Každý z nás raz začínal a výber toho správneho stroja na začiatok netreba podceniť. Práve pre začiatočníkov je tu nová Honda CB 500F. Prešla modernizáciou a čo všetko sa zmenilo, sa dozviete práve teraz.
Ten, kto náhodou preskočil nadpis, tak si ešte raz povedzme, že ide o modernizovaný model Honda CB 500F. Je ideálnou voľbou či už ako prvá motorka alebo na osvieženie pamäti a zručností v jednej stope po dlhšej pauze.
Presné čísla
Srdcom CB500 je radový dvojvalec s objemom 471 centimetrov kubických a výkonom 47,6 k (35 kilowattov) a krútiacim momentom s hodnotou 43 Nm. Áno, ako mnohí tušia, na jazdenie vám bude stačiť vodičák A2. Motor má dostatok výkonu a sily pre celkom svižnú jazdu, reakcia na plyn je príjemná a nie je uskákaná. Vďaka tomu sa vám CB-čka nebude snažiť vytrhnúť spod rúk pri každom pridaní plynu. Manuálna šesťstupňová prevodovka je kratšie sprevodovaná. Vďaka antidumpingovej spojke sa však pri podraďovaní netreba báť, že si zablokujete zadné koleso.
Zmeny k lepšiemu
Oproti predchodcovi prišlo k dobrej zmene pri brzdách. Namiesto jedného kotúča vpredu sa tu teraz usídlili dva 296 milimetrové kotúče, do ktorých sa zahryzávajú štvorpiestikové strmene Nissin, ktoré sú radiálne uchytené. Reakcia na stlačenie brzdy je na motocykel pre začiatočníkov výborná. Je dostatočne presná, silná a zároveň jemná a odpustí aj zbrklejšie brzdenie. Ani pri ostrejšej jazde a naozaj ostrom brzdení na hrane ABS nezaháľa a spoľahlivo vás zastaví či spomalí pred prejazdom zákruty.
Vzadu je zase jeden kotúč s veľkosťou 240 milimetrov a jednopiestikovým strmeňom. Odpruženie bolo na môj vkus trochu mäkšie a pri ostrom brzdení sa celkom dosť ponárala na prednej vidlici. Tá je od značky Showa a je to Upside-Down vidlica. Predné pruženie sa nastaviť nedá. Napriek tomu je taká akurát a aj v ostrých prejazdoch vás v zákrute podrží a dá vám dostatočnú spätnú väzbu. Vzadu sa nachádza prolink pruženie s jedným tlmičom s nastaviteľným predpätím pružiny.
Vybavenie
Poďme k technológiám. Na prístrojovom paneli sa neudiali žiadne zásadné zmeny, no je cítiť koncernové zameranie. Inverzný LCD displej dobre poznáme aj z iných modelov Hondy. Je prehľadný a intuitívny, všetky údaje sú na ňom pekne upratané. V priamom svetle je však trošku horšie čitateľný. Veľmi mi vadilo farebné usporiadanie na displeji. Čierne písmená na svetlom podklade by boli čitateľnejšie ako biele symboly na čiernom podklade, dá sa však na to zvyknúť.
Začiatočníci jazdia bez technológií
V modernizovanom modeli Honda CB 500F nenájdete nič, čo by bolo navyše. Je tam presne len to, čo potrebujete a nič, čo by zbytočne pútalo vašu pozornosť od jazdy. Honda CB 500F totiž nemá v podstate nič, čo by sa dalo nastavovať alebo meniť. Nenájdete tu tempomat, jazdné režimy a ani kontrolu trakcie. Tú by som však v motorke pre začiatočníkov privítal hlavne pri jazde v meste. Ovládacie prvky sú tu naozaj puristické a všetko ľahko dosiahnuteľné palcom. Na pravej rukoväti je to kill switch, výstražné smerovky a tlačidlo štartéra. Na ľavej zase prepínanie tlmených a diaľkových svetiel, klaksón a smerovky.
CB500 F je vybavené Full LED osvetlením a predné svetlo svieti aj v noci dosť na to, aby ste si s radosťou zajazdili. Výška sedla 785 milimetrov bude ideál aj pre tých nižších z nás. Sedlo je trošku tvrdšie, ale dostatočne pohodlné aj na dlhšie výlety za dobrodružstvom. Posed je pohodlný a vzpriamený. Jediná vec, kde by mohli mať niektorí problém, je sklon kolena na stupačke. Pokiaľ máte viac než 180 centimetrov, je dosť veľký a mohol by vám prekážať.
Resumé
Honda CB 500F je presne pre tých, ktorí sa buď učia jazdiť v jednej stope alebo znovu objavujú krásu jazdy v jednej stope.
S dobrou ovládateľnosťou a podvozkom ktorý vám prepáči aj väčšie chyby, sa na nej zabaví naozaj každý, či už skúsený harcovník, ktorý jej bude vedieť prepáčiť niektoré neduhy alebo úplný nováčik, ktorý len objavuje čaro jazdenia.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : Honda CB500F
MOTOR : 471 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 181 kilogramov
VÝŠKA SEDLÁ : 785 milimetrov
CENA : 6 090€