Ford Mustang je tu s nami už od roku 1964 a za ten čas sa z neho stala žijúca legenda. V týchto dňoch Ford predstavuje jeho najnovšiu generáciu, ktorá v sebe spája tradičné hodnoty americkej klasiky s modernými technológiami súčasnosti.
Zachovaná tvár
Ako vidíme, gro dizajnu zostalo nezmenené. Nový Ford Mustang si aj naďalej zachováva svoj charakteristický vzhľad, avšak malé zmeny sa predsa len udiali. Profil kapoty je teraz nižší a má integrované vetracie otvory, ktoré v spojení so spodnou mriežkou chladiča v prepracovanej úprave dodávajú Mustangu ostrejší a dravší výraz, no zároveň zlepšujú aerodynamiku. Nový Mustang tak vyzerá ešte športovejšie.
Vedľa masky chladiča sa nachádzajú jasné a energeticky úsporné svetlomety s LED technológiou, ktoré sú súčasťou štandardnej výbavy všetkých modelov Ford Mustang v Európe. Novinkou sú však LED hmlové svetlomety.
Čo sa týka zadnej časti vozidla, dramatický dizajn umocňuje prerobený nárazník či difúzor. A ak by sa aj to zákaznákovi málilo a chcel by svoj Ford Mustang spraviť ešte športovejším, môže siahnuť po novom spojleri.
Nový Ford Mustang taktiež prichádza s tromi novými metalízami:
- modrá Kona Blue,
- oranžová Orange Fury,
- tmavočervená Royal Crimson.
Atraktívny dizajn ďalej umocňujú nové 19-palcové kované disky kolies z ľahkých zliatin s rôznymi druhmi povrchovej úpravy (niklová úprava, ebenová čierna či leštený hliník).
Pocit pohodlia
Nový Ford Mustang sa v interiéri veľmi nezmenil. Konštruktéri však použili nové materiály mäkké na dotyk či hliníkovú povrchovú úpravu (napr. kľučky dverí). Palubnej doske aj naďalej dominuje široko využiteľný infotainment systém s displejom o veľkosti 8 až 12 palcov.
V celom rade modelov Mustang je v ponuke aj balík pre interiér v uhlíkovej športovej úprave Carbon Sport, ktorého súčasťou sú výplne dverí a sedadiel z Alcantary a k tomu obruba prístrojového panela a hlavica radiacej páky z uhlíkových vlákien. Na zabezpečenie maximálnej miery pohodlia sú v celom modelovom rade prvý raz v ponuke aj kožou potiahnuté sedadlá s funkciou vyhrievania a chladenia a tiež vyhrievaný volant. Zákazníci, ktorí si zvolia možnosť kožených pretekárskych sedadiel Recaro, majú odteraz na výber tri farby poťahu:
- červenú Show Stopper Red,
- modrú Midnight Blue,
- čiernu Ebony.
Príjemná dilema
Ford Mustang bol odjakživa o emócii zo šoférovania a inak tomu nebude ani teraz. Postarajú sa o to dve motorizácie známe už z predchádzajúceho modelu.
Pre tých, čo majú radi skôr kľudnejšiu jazdu, je prichystaný štvorvalec s objemom 2,3 litra EcoBoost (290 koní). Ford si ale pre zákazníkov prichystal prekvapenie v podobe funkcie dočasného zvýšenia plniaceho tlaku pre turbodúchadlo. Tá sa spúšťa pri prudkom zrýchlení a poskytuje tak dodatočný nárast výkonu po každom preradení nahor.
Pre “pretekárov” je prichystaná ozajstná lahôdka, a síce známy osemvalec o objeme 5,0 litra (450 koní). Ford tento motor zdokonalil a výsledkom je vyšší výkon a vyššia hranica maximálnych otáčok. Aby to bolo možné, Ford musel zaviesť novú technológiu vysokotlakového priameho vstrekovania a nízkotlakového vstrekovania paliva do sacieho kanála (to zároveň zvyšuje krútiaci moment pri nízkych otáčkach).
Manuál alebo automat?
Nový Ford Mustang si bude možné objednať aj s manuálnou, aj s automatickou prevodovkou.
Manuálna 6-stupňová prevodovka je vylepšená tak, aby zvládla výkon 5,0 litrového motora V8 s dvojkotúčovou spojkou a dvojhmotným zotrvačníkom, v záujme vyššej odolnosti a rýchlejšieho preraďovania.
