Domov PREMIUM+ RETRO RETRO: za volantom prototypu Mitsubishi HSR IV z roku 1993

RETRO: za volantom prototypu Mitsubishi HSR IV z roku 1993

Mitsubishi HSR IV

Na frankfurtskom autosalóne v roku 1993 predstavila značka Mitsubishi štvrtú štúdiu z radu Human Scale Research. Prvky, ktoré v súčasných autách považujeme za samozrejmé, boli v tom čase ešte iba v plienkach. Technologická štúdia HSR IV v sebe spájala hneď niekoľko inovatívnych prvkov, ktoré sa v neskorších rokoch udomácnili aj v sériových vozidlách. Za volant konceptu sa vtedy dostal Peter Marianyi.

Mitsubishi HSR IV je pokračovaním experimentálneho radu vývojových štúdií, ktorý firma otvorila v roku 1987 modelom HSR I. Vtedy sa konštruktéri sústredili najmä na riešenie aktívneho, ovládateľného závesu všetkých štyroch kolies. U dvojky dominovala aerodynamika, HSR III dostal zasa nový, kompaktný šesťvalcový motor do V a viacbodové, neviditeľné a ovládateľné závesy kolies riadené počítačom.

Najnovší prírastok HSR IV teda v sebe logicky zahŕňa všetko najlepšie z predchádzajúcich modelov a navyše predstavuje i novú filozofiu konštrukčného prístupu, ktorá v prvom rade vychádza z osobnosti vodiča. Technické vybavenie vozidla umožňuje neustále prispôsobovanie sa auta vodičovi a momentálnym dopravným podmienkam.

Auto bez pedálov
Moderné, sériovo vyrábané automobily dokážu už dnes do istej miery korigovať chyby a nedostatky vodičov, najmä ak ide o začiatočníkov (napríklad systém ABS). Ich technické možnosti však nedokážu vyrovnať všetky možné chyby a omyly za volantom – každý vodič je totiž iný, či už svojím vzrastom, charakterom, skúsenosťami, temperamentom, náladou, kondíciou a vždy jazdí za iných vonkajších podmienok. Nový HSR IV vďaka početným prvkom umelej inteligencie rešpektuje individualitu každého vodiča, usadajúceho za volant.
V prvom rade sám automaticky nastaví sedadlo vodiča. Špeciálne senzory zmerajú výšku očí vodiča a sedadlo upravia tak, aby mal čo najlepší výhľad. Keďže automobil nemá žiadne pedále, nastavenie je pomerne jednoduché. Ním sa vlastne začína nepretržitý dialóg vozidla a jazdca, ktorý trvá počas celej jazdy. Plyn aj brzda sa ovládajú tlačidlami na volante, čím sa znižuje reakčný čas vodiča a zvyšuje bezpečnosť jazdy. Netradičný tvar volantu umožňuje okrem iného aj nerušený pohľad na displej vo výške očí, nahrádzajúci klasickú prístrojovú dosku. Na ňom sa zobrazuje iba údaj o rýchlosti vozidla, všetky ostatné veličiny sa objavia na želanie vodiča, takže ho pri šoférovaní nič zbytočne nevyrušuje.
Ostatné ovládacie prvky sú umiestnené na stredovom paneli, ktorý sa po zdvihnutí ruky automaticky vysúva smerom k vodičovi. Okrem regulátora klimatizácie a ovládania autorádia však obsahuje len vypínanie a zapínanie údajov na displeji. V tomto aute totiž všetko obstaráva automatika.

