
V roku 2016 spoločnosť predstavila Mercedes-Maybach S 600 Guard, prvý model, ktorý spĺňal triedu odolnosti VR10, najvyššiu úroveň ochrany pre civilné vozidlá. Nový S 680 Guard teraz využíva takzvaný integrovaný ochranný systém (iSS). Kým ochranné materiály boli predtým integrované do sériovej konštrukcie karosérie limuzín Guard, teraz bola vyvinutá špecifická škrupina Guard vyrobená z ochranných prvkov. Vonkajší takzvaný (hliníkový) plášť v konečnom dôsledku slúži ako dizajnový kryt. Zabezpečuje tiež nenápadný vzhľad.
Okrem pancierovania obsahuje iSS aj prispôsobenie podvozku, motora a prevodovky. Cieľom je zabezpečiť ovládateľnosť blízku sériovej výrobe. Ďalej je integrálnou a nevyhnutnou súčasťou koncepcie ochrany aj priehľadná plocha skiel. Sklá sú viac vrstvové a z vnútornej strany sú potiahnuté polykarbonátovou ochranou proti trieskam. Napriek svojim komplexným ochranným vlastnostiam ponúkajú veľmi dobré optické vlastnosti. A boli integrované tak, že si ich na prvý pohľad ani nevšimnete.
Interiér a jeho bezpečnosť..
Priestor v interiéri ťaží aj z prepracovaného konceptu iSS, keďže komfortné rozmery do značnej miery zodpovedajú dlhej triede S. Pre triedu S je k dispozícii viac ako 80 možností prispôsobenia. Neexistujú takmer žiadne obmedzenia, pokiaľ ide o zdobenie a farebné kombinácie. Špeciálne vybavenie, ktoré je v rozpore s ochranným účelom, ako napríklad strešné okno, však nie je k dispozícii. Najmä z pohľadu bezpečnosti. Nový S 680 Guard je certifikovaný podľa smerníc VPAM (Asociácia testovacích centier pre materiály a konštrukcie odolné voči útokom). Členmi VPAM sú nezávislé testovacie centrá a inštitúcie.
Skúšku vykonal Strelecký úrad v Ulme, jediný skúšobný a certifikačný orgán pre zbrane, strelivo a zabezpečovaciu techniku. Telo a okná musia odolať paľbe z útočnej pušky s príslušnou muníciou s tvrdým oceľovým jadrom. S 680 Guard spĺňa aj požiadavky Federálneho úradu kriminálnej polície (BKA).
Hoci sú dvere vďaka svojmu pancierovaniu veľmi ťažké, novo vyvinuté pohony dverí umožňujú jednoduché otváranie a zatváranie s ľahkosťou. To platí nielen na rovine, ale aj vtedy, keď vozidlo parkuje do kopca. Systém uľahčuje prácu najmä bodyguardom, pričom zároveň ponecháva jednu ruku voľnú. Sťahovanie okien je ovládané hydraulicky. Nie je to len kvôli hmotnosti okien: aj keď zlyhá palubná sieť, je možné núdzové ovládanie, teda zatvorenie v prípade útoku. V každých dverách je príslušná jednotka pozostávajúca z kompresora a ventilového bloku vrátane tlakového akumulátora.
Medzi ďalšie voliteľné vybavenie špeciálne navrhnuté pre S 680 Guard patrí hasiaci systém s funkciou nezávislého spúšťania a núdzový systém čerstvého vzduchu, ktorý chráni cestujúcich pred prenikajúcim dymom alebo dráždivými plynmi a dodáva im čerstvý vzduch. Ďalšie špeciálne možnosti ochrany zahŕňajú rozsiahle vládne vybavenie, ako sú sirény, blikajúce svetlá a rádiá, ako aj poplašný systém pre ohrozené osoby.
Na záver pár technických údajov..
Súčasťou štandardnej výbavy sú run-flat pneumatiky Michelin PAX. Aj s poškodenými pneumatikami je možné opustiť nebezpečnú zónu až na vzdialenosť 30 kilometrov. Z hmotnostných dôvodov je maximálna rýchlosť v bežnej prevádzke elektronicky obmedzená na 190 km/h. Ťažký sedan samozrejme potrebuje vhodný motor. Motor V12 s objemom 5 980 ccm ponúka výkon 450 kW (612 koní). Maximálny krútiaci moment je 830 Nm od 2 000 ot./min.
Batožinový priestor má kapacitu 390 litrov, keďže (voliteľná) chladnička vzadu je v stredovej lakťovej opierke. Za ňou je pancierová prepážka. Mercedes S 680 Guard je dostupný ako štvor- a päťmiestny. Základná cena je 457 100€ plus DPH.