Druhou alternatívou je nová automatická 10-stupňová prevodovka, ktorá by okrem vyššej úspory paliva a lepšej akcelerácii mala zabezpečiť aj plynulý výkon. Elektronický systém riadenia prevodovky aktivuje nastavenia, ktoré optimalizujú výkon funkcie režimov jazdy, a systém adaptívneho radenia prevodových stupňov v reálnom čase umožňuje prevodovke prispôsobovať sa meniacim sa podmienkam, a zvoliť tak správny prevodový stupeň v každej situácii – od pokojnej ustálenej jazdy po ceste až po akceleračné preteky. Pri nich by mohla byť užitočná funkcia Line Lock, ktorá uzamkne predné brzdy a umožní tak vodičovi nechať počas státia bežať zadné kolesá. Radiace páčky na volante zabezpečujú vodičom maximálnu kontrolu nad vozidlom.
Ford myslí na všetko
Nový Ford Mustang v sebe ukrýva mnoho moderných technológii, ktoré z neho robia športové, avšak bezpečné auto.
Z bezpečnostných systémov nechýbajú:
- prednárazový bezpečnostný systém s funkciou detekcie chodcov,
- systém upozornenia na nežiaduce vybočenie z jazdného pruhu,
- asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu (môže použiť krútiaci moment na volant a stočiť vozidlo späť do jazdného pruhu).
K väčšiemu pohodliu na cestách poslúži aj adaptívny tempomat s technológiou upozornenia na dodržiavanie vzdialenosti auta pred vami, ktorým sa nový Ford Mustang môže pochváliť po prvý raz.
Ford však myslel aj na susedov, ktorí nový Ford Mustang nevlastnia. Inovatívny režim „Good Neighbour” („Dobrý sused”) je možné naprogramovať tak, aby automaticky obmedzoval výstupný hluk výfuku vo vopred naprogramovanej dennej či nočnej hodine, a nerušil tak susedov, čo je ohľaduplné najmä pri štartovaní legendárneho 5,0-litrového motora V8 v skorých ranných hodinách. To všetko zabezpečuje nová technológia výfuku s aktívnym ventilom, ktorý umožní prispôsobenie intenzity jeho zvuku.
Zaryje sa pod kožu!
Nový Ford Mustang prichádza s optimalizovanou jazdnou dynamikou, ktorá prináša doposiaľ najpodmanivejší zážitok z jazdy. Novinkou sú nanovo kalibrované tlmiče, ktoré zvyšujú stabilitu vozidla pri prejazde zákrutami či spevnené zavesenie zadných kolies. Tie zmierňujú nežiaduci pohyb v každej zákrute. Zmenou prešli aj stabilizátory, ktoré sú teraz hrubšie a lepšie regulujú klopenie karosérie, čo zaisťuje presnejšiu ovládateľnosť.
K lepšej ovládateľnosti prispieva aj nový voliteľný systém tlmenia MagneRide, ktorý dokáže bleskovo reagovať na meniaci sa stav vozovky. Unikátnu kvapalinu vo vnútri tlmiča možno elektronicky stimulovať, aby v závislosti od scenára jazdy dodala vyšší alebo nižší odpor tlmenia. Senzory monitorujú stav vozovky tisíckrát za sekundu, čím je zabezpečená optimálna ovládateľnosť a správanie vozidla počas jazdy.
Nový Ford Mustang ponúkne okrem známych jazdných režimov (Normal, Sport, Track a Snow/Wet) aj dva nové:
- Pretekársky režim „Drag Strip” – optimalizuje výkon tak, aby sa zabezpečil rozjazd zo státia s maximálnym zrýchlením a schopnosť absolvovať šprint na štvrť míle,
- Vlastný režim „My Mode” – umožňuje vodičom zvoliť si vlastné nastavenia výkonu a dynamiky vozidla, ba dokonca aj zvuk výfuku.
Svetlá budúcnosť
Z Fordu Mustang už dávno nie je ten surový americký “svalnáč” ako kedysi, avšak stále si zachováva svoj imidž kultového vozidla. Stále ponúka nezabudnuteľný pôžitok z jazdy, stále vzbudzuje obdiv a stále stačí na to, aby ste bez zbytočných slov zapôsobili na ženské pokolenie. Ja osobne vnímam príchod americkej legendy na európsky trh ako veľké pozitívum a nový Ford Mustang má pred sebou nepochybne svetlú budúcnosť.