Domov SPRÁVY Doprava Dotykové obrazovky neprospievajú bezpečnosti jazdy. Rozdiely sú priepastné

Dotykové obrazovky neprospievajú bezpečnosti jazdy. Rozdiely sú priepastné

Fyzické tlačidlá sú v moderných autách čoraz zriedkavejšie. Väčšina výrobcov prechádza na dotykové obrazovky. V teste vykonanom švédskym motoristickým magazínom Vi Bilägare však dosahujú oveľa horšie výsledky.  

Dotykové obrazovky v moderných autách sa neustále zväčšujú a ponúka sa tak otázka, či je nebezpečnejšie používať mobilný telefón alebo hľadať niečo na obrovských dotykových obrazovkách. Dizajnérske tímy väčšiny výrobcov automobilov sa radi zbavujú fyzických tlačidiel, hoci sú z hľadiska bezpečnosti oveľa lepšie ako veľké a častokrát komplikované displeje. Švédsky magazín Vi Bilägare toto leto vykonal dôkladný test systému HMI (Human-Machine Interface) v celkovo dvanástich autách. Aby bol test naozaj relevantný, na druhú stranu postavili auto zo “starej školy” bez dotykových obrazoviek, 17-ročné Volvo V70. Ako to dopadlo?

Čistý dizajn je „in“

Inšpiráciou pre interiéri moderných automobilov s veľkou obrazovkou sú smartfóny a tablety.  Dizajnéri chcú „čistý“ interiér s minimom ovládačov a finančné oddelenie chce znížiť náklady.  Namiesto vývoja, výroby a uchovávania fyzických tlačidiel na sklade na ďalšie roky, výrobcovia automobilov chcú integrovať viac funkcií do digitálneho displeja, ktorý možno časom iba aktualizovať. Akým spôsobom teda tieto displeje ovplyvnili bezpečnosť? Magazín Vi Bilägare zhromaždil na letisku jedenásť moderných automobilov od rôznych výrobcov, na ktorom meral čas potrebný na to, aby mohol vodič vykonávať rôzne jednoduché úlohy, ako je zmena rozhlasovej stanice alebo nastavenie klimatizácie. Zároveň sa s autom jazdilo rýchlosťou 110 km/h.

Dotykové obrazovky
Foto: Glenn Lindberg/Vi Bilägare
Kam zmizla jednoduchosť?

Tesla nebola prvá, ktorá predstavila dotykovú obrazovku, ale americká automobilka vždy ponúkala väčšie dotykové obrazovky ako väčšina výrobcov, ktoré obsahovali viac funkcií. Dokonca aj stierače čelného skla sú ovládané dotykovou obrazovkou. BMW iX tiež ponúka dotykovú obrazovku, ale nie takú veľkú ako Tesla, a v ponuke má ešte aj pár fyzických tlačidiel. To však nie je záruka, že sa systém ľahko používa. Informačno-zábavný systém BMW má množstvo funkcií, ale má aj jedno z najkomplexnejších a najkomplikovanejších používateľských rozhraní, aké boli kedy navrhnuté.

Foto: Glenn Lindberg/Vi Bilägare
Hlasové ovládanie

Výrobcovia automobilov radi poukazujú na to, že mnohé funkcie je teraz možné aktivovať hlasom. Systémy hlasového ovládania sa však nie vždy ľahko používajú, nedokážu ovládať každú funkciu a nie vždy fungujú tak, ako by mali a preto systémy hlasového ovládania neboli v tomto experimente testované. Výsledky hovoria samy za seba. Auto s najhorším výsledkom potrebuje 1 400 metrov na vykonanie rovnakých úloh, na ktoré najlepšie hodnotené auto potrebuje iba 300 metrov.

Dotykové obrazovky
Foto: Glenn Lindberg/Vi Bilägare
Veľké rozdiely

Najlepšie ovládateľné a hodnotené auto s veľkou rezervou je Volvo V70 z roku 2005. Štyri úlohy sú zvládnuté do desiatich sekúnd na rovine, počas ktorých auto prejde 306 metrov rýchlosťou 110 km/h. Na druhom konci rebríčka dosiahlo čínske elektrické auto MG Marvel R oveľa horšie výsledky. Vodič potrebuje 44,6 sekundy na splnenie všetkých úloh, počas ktorých auto prešlo 1 372 metrov, čo je viac ako štvornásobok vzdialenosti v porovnaní so starým Volvom. BMW iX a Seat Leon fungujú lepšie, ale obe sú stále príliš komplikované. Vodič potrebuje na vykonanie úloh takmer kilometer. Počas tejto doby sa v premávke môže odohrať čokoľvek. Dacia Sandero a Volvo C40 fungujú dobre, aj keď obe majú dotykové obrazovky. Nie sú však preťažené funkciami. Volvo ukazuje, že dotyková obrazovka nemusí byť komplikovaná, ovládanie dokáže byť intuitívne a neznižuje pozornosť vodiča.

Dotykové obrazovky
Foto: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

 

Automobil Čas potrebný na splnenie úlohy (v sekundách)
BMW iX 30,4
Dacia Sandero 13,5
Hyundai IONIQ 5 26,7
Mercedes GLB 20,2
MG Marvel R 44,9
Nissan Qashqai 25,1
Seat Leon 29,3
Subaru Outback 19,4
Tesla Model 3 23,5
VW ID.3 25,7
Volvo C40 13,7
Volvo V70 (2005) 10,0

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokGranTurismo Folgore: preteky o prvý taliansky elektrický superšportiak vyhralo Maserati
Nasledujúci článokTáto automobilka nebude vyvíjať autonómne autá. Radšej zdokonalí asistenčné systémy

2 COMMENTS

Comments are closed.