Dopravný podnik Bratislava sa pripravuje na prevádzku prvej flotily mestských autobusov s vodíkovým pohonom. Vodíkový autobus si preto na niekoľko dní vyskúša v reálnej premávke s cestujúcimi.
Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen v modrobielej farebnej kombinácii dorazil do Bratislavy. Niekoľko dní tu bude premávať v reálnych podmienkach s cestujúcimi. Ide o autobus poháňaný elektromotormi v zadnej
náprave, pre ktorému dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok. Rovnaký model už dnes prevádzkujú viaceré európske mestá.
V ostrej prevádzke už budúci rok
„Udržateľná, efektívna, spoľahlivá a ekologická verejná doprava je to, o čo sa spoločne s Dopravným podnikom Bratislava usilujeme. Vodíkový autobus predstavuje ekologické riešenie a prispieva k zníženiu množstva emisií. Už v priebehu budúceho roka vozidlový park obohatia štyri kusy takýchto vodíkových autobusov,“ povedala Tatiana Kratochvílová, 1. námestníčka primátora Bratislavy.
„Testovaním vodíkového autobusu získame cenné dáta potrebné pre prevádzku vozidiel s týmto typom pohonu. Chceme si vyskúšať ako sa autobus správa v rôznych podmienkach
a na základe toho naplánujeme jeho efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti. Sám som zvedavý na výsledky a dúfam, že si naši cestujúci rýchlo zvyknú na komfort a jeho tichý chod. Záleží nám na udržateľnej a zelenej doprave a práve vo vodíku vidíme racionálne riešenie znižovania emisnej stopy bez prevádzkových limitov,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Dojazd vyše 350 km
Vodíkový autobus bude od 16.12.2022 do 27.12.2022 premávať cez pracovné dni najmä na linkách 50, 65, 74 a 87. Jazda týmto vozidlom bude pre cestujúcich bezplatná. Štyri rovnaké autobusy, avšak už v bratislavských farbách, dorazia do depa DPB budúci rok. Podnik ich objednal tento rok vďaka nenávratnému finančnému príspevku z európskych fondov, na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
V porovnaní s elektrobusmi je výhodou vodíkových autobusov dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Autobus na vodík by mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 km, čím dokáže plnohodnotne nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.
[…] najväčší kameň úrazu. Predkladatelia napríklad navrhovali povolenie jazdy elektromobilov v BUS pruhoch, cenovo výhodnejšie parkovanie v regulovaných parkovacích zónach, lacnejšie […]
[…] najväčší kameň úrazu. Predkladatelia napríklad navrhovali povolenie jazdy elektromobilov v BUS pruhoch, cenovo výhodnejšie parkovanie v regulovaných parkovacích zónach, lacnejšie […]
[…] najväčší kameň úrazu. Predkladatelia napríklad navrhovali povolenie jazdy elektromobilov v BUS pruhoch, cenovo výhodnejšie parkovanie v regulovaných parkovacích zónach, lacnejšie […]