Na prázdnom liste papiera a so skutočne slobodnou fantáziou vyvinula značka Moto Guzzi motocykel, ktorý je svojim štýlom a obsahom veľmi moderným, inovatívnym a nezameniteľným. Spája šport s cestovaním a obsahuje jeden mimoriadne inovatívny prvok.
Moto Guzzi V100 Mandello tak otvára novú kapitolu a interpretuje podobu športovo-cestovného motocykla so sviežou víziou. Kompaktné rozmery a dynamická športová jazda typická pre najlepších roadsterov sa snúbia s pohodlím a ochranou cestovného motocykla vďaka technológiám a aerodynamickým riešeniam, ktoré využíva.
Krása poctivej mechaniky
Rovnako ako všetky Moto Guzzi, aj V100 Mandello vo svojom dizajne vyzdvihuje jedinečný a nenapodobiteľný motor. Nadčasový štýl má pritom ďaleko k nostalgii a dáva charakteristickému rukopisu Moto Guzzi veľmi moderný nádych. To potvrdzujú krivky nádrže, ktorú akoby tvarovali svalnaté hlavy valcov. Rebrá bočných panelov pod sedlom zase priamo odkazujú na model Le Mans 850 z roku 1976. S cieľom dosiahnuť pri modeli V100 Mandello čo najkompaktnejšie rozmery skryli návrhári všetky technológie do štíhlej kapotáže a súčasne sa zamerali na ochranu a pohodlie jazdca.
Svetlo denného svietenia, začlenené do čelného LED svetlometu, kopíruje siluetu orla. Zadná časť vyniká dizajnom svetiel, inšpirovaných prídavným spaľovaním leteckých motorov a podobných tým, ktoré boli úspešne použité pri modeli V85 TT. Diskrétne umiestnenie chladiča a absencia akýchkoľvek viditeľných gumových hadičiek, rovnako ako starostlivá práca na elektronických systémoch, skrývajúca všetku kabeláž, umocňujú čistú krásu mechaniky.
Celkom nový motor
V100 Mandello je prvý motocykel, ktorý ponúka adaptívnu aerodynamiku, a zároveň prvý motocykel so sofistikovanými elektronickými prvkami, ako je šesťosová inerciálna platforma, náklonové ABS, semi-aktívne odpruženie a rýchloradenie. Je to tiež prvý Moto Guzzi s novým motorom známym ako „Compact block“. Prvotné ciele projektu boli navrhnúť konštrukčne a výkonovo veľmi moderný motor pri rešpektovaní tradičnej architektúry pozdĺžneho 90° vidlicového dvojvalca s nenapodobiteľným priebehom krútiaceho momentu a zvukom. Kompaktný, ľahký motor dáva športovému podvozku agilitu a vďaka vysokému výkonu a krútiacemu momentu môže fungovať v celom rade ďalších modelov. Pritom je schopný vyhovieť stále prísnejším emisným normám a potrebám moderných jazdcov, ktorí hľadajú vzrušenie pri každom otočení plynom, ale zároveň stále viac sledujú spotrebu paliva a náklady na údržbu. Preto sa technici rozhodli pre úplne nový dizajn, ktorý nezdieľa ani jeden diel s predchádzajúcimi motormi vyrobenými v Mandelle.
90° pozdĺžne uložený V-twin s kvapalinovým chladením a dvojitým vačkovým hriadeľom v hlave (DOHC), prstovými zdvihátkami a štyrmi ventilmi na valec má objem 1042 cm3, zatiaľ čo hodnoty vŕtania a zdvihu sú 96 x 72 mm. Nová kľuková skriňa využíva mazanie s mokrou vaňou s kľukovou skriňou, ktorá je oddelená od olejovej vane jazýčkovým ventilom. Tento systém umožňuje dosiahnuť nižšiu výšku motora vďaka plytšej olejovej vani, čím šetrí miesto a znižuje hmotnosť v prospech ovládateľnosti.
Ladenie techniky
Zníženie množstva maziva v kľukovej skrini navyše vedie k menšiemu treniu, a tým aj k nižšej spotrebe paliva. Veľké úsilie bolo vynaložené na zníženie zotrvačnosti na minimum, aby sa znížila hmotnosť a zaistila sa rýchla reakcia. Protibežný kľukový hriadeľ neslúži na vyrovnávanie síl prvého rádu, ktoré sú už vďaka 90° architektúre dokonale vyvážené, ale na zníženie krútiaceho momentu pri pretáčaní v prospech jazdných vlastností a eliminácii nežiaducich reakcií pri zrýchľovaní alebo spomaľovaní. Toto riešenie tiež umožnilo použiť menší a ľahší kľukový hriadeľ, čo prispieva k celkovej kompaktnosti a výkonu.
