Hľadáte prémiový kombík nižšej strednej triedy? Okrem Mercedesu CLA Shooting Brake nemáte príliš na výber. Máme však pre vás o 15 tisíc eur lacnejšiu alternatívu. Peugeot 308 SW v najvyššej výbave GT Pack spĺňa všetky atribúty prémiového produktu. Má však jednu zásadnú chybu.
Ostré hrany, agresívnejší kukuč či veľkolepá maska chladiča tristosmičke pristane. Na ceste i na parkovisku Peugeot 308 SW púta pozornosť. Na maske chladiča má svoje miesto nové logo automobilky, ktoré za sebou ukrýva radar. Dizajn čelnej časti je tak pekne uhladený a oko diváka nič nevyrušuje. Zadný previs je dostatočne dlhý na to, aby poskytol typický kombíkovský batožinový priestor, no zároveň harmonicky zapadol do celkovej, športovo orientovanej siluety auta. Postupne zvažujúca sa línia strechy tak maskuje dojem batoha na chrbte, no nie je prekážkou vnútornému priestoru. Ten trpí inde, ale k tomu sa ešte dostanem.
Efektné aj efektívne svetlá
V najvyššej výbave je Peugeot 308 SW vybavený full-LED matrixovými svetlometmi s automatickým prepínaním medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Tie si počas jazdy v noci určite obľúbite, svietia ďaleko aj široko, citlivo vyrezávajú tie miesta, kde by mohlo prísť k oslneniu vodičov protiidúcich vozidiel. Chýbala mi však funkcia natáčania do zákrut. Na kľukatejších trasách si jednoducho s bezpečným osvetlením cesty pred autom nedokážu poradiť. Treba preto zvoľniť tempo a byť ostražitý. Efektným detailom v tme je pri nastupovaní do auta projekcia loga na cestu vychádzajúca zo spodnej strany vonkajších spätných zrkadiel.
Elektricky otvárateľné veko kufra
Batožinový priestor sa otvára a zatvára elektricky a to buď tlačidlom pod piatymi dverami alebo pohybom nohou pod zadným nárazníkom. Peugeot síce neponúka funkciu automatického zamknutia vozidla spolu s batožinovým priestorom, ale to vôbec nevadí, pretože vďaka bezkľúčovému odomykaniu a zamykaniu stačí odstúpiť od vozidla niekoľko metrov ďalej a auto sa samo zamkne.
Čo je trochu menej praktické, sú pneumatiky s nízkym profilom. Je pravda, že veľmi dobre vyzerajú a nijak zásadne nezhoršujú komfort jazdy, ale pri stave našich ciest treba asi počítať s početnejšími odreninami diskov.
Moderné pracovisko vodiča
Po nastúpení máte pocit, že tu nikto svoju prácu neodflákol. Nové Peugeoty si dávajú záležať na vnímanej kvalite materiálov a ich rozmanitosti. Virtuálny kokpit dostal nový softvér, takže zmeny jednotlivých zobrazení sú rýchlejšie a plynulejšie ako doteraz. Ponúka hneď niekoľko možností zobrazenia, takže si určite každý nájde to, ktoré mu bude v danej chvíli vyhovovať.
Peugeot modelom 308 upustil od používania voliča automatickej prevodovky v podobe joysticku a miesto toho tu našlo uplatnenie priestorovo menej náročne riešenie vo forme páčky v štýle Oplu či Škody. Nemám k tomu výhrady, no niektoré postavy nižšieho vzrastu by volič možno privítali bližšie k pravej ruke. V manuálnom režime prebiehajú zmeny prevodových stupňov prostredníctvom pádiel pod volantom.
Prispôsobiteľné tlačidlá i-Toggles
Čo Peugeot vyriešil na výbornú, je spracovanie palubnej dosky. Tá pozostáva z veľkej, dobre čitateľnej 10-palcovej obrazovky, niekoľkých fyzických tlačidiel umožňujúcich rýchlejší pohyb v menu infotainmentu alebo ovládajúcich funkcie vzduchotechniky a napokon zo šiestich dotykových tlačidiel, z ktorých 5 je plne prispôsobiteľných. Jednoduchým nastavením tak môžete priradiť jednotlivým políčkam funkcie, ktoré majú obsluhovať. Vždy pred jazdou vypínate systém štart-stop? Nemusíte komplikovane hľadať v menu, jednoducho si tlačidlo navolíte na panel.