Mitsubishi HSR IV

Systém sledovania únavy vodiča
Palubný riadiaci systém si najskôr chvíľu zvyká na štýl jazdy vodiča, pokiaľ už predtým nejazdil a jeho maniere nie sú uložené v pamäti. Trvale ho vyhodnocuje a porovnáva so situáciou na ceste a pohybom vozidla. Reaguje aj na zmeny v správaní vodiča – meria napríklad frekvenciu pohybu jeho očných viečok. Ak sa zrýchľuje, značí to jeho rastúcu únavu, načo stroj reaguje najskôr varovným signálom a neskôr obmedzovaním rýchlosti vozidla. Ak by ste za volantom HSR IV. príliš mrkali na stopárky, malo by to za následok samočinné zastavenie auta…
Pomocou viacerých senzorov a laserového radaru v hornej časti čelného skla počítač vyhodnocuje momentálnu situáciu, stav povrchu cesty i možné blížiace sa nebezpečenstvo. Kontroluje zároveň smer, ktorým sa vodič pozerá. Ak nemá oči upreté v smere prekážky, systém ho najskôr upozorní na nebezpečenstvo
a keď vodič ani potom nezareaguje, auto samé zabrzdí alebo sa prekážke vyhne. Takisto kontroluje a číta zvislé i vodorovné dopravné značenie a bdie nad tým, aby ho vodič dodržiaval.
Mitsubishi HSR IV
Prvé zárodky aktívnych bezpečnostných systémov
Konštrukcia automobilu, ktorý musí byť niekedy múdrejší ako jeho pán, si pochopiteľne vyžaduje náročný a dokonalý systém detekcie a ovládanie pohybu auta. A ten v HSR IV. rozhodne nechýba. Čo podsystém, to skvost modernej techniky. Aktívny, integrovaný systém ukotvenia a ovládania kolies je kombinovaný
s tzv. elektronickým podvozkom (ECS) a okamžite sa mení a prispôsobuje jazdným podmienkam. Všetky zmeny kontroluje počítač, ktorý zároveň zabraňuje protichodnosti a nelogickosti
príkazov.
Elektronicky ovládaná automatická prevodovka pracuje v súčinnosti s ovládaním motora a reaguje na polomer zatáčania, sklon cesty a štýl jazdy vodiča. Popri ABS je vozidlo vybavené
aj inteligentným systémom TCI, zabraňujúcim prešmykovaniu kolies na klzkom povrchu, rozdeľujúcim náhon individuálne na všetky štyri kolesá a strážiacim prejazd v zákrutách. Ak je nájazd príliš prudký, automaticky sa redukuje náhon vonkajších kolies, aby sa vozidlo nedostalo do šmyku. Tak ako náhon, i brzdný účinok sa rozdeľuje na každé koleso zvlášť, podľa momentálnych vonkajších podmienok a jazdy vozidla. Dynamické závesy predných kolies umožňujú zmeny v uhle nábehu, čím sa zvyšuje priľnavosť pri prejazde zákrut. Na obe riaditeľné nápravy je možné okrem klasických nízkoprofilových pneumatík montovať aj tzv. dvojčatá, teda dve užšie pneumatiky na jedno koleso,
každú s iným dezénom pre rozdielne povrchy.
Mitsubishi HSR IV
Šesťvalec s vypínaním polovice valcov
Motor tohto malého technického zázraku predstavuje ideálny kompromis medzi výkonom a spotrebou. Vpredu priečne uložený 24-ventilový šesťvalec do V s objemom 1,6 | vybavený systémom elektronického ovládania MD (Modulated Displacement), ktorý v prípade potreby odpája z činnosti predný rad valcov. Dva vačkové hriadele navyše ovládajú každý pár ventilov v dvoch režimoch pri nízkych a vysokých otáčkach, čím sa ešte viac optimalizuje
chod motora, jeho výkon a spotreba.
Výnimočná aerodynamika
Vonkajší vzhľad experimentálneho Mitsubishi HSR IV je plne podriadený aerodynamike. Výsledný koeficient odporu vzduchu je mimoriadne nízky, iba 0,20 cw. Priehľadná strecha automobilu sa zasúva do priestoru za sedadlami, čím vzniká popri klasickom kupé aj otvorený kabriolet, alebo typ Targa. Zadné okno slúži zároveň ako ochranný oblúk posádky a pri nehode sa automaticky vysúva. Z prvkov pasívnej bezpečnosti stoja za zmienku aj štyri airbagy pre dvojčlennú posádku. Popri čelnej doske sú umiestnené aj vo dverách a chránia pasažierov pri bočných nárazoch.
Aerodynamiku popri tvare karosérie výrazne zlepšuje sústava obtekania vzduchu z motorového priestoru. Výstupy sú v prednej časti dverí, pod čelným sklom a v jeho hornom ráme, takže aj pri jazde bez strechy vzniká neprerušené obtekanie vzduchu bez turbulencií, udržujúce účinky klimatizácie v kabíne. Novinkou je aj zadný, flexibilný spojler, ktorý je pre zlepšenie obtekania vzduchom klinovitého tvaru a vysúva sa automaticky pod pružným, mäkkým povrchom zadnej kapoty, len v prípade potreby. Ani jeden z modelov HSR nemá stierače. Čelné sklo je totiž potiahnuté vrstvou fluoridovej zlúčeniny s veľmi nízkym povrchovým napätím, odpudzujúcim vodu a nečistoty. Navyše je trvale ofukované prúdmi vzduchu od motora.
Mitsubishi HSR IV
KITT s tromi diamantmi
Ako všetky podobné bonbóniky, nie je ani HSR IV určený pre sériovú výrobu. Auto, ktoré by sme mohli skôr zaradiť do kategórie filmovej fantázie Knight Ridera a typu KITT 2000, však už dnes existuje, jazdí a dokazuje tak, kam až dospel technický rozvoj automobilov v kombinácii s počítačmi. Pre nás, obyčajných motoristov, majú však aj takéto nákladné technické hračky svoj
praktický význam – sú signálom, že všetky užitočné inovácie v oblasti pasívnej a aktívnej bezpečnosti, ako aj hospodárnosti a čistoty prevádzky, sa skôr či neskôr objavia aj v sériových vozidlách.
Zdroj: Stop magazín 4/1994

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVodiči dnes sa pripravte na obmedzenia kvôli Bratislava Marathon 2022. Tu je ich prehľad
Nasledujúci článokTEST Jazdenky: Audi A5 Sportback 2,0 TDI 2015 – krásna a kvalitná za rozumné peniaze?