Nová generácia Audi A8 bude dizajnovo vychádzať z konceptu Grandsphere.
V januári predstavilo Audi údajne posledný koncepčný automobil pred uvedením spŕšky nových modelov. Audi activesphere concept je elektrické SUV novej generácie, ktoré by sa sériovej výroby mohlo dočkať niekedy v roku 2026 alebo neskôr. Počas jeho oficiálnej premiéry predstavitelia značky Audi potvrdili, že do roku 2026 uvedú na trh 20 nových automobilov. Sústrediť sa budú najmä na elektromobily, ale ani vozidlá so spaľovacími motormi nebudú o nič ukrátené, aj keď pôjde o skutočne posledné generácie týchto vozidiel. Nemecká automobilka totiž po roku 2026 plánuje uvádzať na trh výhradne elektromobily a do roku 2033 by mali vozidlá so spaľovacím motorom zmiznúť z ponuky úplne. Audi A8 ako vlajková loď značky by sa v novej generácii mala objaviť na trhu v roku 2024.
Prvá príde na rad á-štvorka
Ešte pred tým dostanú prednosť iné modely. Do začiatku jari by Audi malo odhaliť novú generáciu modelu A4. Stáť bude na podvozkovej platforme MLB a dizajnovo bude oveľa odvážnejšia. Dostane čisto spaľovacie motory, hybridy aj plug-in hybridné kombinácie. Očakáva sa aj príchod verzie S4 a RS4. Rozmerovo bude približne rovnaká ako súčasný model. Samozrejmosťou je príchod kombi verzie Avant. V neskoršej fáze predaja by portfólio modelov mala obohatiť elektrická verzia e-tron, ktorá však už bude postavená na platforme PPE.
Na tejto platforme bude postavené aj SUV Q6 e-tron. Táto platforma podporuje 800 V elektrickú sieť a maximálny jednosmerný nabíjací výkon 270 kW. Základné verzie budú vybavené jedným elektromotor umiestneným na zadnej náprave, výkonnejšie varianty dostanú dva elektromotory. Zabudnúť by sa nemalo na vzduchové pruženie s adaptívnymi tlmičmi. Najväčšia batéria by mohla mať kapacitu až 100 kWh, vďaka dobrej aerodynamike karosérie by vozidlo s takto veľkou batériou mohlo na jedno nabitie prejsť aj viac než 650 km. Menšie batérie by umožňovali dojazd približne 450 km.
Audi A8 e-tron
Elektrická vlajková loď značky Audi by mala dostať názov A8 e-tron. Šéfdizajnér automobilky Marc Lichte v rozhovore pre britský Autocar povedal, že Grandsphere nie je 1:1 k novej A8, ale má k nej veľmi blízko. Spomedzi štyroch „sférických” konceptov predstavných značkou Audi je tak Grandsphere najbližšie k sériovej výrobe. Tento koncept bol navrhovaný princípom „zvnútra von“, aby poskytoval vnútorné prostredie v štýle privátneho salónika. Uvidíme, či Audi napokon vybaví sériový model autonómnym riadením 4. úrovne. Vtedy by totiž skutočne nebol potrebný žiadny zásah do riadenia a posádka vrátane vodiča by počas jazdy mohli oddychovať. V prípade konceptu sa zadné dvere otvárajú dozadu a chýba B-stĺpik, ktorý maximalizuje priestor a vzdušnosť kabíny.
Informačný a zábavný systém Grandsphere bol naprogramovaný tak, aby obnovil obsah, ktorý sa prehrával na prenosných zariadeniach cestujúcich pred vstupom do vozidla. Na obrazovke vodiča sa napríklad zobrazia všetky nedokončené spravodajské články pri vstupe a na obrazovke spolujazdca sa obnovia všetky nedokončené videá. To sú veci, ktoré by sériový model ako vlajková loď značky pokojne mohol priniesť do sériovej výroby.
Grandsphere má tiež riadenie zadnej nápravy, adaptívne tlmiče a kamerou riadené aktívne vzduchové odpruženie. Aj keby mala budúca generácia A8 funkciu autonómneho riadenia, stále ponecháva možnosť voľby riadenia na vodičovi. Ak sa vodič rozhodne šoférovať vozidlo sám, malo by mu poskytnúť rovnaké potešenie z jazdy ako doteraz.
[…] vízie značky Audi si rozhodne zaslúžia pozornosť verejnosti. Aj budúca generácia vrcholového radu A8 nájde totiž svoje základy v koncepte s názvom Grandsp… Projekt s názvom Activsphere zasa prináša kombináciu tvarov modelu A7 a prvkov automobilov s […]