Domov SPRÁVY News TEST KIA EV6 GT – Porsche Taycan pre chudobných?

TEST KIA EV6 GT – Porsche Taycan pre chudobných?

Má šialený výkon, stojí nekresťanské peniaze, ale vyčarí vám úsmev na tvári. KIA EV6 GT je zhmotnením dostupného elektrického auta na okruh, ale aj na bežné cesty. No zvládne to, čo benzínové 600-koňové monštrá?

KIA a Hyundai majú aktuálne jedno z najlepších období vôbec. Okrem nádherných modelov si získali srdcia Slovákov aj skvelou kvalitou či pomerom ceny voči pridanej hodnote. Dá sa povedať, že Nemcov už dávno schovali do vrecka, len to zatiaľ nikto nepovedal nahlas. Ich produktové portfólio je tak pestré, že si môžu dovoliť postaviť aj sériový, takmer 600-koňový elektromobil KIA EV6 GT. Po modeloch ako KIA Stinger či i30 N tak prichádza rad aj na elektrickú divíziu.

Elektromobil novej generácie, ktorým KIA EV6 rozhodne je, už netreba predstavovať. 800V architektúra umožňuje vysokovýkonné nabíjanie na úrovni viac ako 220 kW a dostatočný dojazd pre väčšinu potrieb bežného vodiča. Áno, boli tu aj menšie problémy s termo manažmentom batérie, kedy systém nebol schopný pracovať s plným nabíjacím výkonom alebo dosiahnuť vyšší dojazd, no Kórejci svoje chyby expresne opravili a mohli tak priniesť raketu s prívlastkom GT.

Nenápadná

Najvýkonnejšiu verziu opticky v podstate nerozoznáte, vzhľad exteriéru priniesol len drobné zmeny, ako napríklad zelené brzdové strmene či inak tvarované nárazníky. Naopak, interiér prináša zásadnú zmenu v podobe škrupinových sedadiel. Okrem výborného bočného vedenia sa zmenilo aj ich ukotvenie, vďaka čomu sedíte nižšie ako v prípade bežnej EV6. Práve zbytočne vysoký posed sme kritizovali pri teste konvenčnej verzie, pričom rozdiel je naozaj cítiť. V športových sedadlách sa zároveň necítite nepríjemne a sú dostatočne komfortné aj na dlhšie cesty. Azda jediným mínusom je absencia ich elektrického ovládania, ktoré vzhľadom k dosiahnutiu spomínaného nízkeho ukotvenia, nebolo možné aplikovať.

Ak by ste si náhodou mysleli, že KIA iba odomkla vyšší výkon pre verziu GT, musíme vás vyviesť z omylu. Vrcholná EV6 a zároveň aj najvýkonnejšia KIA všetkých čias totiž dostala komplexne prepracovanú techniku. Tá zahŕňa nové zavesenie tak vpredu ako aj vzadu, pasívne odpruženie bolo nahradené adaptívnymi tlmičmi a pre zadnú nápravu pribudol aj elektronicky samosvorný diferenciál.

Patrí na okruh

Opomenúť nemôžeme ani 21-palcové disky kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Pochopiteľne, pre vysokú hmotnosť na úrovni 2,2 tony boli vymenené aj brzdy. Tie pochádzajú prekvapivo od výrobcu Akebono. Zadné kotúče majú priemer 360 mm a tie predné až 380 mm, rovnako ako na Porsche 911 GT3 RS. Konvenčným brzdám pomáha aj rekuperačné brzdenie, ktoré dokáže vyvinúť neuveriteľný výkon 150 kW. Prekvapivá je aj skutočnosť, že konštruktérom v KIA sa podarilo vyhnúť karbón-keramickým brzdám, ktoré by celé auto predražili.

To, že je výkon celej brzdovej sústavy dostatočný, sme si vyskúšali aj u nás v redakcii na niekoľkých kolách na SlovakiaRingu. Ohromné zrýchlenie vám odstredí krv z tela a zabudnete ako rýchlo sa blížite k najbližšej zákrute, teda vlastne ani si to nestihnete uvedomiť. Výkon 585 koní pochádza z dvojice elektromotorov. Predný poskytuje 218 koní a zadný 367 koní. KIA EV6 GT sa nebojí pustiť zadok a dokáže driftovať podobne ako spaľovacie autá. Väčšina výkonu totiž môže byť posielaná na zadnú nápravu. Ovládateľnosť je skvelá, pokiaľ sa držíte trakcie, pri pretáčavom šmyku je náročnejšie udržať dlhší úsek a prípadne auto preklopiť do opačného šmyku. Čo je však pochopiteľné, vzhľadom na to, že to nie je čistokrvná zadokolka.

Upravený termomanažment

Aby EV6 GT zvládla takéto besnenie na okruhu, prepracovaný bol aj samotný zadný elektromotor s permanentným magnetom, ktorý je chladený nielen olejom, ale aj vodou. Nehovoriac o batérii, ktorá má síce rovnakú kapacitu ako pri bežnej EV6, no jej termomanažment bol prekopaný od základov, tak aby zvládol aj niekoľko kôl na okruhu bez citeľnej straty výkonu.

KIA tak postavila naozaj skvelý kus elektromobilu, ktorý rozhodne patrí na okruh, zároveň je jeho cena v porovnaní s Porsche Taycan polovičná. Jedinou drobnosťou, ktorá nám prekážala, je absencia riadenej zadnej nápravy, ktorá by pri aute s takmer trojmetrovým rázvorom dávala zmysel.

TECHNICKÉ ÚDAJE KIA EV6 GT
Motor elektrický
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 77,4 kWh
Max. výkon 430 kW/585 k
Max. krútiaci moment 740 Nm
Dojazd udávaný výrobcom 424 km
Pohon RWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 695 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 890 mm
Výška 1 545 mm
Rázvor náprav 2 900 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 185 kg
Objem batožinového priestoru 480 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,5 s
Rozmer pneumatík 255/40 R21
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 23,3 kWh / 100 km
Diaľnica: 28,1 kWh / 100 km
Okresky: 20,5 kWh / 100 km
Reálny dojazd 200 – 260 km
Maximálny nabíjací výkon 220 kW
Doba nabíjania 5 – 80% 35 min
CENA
Základná cena modelu 49 990 €
Základná cena testovanej verzie 77 170 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDeviaty študentský projekt má názov Škoda Roadiaq
Nasledujúci článokDokáže MG4 prekonať Volkswagen ID.3? Cena sa zasadne zmenila