Sedadlá
Najvyššia výbava GT Pack obsahuje už skutočne luxusné prvky. Napríklad masážnu funkciu predných sedadiel. Ale pozor, už to nie je masáž pro forma, aby sa nepovedalo. K dispozícii je hneď niekoľko typov masáží v 3-stupňovej intenzite, ktoré stuhnutému chrbtu počas dlhšej trasy dokážu citeľne pomôcť. Sedadlá majú tiež certifikát AGR a sú vyhrievané. Možnosť ventilácie by ste v katalógu hľadali márne, ale keď ich výplň nie je čalúnená kožou, až tak to nevadí. Pokiaľ auto často používa viac ako jeden vodič, vždy príde vhod pamäťová funkcia sedadla vodiča, ale ani túto možnosť Peugeot 308 SW neponúka.
Vnútorný priestor
Rázvor osí kolies verzie SW je takmer o 6 cm dlhší ako rázvor hatchbacku (celková dĺžka narástla dokonca o 27 cm!). Z toho vyplývajú dve dôležité skutočnosti. Po prvé, model 508 SW zrazu akosi stráca racionálny zmysel. Po druhé, ani dlhší rázvor nezlepšil priestorovú ponuku na zadných sedadlách. Ak hľadáte vozidlo, ktoré budú pravidelne využívať dospelí cestujúci na sedenie vzadu, 308 SW nie je ideálna voľba. Platí to dokonca aj v prípade ukotvenia detskej sedačky. Súčasné mohutné vajíčka i sedačky pre väčšie deti zaberú dosť veľa priestoru a pokiaľ nechcete mať špinavé a okopané operadlá predných sedadiel, musíte minimálne dieťa vyzuť z topánok.
TEST Peugeot 508 SW GT: Za spotrebu často chváliť nezvykneme
Peugeot 508 SW má síce o ďalších 6 cm dlhší rázvor ako 308 SW, ale v priestore na zadných sedadlách to vôbec necítiť. A v objeme batožinového priestoru už vôbec nie, pretože 508 SW má základný objem len 530 litrov, zatiaľ čo 308 SW až 608. Takže čo sa týka vyslovene praktickosti a každodennej úžitkovej hodnoty, 308 SW s prehľadom zvládne všetky potreby, ktoré by ste čakali od 508 SW, vrátane reprezentatívneho vzhľadu a v niektorých ohľadom ju dokonca prekonáva.
Po praktickej stránke je na tom kufor oveľa lepšie. V základnom usporiadaní pojme 608 litrov batožiny. Má pravidelný tvar, kvalitné čalúnenie, oká na uchytenie nákladu a dvojitú podlahu. Zadné sedadlá sa dajú sklápať v pomere 40:20:40. Peugeot 308 SW konečne dostal plnohodnotný 360-stupňový parkovací systém. Rozlíšenie všetkých 4 kamier je dobré a parkovanie vďaka nim jednoduchšie. Ak však čakáte, že vám auto ponúkne funkciu automatického parkovania, nedočkáte sa.
Vo výbave GT Pack sa nachádza aj kvalitný audiosystém Focal. Vo svete audiosystémov síce nemá také zvučné meno ako napríklad harman/kardon alebo Bang & Olufsen, ale rozhodne ho netreba podceňovať. Hrá veľmi dobre, vyznačuje sa čistotou tónov a za spomínanými zvukovými systémami určite nezaostáva.
Najužitočnejší hráč pod kapotou
Jediným naftovým motorom v ponuke Peugeotu 308 SW je nami testovaná motorizácia 1,5 Blue HDi. Aj keď plug-in hybrid dokáže posunúť akustický komfort jazdy na vyšší level a jeho rezerva výkonu je podstatne väčšia, v prípade naftovej jednotky ide stále o najlepší kompromis medzi cenou, spotrebou a dynamikou. Aj bez zbytočne opatrnej nohy na plyne sa môžete spoľahnúť na priemernú spotrebu okolo 5,5 l/100 km.
TEST Peugeot 308 1,2 PureTech EAT8 – takmer dokonalý, toto nám však prekážalo…
My sme počas testu dosiahli kombinovanú spotrebu 5,3 l/100 km. Mimo mesta sa dá v pohode jazdiť aj pod 5 litrov, takže dojazd na jedno natankovanie líže hranicu 1000 km. Motor nedisponuje príliš vysokým výkonom, 130 koní je ideálnych na každodennú pokojnú prevádzku. Výkon vo vyšších otáčkach negraduje, je lepšie sa preto nechať unášať na vlne krútiaceho momentu, ktorý je v tejto triede štandardných 300 N.m. Auto poteší spontánnou reakciou na stlačenie plynového pedála (samozrejme, nesmiete mať zapnutý režim Eco) a veľmi dobrým riadením.
