Domov SPRÁVY News Koľko Slovákov kúpilo Rolls-Royce? Pražský showroom ich predal viac ako 200

Koľko Slovákov kúpilo Rolls-Royce? Pražský showroom ich predal viac ako 200

Začiatkom januára sme vás informovali o rekordnom predaji značky Rolls-Royce za rok 2022. Vôbec po prvýkrát v 118-ročnej histórii spoločnosti sa totiž stalo, že predaj automobilov Rolls-Royce prekročil hranicu 6000 kusov. Mimoriadne úspešný rok má za sebou aj Rolls-Royce Motor Car Prague, jediný showroom značky Rolls-Royce v našom okolí.

Od otvorenia predajného miesta v roku 2016 dosiahol Rolls-Royce Motor Car Prague významný predajný míľnik. Celkový počet nových automobilov dodaných zákazníkom vrátane jazdených vozidiel predaných v rámci programu Provenance totiž prekročil hranicu 200 kusov. V roku 2022 predali celkovo 37 vozidiel Rolls-Royce. 30 % vozidiel pritom išlo do rúk slovenských zákazníkov. Z dlhodobého hľadiska je však pomer prakticky vyvážený.

Bespoke ako motor rastu

Nárast predajov od Šumavy po Vysoké Tatry poháňal silný dopyt zákazníkov po všetkých modeloch a za kľúčovým nárastom objednávok stojí program personalizácie Bespoke. Každý automobil predaný v roku 2022 v Prahe totiž mal prvky z tohto programu. Karel Kadlec, majiteľ showroomu, preto zvykne hovoriť: “Rolls-Royce si nekupujete. Objednávate si ho na objednávku ako umelecké dielo alebo luxusnú jachtu.” Služba Bespoke slúži na vytvorenie jedinečného automobilu, ktorý bude absolútnym originálom.

Nejde len o individualizáciu drobných prvkov, ako sú napríklad kľučky dverí, prahy dverí alebo detaily na palubnej doske. V Rolls-Royce vám dokážu namiešať farbu karosérie podľa vašich požiadaviek alebo vyhotovia drevené obklady zo stromu z vašej záhrady. Veľká časť individualizácie sa nesie v požiadavkách klientov na špeciálne farby karosérie, ktoré odrážajú nejakú spomienku klienta. Keďže každá takáto farba (alebo aj iný individualizačný prvok) sa musí najprv navrhnúť, otestovať a vlastne zistiť, či je možné ho vyrobiť, Rolls-Royce tento rok investuje v Goodwoode do rozšírenia výrobného závodu. V súčasnosti už totiž takmer každý klient značky Rolls-Royce využíva niečo z individualizačného programu Bespoke.

Predaj jazdených vozidiel

Veľkú časť z objemu predaja Rolls-Royce Motor Car Prague tvoria jazdené vozidlá z programu Provenance, v roku 2022 to bola až polovica všetkých predaných vozidiel. Zaujíma nás preto, či sú individualizované vozidlá neskôr vôbec predajné. Frank Tiemann, riaditeľ komunikácie Rolls-Royce Motor Cars pre regióny strednej a východnej Európy a strednej Ázie, hovorí: “Vždy sa napokon nájde niekto, komu sa uvedená farebná kombinácia páči. Samozrejme, predávame aj niekoľko vysoko personalizovaných vozidiel, pri ktorých si neviem predstaviť, že by ich chcel neskôr niekto iný. Takéto vozidlá však zostávajú v rodine ako klenoty a dedia sa z generácie na generáciu.”

Rolls-Royce

Investícia do modernizácie showroomu

Spoločnosť Rolls-Royce Motor Car Prague, ktorá je súčasťou skupiny CarTec, zároveň oznámila významné investície do svojho predajného a servisného miesta v Prahe. Projekt obsahuje komplexnú premenu hlavného showroomu pre úplne nový zákaznícky zážitok a pretvorenie servisnej časti v rámci prípravy na elektrickú éru značky Rolls-Royce. Plány sú už hotové a spoločnosť je pripravená preinvestovať v priebehu rokov 2023 a 2024 takmer 1 milión eur z vlastných finančných zdrojov. Otvorenie vynovených priestorov je naplánované na prvú polovicu roka 2024.

Pražský predajca má vo svete Rolls-Royce vybudované silné renomé. Potvrdzuje to aj 8 významných ocenení od centrály v Goodwoode. O chod celého zázemia sa stará 8-členný tím. Každý z nich rozpráva o Rolls-Royce so zanietením, láskou a vášňou. Proces výberu, konfigurácie a prevzatia vozidla preto musí byť skutočne nezabudnuteľným zážitkom.

Rolls-Royce

Úchvatný Spectre

Nás celkom pochopiteľne zaujíma prvý elektrický model Spectre, ktorého dizajn značka odhalila v závere minulého roka a tiež faceliftovaný Phantom, ktorý je v pražskom showroome neprehliadnuteľný. Všetky doteraz známe informácie o Spectre sme zhrnuli v tomto článku. Karel Kadlec s úsmevom hovorí, že na Spectre evidovali dvojciferný počet objednávok ešte pred tým, ako ho ktokoľvek z klientov mal možnosť vidieť na vlastné oči. Neskôr tým, ktorý zložili zálohy a vycestovali do Goodwoodu, aby ho vyše pol roka pred premiérou mohli zažiť na vlastnej koži, Spectre tak učaroval, že sa im počet objednávok zdvojnásobil. Zaujímavosťou je, že vôbec úplne prvá objednávka na Spectre bola evidovaná zo Slovenska.

