V polovici apríla sa jednou z hlavných motoristických tém stalo hodnotenie Dacie Jogger v nárazových testoch organizácie Euro NCAP. Výsledné hodnotenie s 1 hviezdičkou by mohlo navodzovať mylný dojem, že Jogger je nedostatočne bezpečné auto. Skutočnosť však je oveľa komplikovanejšia.
V prvom rade treba napísať, že Jogger žiadne nárazové testy reálne neabsolvoval. Keďže štruktúra skelet karosérie Joggeru sa podľa kominárov Euro NCAP natoľko podobajú modelu Sandero Stepway, ktorý absolvoval nárazové testy v roku 2021, rozhodli sa vypracovať záverečnú správu a hodnotenie na základe výsledkov nárazových testov Sandera. Jogger tak reálne nárazové testy neabsolvoval.
Čo skutočne znamená 1 hviezdička pre Jogger?
Sandero Stepway vyšlo minulý rok zo skúšok s hodnotením 2 hviezdičky. Za ochranu posádky obdržalo hodnotenie 70 %, za ochranu detí 69 %, za ochranu chodcov 41 % a za asistenčné systémy 42 %. Jogger tak má rovnaké hodnotenie, avšak za asistenčné systémy dostal len 39 %, pretože v treťom rade sedadiel absentuje hlásenie nezapnutých bezpečnostných pásov. V metodike hodnotenia organizácie Euro NCAP to tak znamená výsledné hodnotenie 1 hviezdičky. Ak by sa brali do úvahy iba nárazové testy, Dacia by odišla s hodnotením 4 hviezd.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=vmfjM4lMX50]
Musíme pripomenúť, že počas posledných rokov sa podstatne zmenila metodika hodnotenia bezpečnosti automobilov. Do popredia sa výraznejšie dostali aktívne bezpečnostné systémy, ktoré automatickým zásahom do riadenia dokážu predísť nehodám, alebo aspoň znížiť nárazovú rýchlosť a tým minimalizovať riziko zranení. Kým ešte donedávna boli testy Euro NCAP synonymum nárazových testov a vo videách sme mohli vidieť, ako sa jednotlivým automobilom deformuje karoséria pri čelnom či bočnom náraze, teraz je gro hodnotenia závislé od aktívnych bezpečnostných systémov a asistentov.
Vysvetlenie absencie hlásenia nezapnutých bezpečnostných pásov
Pochopiteľne, Dacia ako značka, ktorá bez hanby vyrába cenovo dostupné automobily, nemá, resp. ani nechce mať vo svojich vozidlách drahé aktívne bezpečnostné systémy, ktoré jej zákazníci nechcú, resp. nevedia ani používať. V Dacii tak výsledkami z Euro NCAP nie sú znepokojení. Napríklad, absencia hlásenia nezapnutých bezpečnostných pásov v treťom rade sedadiel má úplne logické vysvetlenie. Dacia totiž chcela, aby boli sedadlá nielen sklápateľné, ale aj ľahko vyberateľné. Ak sa majiteľ auta rozhodne sedadlá z auta vybrať, musel by zároveň odpojiť a neskôr opätovne zapojiť aj elektroniku. Takéto riešenie by bolo drahé a užívateľsky zložité. Dacia všetkých uisťuje, že každý nový automobil uvádzaný na trh je tým najbezpečnejším v histórii značky. Nebude sa však naháňať za hviezdičkami z Euro NCAP inštalovaním drahých asistenčných systémov, ktorým ich zákazníci častokrát ani veľmi nerozumejú a nevedia ich používať.
Aj preto sú vozidlá značky Dacia príjemné na každodenné používanie a vysoko hodnotené odborníkmi i laickou verejnosťou. Napríklad len nedávno dosiahla Dacia významný míľnik, keď vyrobila automobil s poradovým číslom 10.000.000. Nejeden kupujúci si Daciu vyberá ako alternatívu k automobilu z druhej ruky. Pokiaľ teda ide o bezpečnosť, neplatí, že Jogger je menej bezpečné auto ako napríklad 5 či 7 rokov stará jazdenka. Len hodnotenie organizácie Euro NCAP sa za ten čas zmenilo. Výsledky spred X rokov by tak neznamenali rovnaké hodnotenie aj v súčasnosti.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=moxhO7IWvvU]