Značku Lightyear s jej modelom Lightyear 0 sme vám už dávnejšie predstavili. Ide vôbec o prvé auto, ktoré má poháňať solárna energia. Na plný pohon solárnej energie si asi ešte nejaký ten čas počkáme, no model Lightyear 0, ktorý využíva solárnu energiu na pohon, práve vstupuje do sériovej výroby.
Model Lightyear 0 určite pred istým časom patril iba medzi tie skvelé a futuristické nápady s potenciálom zmeniť svet. Mnohí by nad tým iba pokrútili hlavou a mávli rukou. Ale holandský výrobca si vzal svoju ambíciu za cieľ a už v najbližších dňoch a týždňoch ju zmení na realitu. Vo fínskom výrobnom závode vo Valmete sa začína sériová výroba tohto modelu.
Postupne chcú pridávať
Svetlo sveta má uzrieť zhruba 1 000 modelov. Tempo výroby určite nebude vražedné ako v prípade Kobry 11. Aktuálny plán zahŕňa výrobu jedného modelu za jeden týždeň. Lex Hoefsloot, jeden so zakladateľov a aktuálne výkonný riaditeľ spoločnosti Lightyear, však hovorí o pláne navýšiť výrobu na 5 kusov za týždeň.
Aj napriek tomu, že minulosť priniesla zopár konceptov vozidiel na solárny pohon, žiadny z nich nezožal príliš veľký úspech. Dokonca sa nedostal ani ďalej ako do fáze prototypu. Vplyv na to mali určite aj obmedzené technológie a najmä potreba veľkej plochy solárnych panelov na zabezpečenie prevádzky takéhoto vozidla.
V ideálnych podmienkach
Teraz sa však spoločnosti Lightyear podarilo dostať podstatne ďalej. Väčšina investovaných peňazí pochádza z Holandska. Pár mesiacov dozadu mala firma k dispozícii 81 miliónov eur. Lightyear 0 dokáže za ideálnych podmienok zozbierať slnečnú energiu a premeniť ju na dojazd 70 km. To nám za rok dokáže urobiť dojazd na úrovni 11 tisíc kilometrov. Treba však do úvahy zobrať aj „ideálne podmienky“, ktoré by platili v krajinách ako je Portugalsko či Španielsko.
Práve v takýchto podmienkach nepotrebujete auto nabíjať zo siete 7 mesiacov v roku, minimálne to tvrdí výrobca. Počíta sa však iba s denným nájazdom 35 kilometrov. V krajinách, ktoré toľko slnka počas roka nemajú, je situácia iná. Ak by sme sa presunuli do stredoeurópskeho podnebia, pravidelnosť nabíjania by bola intenzívnejšia. V našich podmienkach by ste museli nabíjať vozidlo každý druhý mesiac. Nie zlé, čo poviete?
Nečakajte šprintéra
Okrem dojazdu stojí za spomenutie aj zrýchlenie. Nedá sa povedať, že ide o nejaký zásadný údaj, ale Lightyear 0 zrýchli z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd. Maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote 160 km/h. Vozidlo však ťaží zo svojej pomerne nízkej hmotnosti 1 575 kilogramov. Efektivite napomáha aj veľmi dobrý súčiniteľ odporu vzduchu na úrovni 0,175. A čo cenovka? Takýto „solárny“ model vás vyjde niečo cez 250-tisíc eur. Za to si kúpite napríklad Ferrari Roma.