Domov SPRÁVY Doprava Dostanú sa všade. Elektromotory poháňajú 40-tonovú nákladnú súpravu Scania

Dostanú sa všade. Elektromotory poháňajú 40-tonovú nákladnú súpravu Scania

Zdá sa, že elektromotorom sa nevyhnú žiadne dopravné prostriedky. Švédsky výrobca nákladných vozidiel Scania už má s elektrifikovanými nákladnými vozidlami skúsenosti, ale až teraz prichádza s batériovými nákladniakmi toho najťažšieho kalibru. Aký budú mať dojazd?

Regionálna diaľková doprava môže prebiehať aj bez lokálne vypúšťaných emisií. Ďalšia úroveň elektrifikovaných nákladných vozidiel značky Scania je k dispozícii ako klasické nákladné vozidlo, ale aj ako súprava ťahač a náves. Predpokladané dojazdy závisia od hmotnosti, konfigurácie a topografie terénu. No pri 40-tonovej súpravy ťahača 4×2 so šiestimi batériami s celkovou kapacitou 624 kWh s návesom možno očakávať dojazd 350 km pri priemernej rýchlosti 80 km/h na diaľnici. V prípade 64-tonovej súpravy typickej skôr pre škandinávske štáty možno za rovnakých podmienok očakávať dojazd približne 250 kilometrov.

Efektívne využitie povinnej prestávky

Nákladné vozidlá s pevnými trasami môžu profitovať z plánovaného nabíjania vo svojom domácom depe alebo v ich bežnom cieľovom mieste. Jedno príležitostné nabíjanie za deň, napríklad počas povinnej 45-minútovej prestávky vodiča, pomôže nákladným vozidlám s flexibilnejším prevádzkovým modelom.

Nabíjací výkon je až 375 kW. Jedna hodina nabíjania teda zvýši dojazd o približne 270 až 300 km. Výkon elektromotora v Scanii 40 R alebo S je 560 koní, verzie 45 R alebo S ponúkajú dokonca 610 koní. Elektrifikované nákladné vozidlá značky Scania novej generácie sa začnú vyrábať v 4. štvrťroku 2023. Prevádzka čisto elektrických nákladných vozidiel tak už nie je hudbou budúcnosti. Z hľadiska celkovej ekonomiky prevádzky dokonca môžu prekonávať nákladné vozidlá s naftovými motormi.

Problém s pomalým nabíjaním? Rieši sa

Pomôcť rozvinúť elektrické nákladné vozidlá v Európe by mohla nabíjacia stanica Megawatt Charging System od aliancie CHARIN. Štandard MCS umožňuje vysokovýkonné nabíjanie s nabíjacím výkonom až 1000 kW alebo viac. To by umožnilo nabíjať diaľkové nákladné vozidlá v rámci povinnej 45-minútovej prestávky pre vodičov. O štandarde pre takýto systém nabíjania ešte nie je úplne rozhodnuté. Medzi ambície patrí jediná bezpečná vodivá zástrčka. Pripojenie by malo byť možné automatizovať vďaka štandardizovanej polohe konektora na vozidle a rozhranie by malo umožňovať obojsmernú komunikáciu V2X.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNaozaj sme takí neschopní? Slovensku hrozí ďalšia medzinárodná blamáž, Poliaci postavia diaľnicu o roky skôr
Nasledujúci článokJeep oslavuje 30 rokov modelu Grand Cherokee. Táto edícia stojí za to