To úzko súvisí s tým, či vám vyhovuje koncepcia i-Cockpit. Mne sa zatiaľ v každom Peugeote podarilo nájsť dobrú pozíciu za volantom, ale viac než v ktoromkoľvek aute to záleží od osobných preferencií. Menší volant dodáva jazde ľahkosť, výborne tomu sekunduje aj podvozok a rýchle reakcie prednej nápravy na pokyny volantom. Peugeot 308 SW nie je typicky francúzsky naladené komfortné auto, takže pokojne môžete vojsť do zákruty aj s vyššou nájazdovou rýchlosťou. Ak to prepísknete, objaví sa typická nedotáčavosť, ale tá prichádza predvídateľne a vďaka dobrej trakcii predných kolies stačí na chvíľu pustiť plyn, zrovnať auto do ideálnej stopy a opäť pridať.
Prevodovka a jej neviditeľný pomocník
Čerešničkou na torte veľmi dobre vyladeného pohonného ústrojenstva je 8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom od spoločnosti Aisin. Radí takmer nepostrehnuteľne, pri pokuse o dynamickú jazdu nemá problém s rýchlymi podradeniami na ideálny prevodový stupeň (dá sa radiť aj manuálne pádlami pod volantom) a výrazne predlžuje zotrvačnosť auta. Po uvoľnení plynu prevodovka niekedy vyradí do neutrálu a pokúša sa plachtiť. V oficiálnych dokumentoch to síce Peugeot neuvádza, ale pravdepodobne v sebe ukrýva nejakú mikro-hybridnú technológiu.
Stvorený na dlhé cesty
S dobre odhlučneným dieselovým motorom, skvelo odstupňovanou prevodovkou a nízkym koeficientom odporu vzduchu karosérie je Peugeot 308 SW výborným partnerom na dlhé cesty. Tomu okrem pohodlných sedadiel pomáhajú aj aktívne asistenčné systémy vodiča. Reč je najmä o adaptívnom tempomate s funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu. Tento systém sme skúšali v Peugeotoch už nespočetne veľakrát a vždy obstál na jednotku. Všetko sa ovláda tlačidlom na volante – najprv zapnete adaptívny tempomat a zvolíte si požadovanú rýchlosť. Ďalším stlačením toho istého tlačidla aktivujete asistenta jazdy v strede jazdného pruhu. Auto okamžite detekuje biele čiary, ako sa povie, chytí pruh, a vám už len stačí mať ruky položené na volante a užívať si jazdu. Automatické zmeny jazdného pruhu systém nedokáže zrealizovať. Tiež nie je možné 308 SW vybaviť systémom nočného videnia, ktorý má napríklad vyššie spomínaný model 508 SW.
Nemôžete prehrať
Peugeot 308 SW v najvyššej výbave GT Pack ostrými pazúrmi škriabe na krk o triedu väčším a drahším vozidlám. Plusmi je mimoriadne bohatá výbava (ktorá v konečnom dôsledku nestojí až tak veľa), výborne vyladené pohonné ústrojenstvo, športovo elegantný dizajn plný oku lahodiacich prvkov a veľký batožinový priestor. K dokonalému rodinnému automobilu mu chýba azda len priestrannejší interiér.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Motor | R4 |
Objem motora | 1 499 cm3 |
Max. výkon | 96 kW / 130 k pri 3720 ot./min. |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot./min. |
Palivo | Nafta |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 636 mm |
Šírka (so sklopenými zrkadlami) | 1 852 mm |
Výška | 1 442 mm |
Rázvor náprav | 2 732 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 475 kg |
Rozmer pneumatík | 225/40 R18 |
Objem batožinového priestoru | 608/1634 l |
Spotreba (počas testu) | |
Mesto | 6,2 l/100 km |
Diaľnica | 5,8 l/100 km |
Okresky | 4,4 l/100 km |
CENA | od 35.290 eur |
[…] TEST Peugeot 308 SW 1,5 Blue HDi GT Pack – stávka na istotu […]