TEST Moto Guzzi V7 Stone – motorka, ktorú si vyberáte srdcom
Vonkajší blok kľukovej skrine má zároveň konštrukčnú funkciu. Spevňuje rám pomocou šiestich upevňovacích bodov. Nový agregát je o 103 mm kratší ako small block V85 TT a ľahší ako motor 1200 8V, posledný „štvorventil“ od Moto Guzzi. Dôležitým prínosom je aj nová hydraulická viaclamelová mokrá spojka s antivibračným systémom, ktorá je robustnejšia, spoľahlivejšia, kompaktnejšia a ľahšia ako doteraz používaná jednolamelová suchá spojka. Dokonca aj alternátor zaberá výhodnejšiu polohu, už nie je umiestnený vpredu, ale medzi valcami.
Dve telesá škrtiacej klapky majú kratšie a rovnejšie vysoko turbulentné kanály, ktoré môžu optimalizovať prívod zmesi vzduchu a paliva do spaľovacích komôr. Použitie rozvodu DOHC s prstovými zdvihátkami umožňuje dosiahnuť agresívnejší zdvih ventilov, čo prispieva k vyššiemu výkonu a zároveň k ideálnemu spaľovaniu a eliminácii akýchkoľvek strát paliva. Nový agregát je tiež výrazne tichší ako predchádzajúce motory 1200 8V. Rotácia hláv valcov umožnila konštrukciu výfukového systému s dvoma zakrivenými zvodmi, ktoré prechádzajú do výfukovej koncovky s dvoma výstupmi. Zvody sú starostlivo zakryté, aby prúd horúceho vzduchu smeroval preč od nôh jazdca.
Rýchloradenie
Šesťstupňová prevodovka využíva patentovanú technológiu prvých dvoch rýchlostných stupňov so zníženou vôľou, ktorá sa už používa pri V85 TT. Eliminuje akékoľvek oneskorenie pri radení. Jej rýchla odozva umožnila prvýkrát použiť pri motore Moto Guzzi rýchloradenie. Toto elektronické zariadenie pomáha jazdcovi pri podradení a radení nahor a zaisťuje bleskovo rýchle radenie bez použitia spojky.
Výkon je vyslovene športový, s maximálnou hodnotou 115 koní pri 8700 ot./min. Maximum krútiaceho momentu je 105 Nm pri 6750 ot./min, pričom 82 % je k dispozícii už pri 3500 ot./min a obmedzovač je nastavený na minimálne 9500 ot./min. Moderná konštrukcia zaisťuje aj priaznivú spotrebu (4,7 l/100 km) a nízke náklady na údržbu s plánovaným servisným intervalom 12 000 km.
Pohodlná aj na dlhšie cestovanie
Športový charakter modelu V100 Mandello nespočíva iba vo výkone motora, ale aj v kvalitách podvozku, ktorý sľubuje vzrušenie v zákrutách, skvelú stabilitu pri cestovaní na dlhé vzdialenosti a perfektný cit od predného kolesa. Prispieva tomu aj špeciálna architektúra rámu z oceľových rúrok, ktorá využíva motor ako nosný prvok na dosiahnutie správnej tuhosti pre zaistenie stability a presnosti jazdy a zároveň zníženie hmotnosti. Rázvor 1475 mm a uhol hlavy riadenia 24,7° sa premietajú do obratnosti a športového správania na kľukatých cestách.
Cestovný charakter potom vynikne vďaka veľkorysému sedlu, uloženého iba 815 mm od zeme. Použitie hliníkových riadidiel s variabilným prierezom ladí s filozofiou modelu a je ideálne na zaistenie ovládateľnosti pri športovej jazde a zároveň ponúka vyššiu a uvoľnenejšiu jazdnú pozíciu pri turistike. Spolujazdec sa môže spoľahnúť na veľkú, dobre polstrovanú časť sedla a praktické madlá. Systém uchytenia kufrov nepotrebuje žiadne prídavné držiaky a zachováva celkový estetický vzhľad, aj keď kufre práve nie sú nasadené. Na pripevnenie kufrov stačí jednoducho zdvihnúť sedadlo spolujazdca a umiestniť háčiky do vyhradených bodov.
