Domov SPRÁVY Elektromobilita Dokázali to ! Mercedes Benz VISION EQXX prešiel 1000 km na jedno...

Dokázali to ! Mercedes Benz VISION EQXX prešiel 1000 km na jedno nabitie !

Mercedes Benz VISION EQXX rozbil ďalší z mýtov o elektromobilite. Tento mimoriadne zaujímavý koncepčný model od nemeckej automobilky dokázal prejsť na jedno nabitie neuveriteľných 1000 km. Prešiel z Nemecka až na Azúrové pobrežie vo Francúzsku.

Fámy o modeli Mercedes Benz VISION EQXX sa začali ešte v roku 2020. Minimálne sa spomínal koncept, ktorý by mal dokázať prejsť viac ako 1000 km na jedno nabitie. No a teraz tu máme vozidlo, ktorého spotreba atakuje iba 10 kWh na 100 km. A aby to nezostalo iba pri výpočtoch, vybrali sa ľudia z Mercedesu otestovať svoj model EQXX aj priamo v praxi.

Extrémne nízka spotreba

Vyrážali zo Sindelfingenu v Nemecku a svoju trasu nasmerovali cez Alpy vo Švajčiarsku a sever Talianska až na miesto Cassis vo Francúzsku. Na tejto ceste prešiel elektromobil viac ako 1000 km v bežnej dennodennej premávke. A iba na jedno nabitie. Aby sa dalo preukázať, že elektromobil nikde nestál a nenabíjal, preventívne bola nabíjacia zásuvka zaplombovaná. Potvrdzujúcim orgánom sa stal nezávislý odborník z certifikačného strediska TÜV Süd.

Aby to nebolo zasa také jednoduché, cesta začínala v pomerne chladnom a daždivom počasí, čo veľmi výdrži batérie nenahráva do kariet. Pri dodržovaní bežných maximálnych povolených rýchlostí mierila posádka smerom k cieľu. Po dorazení do cieľového bodu svietilo na palubnom počítači stále 15% kapacity akumulátora, čo by malo stačiť na ďalších 140 kilometrov dojazdu. Priemerná spotreba dosiahla, a teraz sa podržte, iba 8,7 kWh na 100 km.

Keď menej znamená viac

Aj vďaka unikátnej hodnote aerodynamického koeficientu cd na hodnote 0,17 má EQXX možnosť zajazdiť na jedno nabitie neuveriteľnú vzdialenosť. Priaznivý vplyv na minimálnej spotrebe má aj malá čelná plocha iba 2,12 m². Nízkej spotrebe nahráva aj zmenšený rozchod zadných kolies. Bridgestone v spolupráci s Mercedesom dokonca vyvinul špeciálne pneumatiky pre model VISION EQXX s extrémne nízkym valivým odporom.

Každý gram má svoju rolu a aj napriek váhe 1 754 kg sa dbá na čo najmenej prebytočnej váhy. Model EQXX dostal veľmi ľahkú, ale komplexnú konštrukciu. Je tvorená z recyklovaných materiálov ale aj bionickej štruktúry. Vďaka súhre týchto faktorov je zaistený optimálny pomer hmotnosti a výkonu. Ako príklad slúži udržateľný kompozitný materiál z karbonových vlákien a cukru na hornej časti batérie. Rovnaký spôsob používajú aj monoposty Formula 1. Aj tu možno vidieť dôležitosť motoršportu pri výskume a vývoji vozidiel pre bežnú premávku.

Slnko má významnú rolu

Ľahký kovový prvok konštrukcie úmyselne nahradzuje sústavu ťažších vzájomne prepojených dielov. Má medzery tam, kde sa vyslovene nevyžaduje pevnosť konštrukcie a tým pádom šetrí materiál a hmotnosť. Takýto postup dokáže ušetriť až 20% hmotnosti v porovnaní s konvenčným vozidlom. Podiel na nízkej hmotnosti má aj elektrický podvozok s ľahkým pomocným rámom ako má aj Formula 1. Akumulátor špeciálne vyvinuli tak, že má kapacitu až 100 kWh.

Výhodou je, že napríklad v porovnaní s modelom EQS má akumulátor modelu EQXX o 50% menší objem a o 30% nižšiu hmotnosť. Batéria tak váži “iba” 495 kilogramov. VISION EQXX sa však predsa len dostak počas svojej cesty k prísunu energie cez svoju solárnu strechu. Celkovo 117 solárnych článkov dobíja 12V batériu. Tá dodáva “šťavu” pomocným spotrebičom, ako napríklad navigačný systém. Celkovo solárna strecha dokáže zvýšiť dojazd o 2%. To však pri dojazde cez 1000 km znamená niečo okolo 25 km dojazdu, čo vôbec nie je málo. Bude práve toto spôsob, akým elektromobilita dosiahne úspech ?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJHybrid.cz
Predchádzajúci článokHyundai Palisade sa dočkal modernizácii. Bude sa týmto smerom uberať Hyundai aj u nás?
Nasledujúci článokPRVÉ JAZDY: Škoda Enyaq Coupe RS iV, najkrajšia, najrýchlejšia a najlepšia?