Automobilový trh zaznamenáva aktuálne pozoruhodný nárast predaja automobilov so špecifickým pohonom. Elektromobily to nie sú.
Všetky európske značky masívne investujú do elektromobility. Voľné finančné prostriedky putujú do vývoja elektromotorov a batérií, prípadne asistenčných systémov, ktoré výrazným spôsobom vylepšujú autonómne schopnosti automobilov. Výsledkom takéhoto smerovania ale je, že vozidlá sú čoraz drahšie, čomu výrazne nepomáha ani aktuálne vysoké percento inflácie. S týmto ekonomickým javom nebojujeme iba na Slovensku, ale hlbšie do peňaženky musia nazrieť aj ľudia v ostatných európskych krajinách. Motoristi tak hľadajú spôsoby, ako ušetriť. Ako si zachovať mobilitu a slobodu pohybu, no zároveň znížiť prevádzkové náklady. Preto napríklad vo Francúzsku výrazne rastie predaj nových vozidiel s pohonom na LPG.
Trh ovládla Dacia
Dacia je aktuálne jedinou značkou, ktorá na európskych trhoch predáva nové vozidlá s 3-ročnou zárukou, ktoré sú priamo z továrne prispôsobené na plynový pohon. Kým konkurencia, vrátane Renaultu, stavila všetky svoje karty na elektromobilitu, Dacia si modelové portfólio spaľujúce LPG ponechala. A dobre robí, pretože verzie na plyn tvoria nezanedbateľné percentná z predaja ich vozidiel.
Najväčšími trhmi vozidiel na LPG sú Turecko, Poľsko a Taliansko. V Turecko jazdí takmer 5 miliónov vozidiel na LPG, v Poľsku približne 3,3 milióna a v Taliansku 2,5 milióna. Aktuálne však najrýchlejšie rastie trh s LPG vozidlami vo Francúzsku, v tesnom závese sa drží aj Španielsko.
Európa má relatívne dobre vybudovanú infraštruktúru čerpacích staníc na LPG. V súčasnosti sa ich v Európe nachádza približne 35-tisíc, z toho vyše 300 na Slovensku. LPG je skvapalnený ropný plyn, čiže Liquefied Petroleum Gas, skrátene LPG. Ide o zmes propánu (C3H8), propylénu (C3H6), butánu (C4H10) a butylénu (C4H8 ). Presné zloženie LPG sa líši región od regiónu, respektíve podľa lokality. Zloženie danej zmesi výrazne znižuje klepanie motora a tiež má vplyv na spotrebu.
Nie je to obnoviteľný zdroj energie, ale…
Napríklad LPG bohatý na bután má viac energie ako LPG bohatý na propán. V zime vodiči tankujú tzv. „zimný plyn“, ktorý obsahuje vyšší podiel propánu, pretože pri nízkych teplotách je ťažké bután splynovať. LPG vzniká ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy v rafinériách alebo pri ťažbe zemného plynu, nejde teda o obnoviteľný zdroj energie, no o vedľajší produkt niečoho, čo sa aj tak vyrobí. Propán – bután a ich zmesi sú bez farby, chuti a zápachu, preto sa doň pridáva odorizant (látka s výraznou vôňou), aby ho ľudské zmysly zaregistrovali. Nie sú jedovaté, ale sú nedýchateľné. Keďže LPG je ťažší ako vzduch, parkovanie vozidiel spaľujúcich plyn v podzemných garážach je prísne zakázané, pretože tu hrozí vyššie riziko výbuchu.
Výhody LPG
Vozidlá jazdiace na plyn sú vybavené dvojpalivovým systémom s dvoma nádržami: jedna je určená pre benzín alebo naftu a druhá na plyn. Nádrž sa obvykle nachádza na mieste vyhradenom pre rezervné koleso, aby sa zachoval objem batožinového priestoru. Plní sa cez otvor vo veku nádrže. Prepínanie medzi režimom jazdenia na plyn a bežným palivom je buď automatické alebo manuálne prostredníctvom spínača niekde na palubnej doske. Tankovanie LPG trvá približne 2 minúty. Vozidlá značky Dacia s pohonom na plyn tak disponujú veľkým dojazdom, ktorý je pri využití oboch typoch pohonov dohromady až 1200 kilometrov.
Spotreba LPG je asi o 25 % vyššia ako je tomu pri benzíne, avšak dve nádrže ponúkajú dojazd, ktorý prekračuje dojazd naftových vozidiel. Keďže LPG je v priemere o 50% lacnejší ako benzín a o 40 % lacnejší než nafta, vyššia spotreba je kompenzovaná nižšou cenou. V priemere to vychádza, že 100 km prejdených na LPG je v porovnaní s benzínom lacnejších o 5 eur. Pri najazdení 60.000 km hovoríme o úspore 3.000 eur.
Aj preto je aktuálne každá tretia predaná Dacia vo Francúzsku na plyn. 25 % všetkých čerpacích staníc v krajine umožňuje tankovať LPG. Dacia má s pohonom na plyn dlhoročné skúsenosti a motoristi si jej autá obľúbili. Od roku 2009 bolo v Európe predaných už vyše 600-tisíc Dacii s pohonom na LPG. Zo štatistík vyplýva, že väčšina z vodičov jazdí dlhšie trasy mimo mesta. Títo motoristi tiež oceňujú rýchlosť a dostupnosť tankovania. Nemusia čakať na nabíjacej stanici na dobitie takého elektromobilu. Vyše 80 % vodičov pritom jazdí z režime LPG, kedy je úspora na prevádzkových nákladoch najvýraznejšia. Zo štatistík tiež vyplýva, že 90 % vodičov automobilov značky Dacia na plyn je s týmto pohonom spokojná a aj svoje ďalšie vozidlo by si opäť kúpili s týmto pohonom.
Dočkáme sa niekedy hybridu na LPG?
Vyzerá to tak, že nafta to už má spočítané. Súčasný Duster je posledným vozidlom značky Dacia vybavený naftovým motorom. Nová generácia Dusteru, podobne ako aj pripravovaná novinka Bigster, naftový motor pod kapotou mať nebudú. Prispôsobiť naftový motor emisnej norme Euro 7 by totiž stálo približne rovnako ako použitie benzínového hybridného pohonu. Miesto naftového motora teda v týchto vozidlách zaujme hybrid.
Zdá sa však, že pohon na plyn prežije aj naďalej a to aj po účinnosti emisnej normy Euro 7. Je v budúcnosti pravdepodobné, že by sme sa dočkali hybridu na LPG? Teoreticky to možné vyrobiť je, ale bolo by to drahé a tým pádom pre Daciu nerentabilné. Batéria by totiž bola umiestnená na mieste, kde sa v súčasnosti nachádza nádrž na plyn, čo by si vyžadovalo veľké konštrukčné zmeny a tie by predražili auto.
Hybrid s LPG bude,aspoň podľa oficiálnych informácií.batéria bude pod sedadlom spolujazdca
Viete nám uviesť aj zdroj tejto informácie?
Výsledkov takéhoto smerovania ale je,
výsledkom…..