Sofistikované odpruženie
Moto Guzzi V100 Mandello využíva 41mm vidlicu Kayaba s nastaviteľným odskokom a predpätím pružiny. Zadný tlmič je od rovnakého výrobcu a je možné ho nastaviť v odskoku a predpätí pružiny pomocou praktického kolieska. Jeho šikmé umiestnenie bolo zdokonalené tak, aby ponúkalo progresívny účinok a citlivosť pri pohlcovaní akýchkoľvek nerovností na povrchu vozovky. Moto Guzzi V100 Mandello S využíva semi-aktívny systém odpruženia Öhlins Smart EC 2.0, ktorý dokáže čítať asfalt a podľa toho okamih za okamihom prispôsobovať nastavenie motocykla. Riadiaca jednotka má prístup ku všetkým elektronickým systémom motocykla, takže je schopná rozpoznať všetky fázy jazdy a prispôsobiť kalibráciu hydrauliky vidlice, zadného tlmiča a tlmiča riadenia vďaka vyvinutému algoritmu, ktorý vznikol v spolupráci medzi spoločnosťami Öhlins a Moto Guzzi. Systém účinne upravuje nastavenie hydrauliky odpruženia. Jeho zvýšená schopnosť vyrovnať všetky nerovnosti vozovky navyše zvyšuje úroveň komfortu a radosti z jazdy.
V prednej časti brzdového systému Brembo pôsobia radiálne strmene na dvojicu 320 mm plávajúcich oceľových kotúčov. Hlavný valec je tiež radiálny, rovnako ako valec spojky (obaja majú páčky, ktoré sú nastaviteľné vo vzdialenosti od riadidiel). Zadná brzda pracuje s 280mm kotúčom a dvojpiestkovým strmeňom. Obe verzie Moto Guzzi V100 Mandello sú vybavené pneumatikami Pirelli Angel GT II.
Prvá na svete s adaptívnou aerodynamikou
Moto Guzzi ako prvá na svete využíva systém adaptívnej aerodynamiky, ktorý automaticky upravuje polohu deflektorov po stranách nádrže v závislosti od rýchlosti a zvoleného jazdného režimu. Elektronicky nastaviteľný plexištít a plne otvorené deflektory znižujú tlak vzduchu pôsobiaceho na jazdcov o 22 %. Tým sa V100 Mandello približuje úrovni ochrany, ktorú poskytujú väčšie a rozhodne menej športové cestovné modely. Je výsledkom stoviek hodín strávených simuláciami pomocou výpočtového softvéru CFD (Computational Fluid Dynamics) v aerodynamickom tuneli a, samozrejme, aj rozsiahlym ladením na ceste.
Systém je súčasťou elektronického balíčka, ktorý zahŕňa elektronický plyn Ride-by-Wire, pokročilú riadiacu jednotku Marelli 11MP a šesťosovú inerciálnu platformu. Tá je vďaka akcelerometrom a gyroskopom schopná rozpoznať stav motocykla vzhľadom k vozovke, zaznamenávať a spracovávať jazdné vstupy a odosielať dáta do ECU, ktorá sa efektívne stará o kontrolné parametre. Šesťosá platforma dovoľuje využiť plný potenciál náklonového ABS, vyvinutého v spolupráci so spoločnosťou Continental, pre zaistenie maximálnej bezpečnosti na ceste. Systém je schopný optimalizovať brzdenie a zásah ABS v zákrutách vďaka špecifickému algoritmu. Ten sleduje rôzne parametre, ako je priečne zrýchlenie, tlak na páčku prednej brzdy a uhol náklonu, stúpanie či klesanie. Na ich základe moduluje brzdný účinok, aby zaručil optimálny pomer spomalenie a stability.
Výbava
Moto Guzzi V100 Mandello prichádza so štandardnou výbavou vrátane kompletného LED osvetlenia s denným svietením a všetkej doposiaľ popísanej elektroniky, vrátane adaptívnej aerodynamiky. Odpruženie Kayaba je mechanicky nastaviteľné. Prémiová verzia sa nazýva V100 Mandello S a vyznačuje sa honosnejšou výbavou. T zahŕňa semi-aktívne odpruženie Öhlins Smart EC 2.0, rýchloradenie, vyhrievané rukoväte, indikátor tlaku v pneumatikách a systém Moto Guzzi MIA.