Nová generácia BMW X1 dorazila vo veľkom štýle. Už nie je len najmenším SUV v ponuke s množstvom kompromisov. Stala sa plnohodnotným členom rodiny. Ak by sme si mali vybrať to najlepšie kompaktné SUV, voľba by bola jasná. Toto sú dôvody, prečo je tomu tak.
Nestáva sa príliš často, že narazíme na auto, v ktorom sa hľadajú nedostatky len veľmi ťažko. S rastúcimi nárokmi zákazníkov a množstvom nových technológií priamo úmerne narastá aj priestor pre chyby. To však nie je prípad novej generácie BMW X1. Tento model totiž patrí k tým najpredávanejším z Mníchova, a tak si aj samotná automobilka uvedomuje jeho dôležitosť.
Zdravo agresívny
Vzhľad predáva, napriek tomu prvá generácia X1 nepatrila zrovna k tým najkrajším modelom svojho segmentu. Postupom času však dozrela ako víno, aby dnes všetkým vytrela zrak. Výborne odladeným proporciám dominujú najmä zadné partie. Tie pôsobia maskulentne a celému autu dodávajú potrebný šmrnc a istú dávku majestátnosti. Jednoducho už nepôsobí ako ten najmenší brat.
Zvyšok auta je skôr klasickou školou BMW bez zbytočných kreácií, ktoré by vzbudzovali rozruch, tak ako v prípade iných nových modelov. Automobilka v tomto prípade vsadila na istotu a overené proporcie. Napriek tomu má nová X1-ka najlepšiu aerodynamiku v segmente, čo len prispieva k nižšiemu hluku v kabíne a lepšej spotrebe. Skvelou správou je aj fakt, že BMW dáva zákazníkom na výber úplne všetko od pohonu prednej nápravy, cez štvorkolku, naftu, benzín, mild-hybrid, hybrid až po čisto elektrickú verziu, ktorá sa vizuálne nijak neodlišuje. Takto sa to robí!
Budeme si musieť zvyknúť?
Interiér kopíruje novú generáciu 2 Active Tourer. Veď koniec koncov oba modely stoja na totožnej platforme. Materiálové spracovanie je na vysokej úrovni a väčšina plôch je mäkčená alebo čalúnená. Audi či Mercedes v danom segmente výrazne zaostávajú a ich modely spracovaním pripomínajú lacnejšie mainstreamové značky.
Po ergonomickej stránke sa na palube udiala malá revolúcia. Nenájdete tu klasický panel klimatizácie, ani otočný ovládač iDrive. Väčšinu funkcií tak ovládate výlučne prostredníctvom dotyku. Do určitej miery to aj dáva zmysel, keďže displej je na dosah ruky, no nemusí to vyhovovať každému. Nám chýbal samostatný panel klimatizácie, aretačné body v držiakoch na poháre, keďže plechovky v nich počas jazdy lietajú a klasické jazdné režimy. Výhradu musíme vysloviť aj k neproporčne veľkému volantu a relatívne krátkym páčkam pod ním. Naopak, chválime HUD (head up displej) premietaný priamo na čelné sklo a množstvo asistenčných systémov prevzatých z najvyšších modelov značky BMW.
Nečakane praktický
Miesto v druhom rade je skutočne bohaté. Dostatok priestoru si tu nájdu aj vyšší pasažieri, a to nielen na kolená, ale aj na hlavu. Sedadlá sú navyše polohovateľné a posuvné až o 13 centimetrov, vďaka čomu si viete zväčšiť batožinový priestor. Nechýba ani praktické delenie 40:20:40. Objem batožinového priestoru sa líši v závislosti od motorizácie, v základe tak dokáže mať od 540 litrov pri 18d, po 490 litrov pri plug-in hybridnej verzii.
Nami testovaný najvýkonnejší naftový štvorvalec s označením 23d poskytoval slušnú dávku výkonu. Bohužiaľ, v základnom jazdnom režime je motor dosť utlmený, najmä pri rozjazdoch. Je to spôsobené jeho naladením s ohľadom na produkované emisie, keď sa systém snaží využiť elektrický generátor mild-hybridného systému. V meste budete musieť počítať aj s o niečo vyššou spotrebou. My sme v zimnom období atakovali 8 litrov, na diaľnici a okreskách sa budete približovať piatim.
Podvozok je ako celok výborne odladený, no v meste pri prejazdoch cez retardér pocítite nečakanú odozvu prednej nápravy, a to aj napriek nášmu menšiemu zimnému obutiu. Inak je nová X1-ka obrovským krokom vpred, odhlučnenie je na vysokej úrovni a naftový motor vôbec nepočujete, no najmä necítite žiadne vibrácie. Podrobnejšie sme sa BMW X1 venovali v našej videorecenzii.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW X1 |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Max. výkon | 155 kW/211 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | nafta |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8 st. AT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 500 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 845 mm |
Výška | 1 642 mm |
Rázvor | 2 692 mm |
Objem batožinového priestoru | 500 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 8,3 l/100 km |
Diaľnica | 6,5 l/100 km |
Okresky | 4,9 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 39 650 € |
Cena testovanej verzie | 66 816 € |