Výkon, výkon, výkon. V momente ako automobilka oznámi plán na uvedenie športového elektromobilu, je takmer isté, že bude mať šialený výkon a taktiež váhu. Tohto receptu sa drží aj BMW iX M60.
Aktuálny vrchol ponuky, ktorý už jednou nohou vkročil do sveta M. So sklopenými ušami priznávam, že už dávno ma nejaké auto tak neohúrilo, čítajte vystrašilo, svojou akceleráciou, ako práve tento mastodont. Jeho obrovská rýchlosť sa však veľmi rýchlo stretla s jeho najväčším problémom, na ktorý môže budúci majiteľ veľmi nepekne doplatiť.
http://https://youtu.be/ZN6DZRjfihw
Ovčie rúcho
Ale poďme pekne po poriadku. Keď sa na BMW iX M60 pozriete, nič by vám nenapovedalo, že toto bude vrcholné elektrické BMW. Najlepšie ho rozpoznáte podľa bronzových detailov, ale inak je to stále také isté iX, aké ste si buď zamilovali, alebo naopak. V interiéri je to ešte menej zreteľné, pretože v zásade jediná zmena je písmenko M na prístrojovom štíte. Keď sa však pohnete, už si začnete všímať, že toto len také obyčajné iX nebude.
Zadný elektromotor totiž poskytuje výkon 490 koní a predný prispieva výkonom 258 koní. Systémový výkon je teda 619 koní a pre všeobecnú bezpečnosť je dostupný v režime Šport. V normálnom režime je výkon obmedzený na miernejších 540 koní. Rovnaké bezpečnostné obmedzenia platia aj pre krútiaci moment. Maximum v podobe monumentálnych 1 100 Nm máte iba pri použití funkcie launch control. Bez nej má M60-tka stále brutálnych 1015 Nm.
Bláznivý kolotoč
Ako správne šípite, jazda v režime Sport je v tomto aute niečo podobné, ako keby idete na kolotoče. Zrýchlenie na 100 km/h za 3,8 sekundy síce neznie až tak rapídne, ale keď si predstavíte, že spoločne s vami sa začne hýbať aj vyše 2 600 kilogramov hmoty, už to také príjemné nie je. Ešte “horšie” to je na úzkych serpentínach, ktoré sú domovom športových áut, ale pri tomto natlakovanom EV by som to celkom nepovedal. iX sa na nich cíti ako slon v porceláne a aj keď si jeho vzduchový podvozok krásne poradí s náklonmi a nerovnosťami, váhu celkom nezamaskuje. Okrem toho, že sa musíte snažiť stále dýchať pri takých preťaženiach, rovnako musíte byť maximálne koncentrovaný.
Ak sa totiž rozhodnete v najostrejšom režime zošliapnuť akcelerátor na viac ako 50 %, vzdialenosti prestanú existovať. Vaša jediná záchrana sú brzdy, ale práve tie pre mňa boli najväčším sklamaním. Keď si priložené video pretočíte na 3:57, uvidíte, že sa auto pri brzdení dostalo do ABS režimu. Ako radi často hovoríme o tom, že v brzdách máte vždy istotu, v tomto prípade som to tak vôbec necítil, práve naopak. Rýchlosti, ktoré vie toto auto dosiahnuť, vám nedávajú veľký reakčný čas, aby ste si uvedomili, kde vlastne ste a k tomu ani samotné brzdy nedisponujú veľkou rezervou.
Nie športové, ale granturismo
Keď však prestane iX tlačiť do situácií, ktoré mu nesedia, máte perfektný diaľničný tanker. Rozmaznáva vás, v kabíne je absolútne ticho a ak potrebujete, predbehnete kohokoľvek mihnutím oka. Batéria s kapacitou 105 kWh vystačí v ideálnych podmienkach na viac než 550 kilometrov. Ak by ste uprednostnili vyššie tempo, nemusíte sa báť, pretože nabíjať môžete výkonom 195 kW. Pri našej prevažne diaľničnej ceste od rakúskych hraníc so Slovinskom sme dosiahli spotrebu 25,2 kWh, čo vôbec nie je zlá hodnota.
A na samotný záver ešte jedno veľké číslo. Cena štartuje na 134 200 € a testovaná konfigurácia stála 141 000 €. Nuž, BMW iX M60 je auto pre ľudí s veľkým kontom a veľkou gurážou.
http://https://youtu.be/ZN6DZRjfihw