Treba dodať, že v prípade Spectre sú parametre, ako napríklad dojazd alebo rýchlosť nabíjania, irelevantné, pretože klient má v garáži 5, 10 alebo 20 ďalších vozidiel. Spectre musí byť v prvom rade pravý Rolls-Royce a presne tak pristupovali k jeho vývoju. “Presvedčivejšie auto ako Spectre som nikdy nevidel, a to celkom nemám rád kupé,” hovorí s úsmevom Jindřich Ježdík, obchodný manažér Rolls-Royce Motor Car Prague, ku ktorému pristupujeme so záujmom o faceliftovaný Phantom.

Rolls-Royce

Len dva za rok

Zmeny na vlajkovej lodi značky Rolls-Royce sú dvojakého charakteru. Tie viditeľné sú skôr kozmetické, ale podstatné zmeny sa udiali pod karosériou, teda na miestach, ktoré nevidíte.” Čo sa týka vizuálnych zmien dizajnu Phantomu, predné svetlomety dostali nový svetelný podpis v podobe horizontálnej linky, ktorú opticky prepája lišta na maske chladiča (predtým mal Phantom obdĺžnikový kukuč). Na ďalšiu zmenu sa treba pozorne pozrieť do svetlometov.

Za čírym krycím sklom sa ukrývajú desiatky malých “hviezdičiek”, čo je motív, ktorý poznáme predovšetkým z čalúnenia stropu automobilov značky Rolls-Royce. Vytvárajú sa tak, že do napareného kovového povrchu sú rezané laserom. Preto je každá “hviezdička” trochu iná a žiadny svetlomet nie je rovnaký, pretože laser ich vyrezáva náhodným algoritmom. Ide o patentovanú technológiu značky Rolls-Royce. V jednom svetlomete je vyrezaných približne 800 takýchto prvkov. Aj keď by v Prahe dokázali na základe veľkého záujmu predať viac vozidiel, momentálna výrobná kapacita v Goodwoode im umožňuje prijať iba dve objednávky na Phantom za rok. Záujemcovia majú viac šťastia, ak siahnu po modeloch Ghost alebo Cullinan.

Rolls-Royce

Unikátne disky

Vráťme sa ale späť k Phantomu. Faceliftovaný Phantom má teraz štandardne podsvietenú čelnú masku (v prípade modelu Ghost ide o položku príplatkovej výbavy). Prvýkrát je v prípade Phantomu možné siahnuť po čiernom exteriérovom pakete. Ide o reakciu na postupné obmieňanie generácií klientov značky. Vozidlá značky Rolls-Royce si totiž objednávajú čoraz mladší ľudia. U nich je tento paket mimoriadne obľúbený. Takisto v Británii prišli na spôsob, ako vozidlu vrátiť podsvietenú sošku Spirit of Ecstasy. Jej osvetlenie pred niekoľkými rokmi “zatrhla” Európska únia. Údajne kvôli “neželanému svetelnému smogu”. Vodičovi teraz stačí v menu infotainmentu odkliknúť, že sa s vozidlom nachádza na súkromnom pozemku a veselo môže jazdiť s podsvietenou soškou.

Samostatným umeleckým dielom sú disky kolies Phantomu. Každý jeden disk vzniká až 14 dní. Tým, ako je doleštený do vysokého lesku, tak počas jazdy ľudské oko prakticky nevie rozoznať, že sa koleso točí, takže to vyzerá, ako keby sa Phantom vznášal nad asfaltom. Novinkou je tiež možnosť objednať si do Phantomu športový volant s hrubším vencom. Mladšia klientela si totiž rada šoféruje svoje vozidlo sama a v Rolls-Royce tak vyhoveli ich požiadavkám.

Rolls-Royce

Pod tlakom neustáleho pokroku

Čo sa týka individualizácie, v Rolls-Royce nespia na vavrínoch, ale neustále sa snažia posúvať technické a technologické postupy výroby na novú úroveň. Vo vývoji je napríklad aplikácia vodotlače do laku, implementácia hologramu viditeľného pod ultrafialovým žiarením a podobne. “Sme Rolls-Royce a teda všetky unikátne veci aplikované na naše vozidlá je niekedy ťažké komunikovať, pretože klienti často chcú niečo iba pre seba. Ak si vymyslia niečo špeciálne, nám trvá aj dva roky, kým prídeme na spôsob ako to vyrobiť, otestovať a zakomponovať do automobilu,” hovorí Ježdík.

Rolls-Royce

Automatické otváranie dverí? Raz možno áno

Ani po facelifte nie je Phantom vybavený elektrickým otváraním dverí. Podľa inžinierov by momentálne išlo o neprimeraný zásah do konštrukcie karosérie. V blízkej budúcnosti dostanú vozidlá značky Rolls-Royce nový infotainment. V Goodwoode si však dávajú pozor na to, aby nepodľahli módnym trendom. “Volajú nám ľudia, ktorí 1,5 roka čakali na novú sedmičku od BMW, ale keď videli to zložité ovládanie infotainmentu, radšej zrušia objednávku a kúpia si u nás Ghost,” vysvetľuje Ježdík.

Rolls-Royce

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 31

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZánovných áut je menej, no na trhu razantne pribúdajú jazdené elektromobily a hybridy
Nasledujúci článokPoznáme výsledok sporu Audi vs. NIO. Kto vyhral?