Zabudnite na Nissan Leaf, prichádza Ariya, elektromobil novej generácie. Je dostupnejší ako Škoda Enyaq a ponúka neuveriteľné technológie. Vyskúšali sme, čo sa stane, ak ho vybijeme na úplnú nulu.
Po stránke dizajnu predstavuje Ariya obrovský krok pre Nissan, v podstate sa nepodobá na žiaden doposiaľ predstavený model značky. Isté dizajnové prvky ostali zachované, no Ariya zhmotňuje úplne nové smerovanie značky. Karoséria pripomína SUV Coupé, čo je momentálne trendom. Japonský minimalizmus, to je to, čo môžeme pozorovať nielen v prednej časti vďaka úzkym led svetlám, ale prakticky na celom zvyšku auta.
Dizajn spraví veľa, no skutočne dôležitá je práve použitá technika a t má Nissan čo ukázať. Ariya prichádza hneď s dvojicou kapacity akumulátora, slabšia 63 kWh, ktorú je možné kombinovať výlučne s pohonom prednej nápravy alebo väčšia 87 kWh, ktorá ponúka aj pohon oboch náprav. Pozor, uvedené sú využiteľné hodnoty akumulátora. Nissan tak prekonáva elektromobily postavené na nemeckej platforme MEB, hneď v prvej disciplíne.
Menšie zaváhanie
Technickými dátami vás príliš trápiť nebudeme, dozviete sa ich v našom videu alebo v produktovom cenníku, to, čo je skutočne dôležité, je náš pocit za volantom auta. Nie elektromobilu, ale auta, pretože pohon neospravedlňuje auto, aby nebolo autom. Dôležité je prezradiť, že do novej Ariye sme presadli rovno zo Škody Enyaq Coupe RS iV. Tu sa dostávame k prvému negatívu a zároveň plusovému bodu pre Enyaq. Posed v Ariyi je totiž citeľne vyšší v porovnaní so Škodou, kde sedíte prirodzene nižšie. Vysoký posed pri elektrických autách je zásadným nedostatkom, ktorý trápi aj KIU EV6 a IONIQ 5.
Pravdupovediac vyšší posed bolo to jediné, čo nám na Ariyi prekážalo, ak nazrieme do interiéru, Nissan vás ohromí perfektným vypracovaním a nádhernou architektúrou prístrojovej dosky. Obzvlášť v nami testovanej modro-čiernej kombinácii sa neubránime prirovnávaniu s BMW iX. Kvalitné materiály ako Nappa koža a brúsená koža kombinujú mäkčené a tvrdé plasty. Displej infotainmentu je spoločne s digitálnym prístrojovým štítom zapracovaný do jednotného panelu, ktorý je orientovaný na vodiča.
Nabitý technológiami
Nissan konečne zapracoval aj na grafike a odozve informačného systému, ten je takmer identický ako v prípade modelov Qashqai či X-trail. Obrovská pochvala poputuje za spracovanie panelu klimatizácie do Japonska. Detašovaný panel je vygravírovaný do dreveného dekoru palubnej lišty, pričom fyzické tlačidlá nahradila haptická odozva. Takto sa to robí… Minimalisticky ale funkčne! Rovnaké tlačidlá nájdeme aj na stredovej konzole a pozor dámy a páni, celá stredová konzola je elektricky posuvná. Tento ostrov tak viete prispôsobovať svojej stavbe tela a aktuálnym potrebám.
Pri elektrických vychytávkach ešte chvíľu ostaneme, ďalšie prekvapenie nás totiž čakalo v podobe výsuvného šuflíka zo spodnej časti palubnej dosky. Využijete ho na odloženie drobností, ale aj ako stojan na notebook. Vnútorné spätné zrkadlo je doplnené kamerou a v prípade potreby tak zabezpečí lepší výhľad z auta smerom dozadu.
Vnútorný priestor je skutočne bohatý, rázvor osí kolies atakujúci 2,8 metra sa postaral o kvantum miesta pre zadných pasažierov. Sedadlá v druhom rade sú polohovateľné, no nie posuvné, čo je trochu škoda. Chýba im aj výrez na prepravu dlhých predmetov či praktické delenie 40:20:40.
Sebaistý
Vráťme sa však k samotnému autu, nami testovaná verzia s väčšou batériou a pohonom prednej nápravy poskytuje dostatočnú dynamiku na všetky možné situácie, vrátane predbiehania na diaľnici. Po výkonnejšej verzii nie je potrebné siahnuť, pokiaľ nepotrebujete štvorkolku. Najdôležitejšou oblasťou, kde Nissan zapracoval, je odhlučnenie od podvozku, Ariya je neuveriteľne tichým autom, čo sa o Leafe povedať nedalo.
Skvelo naladený podvozok je o niečo tuhší ako v prípade Enyaqu, no poskytuje lepšiu odozvu auta, ktorá poputuje priamo k vodičovi. Žiadnych nepríjemných dorazov ani komfortného podvozku sa nemusíte obávať ani pri väčších dvadsať palcových diskoch kolies. Práve naša konfigurácia by mala poskytovať dojazd prekonávajúci 500 kilometrov, ale ako už dobre vieme, dojazd udávaný výrobcom sa od toho reálneho môže značne líšiť. Už po pár kilometroch nám však bolo jasné, že to nebude prípad Nissanu Ariya. A tak sme sa rozhodli vystaviť ju najťažším testom vybitia do úplneho zastavenia. To, ako to dopadlo, sa dozviete v našom videu.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | elektrický |
Typ a kapacita akumulátora (využiteľná) | Li-ion, 87 kWh |
Max. výkon | 178 kW/238 k |
Max. krútiaci moment | 300 Nm |
Dojazd | 525 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 595 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 850 mm |
Výška | 1 660 mm |
Rázvor náprav | 2 775 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 089 kg |
Objem batožinového priestoru | 468 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Rozmer pneumatík | 255/45 R20 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 19,5 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 26,3 kWh / 100 km |
Okresky: | 18,5 kWh / 100 km |
Reálny dojazd (v zime) | 280 – 400 km |
Maximálny nabíjací výkon | 130 kW |
Doba nabíjania 5 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 50 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 64 890 € |