V skutočnom svete sú na dlhé cesty stále najúspornejšie naftové motory. V kombinácii s malou elektrickou pomocou môže ich spotreba klesnúť na naozaj nízke hodnoty.
Trend v automobilovom priemysle je daný veľmi jasne. Postupný prechod na elektromobilitu, budovanie nabíjacej infraštruktúry a zdokonaľovanie batérií či rýchlosti nabíjania. Pozitívnym bočným efektom masívnych investícií do elektrických vozidiel je vylepšovanie existujúcich spaľovacích pohonných jednotiek o tzv. mild-hybridné systémy. Teda malé elektromotory a batérie, ktoré nemajú takmer žiadny negatívny vplyv na hmotnosť vozidla, no dokážu maximálne efektívne využívať všetky atribúty jazdy na to, aby bola v konečnom dôsledku mimoriadne úsporná.
V časoch, keď ešte intenzívne prebiehal vývoj spaľovacích motorov, bolo BMW na tomto poli mimoriadne úspešné. Motory tejto mníchovskej automobilky doteraz patria medzi najlepšie na svete, najmä čo sa týka pomeru výkonu a úspornosti prevádzky. Naftový štvorvalec ukrývajúci sa za známym označením 20d, je vyhľadávaným motorom a nachádza sa pod kapotou mnohých modelov bavorskej automobilky.
Keď nám v redakcii zaparkovalo BMW 420d Gran Coupé, rozhodli sme sa ho podrobiť typickej služobnej ceste. Z Bratislavy sme sa vydali do Mníchova – tam cez Rakúsko, naspäť cez Česko. Na trase o niečo dlhšej ako 1300 km sme chceli vyskúšať komfort jazdy, pohodlie kabíny pri niekoľko hodinovom pobyte za volantom, fungovanie asistenčných systémov, no predovšetkým nás zaujímala spotreba 48V mild-hybridného naftového štvorvalca.
Liftback
BMW radu 4 Gran Coupé je možno neprávom prehliadaným autom, no v správnej konfigurácii obstojí so cťou aj vedľa oveľa drahších vozidiel. Na veľkú prednú masku si treba zvyknúť, no oveľa oku lahodiace línie sa nachádzajú v zadnej časti. Plynulo padajúca línia strechy pôsobí športovo a zároveň elegantne. Oproti radu 3 má štvorka tú výhodu, že ide o liftback. Prístup do 470-litrového kufra je teda oveľa pohodlnejší a dokážete doň uložiť aj oveľa väčšie predmety.
Prvým predpokladom komfortu a dobrej spotreby je nízka stavba karosérie. So žiadnym SUV jednoducho nie ste schopní jazdiť tak efektívne ako so sedanom, resp. liftbackom. Za volantom SUV musíte taktiež stráviť aj viac času hľadaním ideálnej pozície. To v BMW radu 4 Gran Coupé ide veľmi rýchlo. Koncepcia kabíny je už síce v porovnaní s najnovšími vozidlami značky BMW staršia, ale stále prehľadná, ergonomicky vynikajúco navrhnutá a orientovaná na vodiča.
S výnimkou niekoľkých úsekov na nemeckej diaľnici sme prakticky celú cestu prešli so zapnutým adaptívnym tempomatom. Výsledná spotreba by možno bola ešte o nejaké deci nižšia, keďže systém nedokáže predvídať okolnosti pred vozidlom tak dobre ako vodič, ale spomalenia či zrýchlenia sú plynulé a bez nejakých váhaní či zaváhaní.
Po 300 km spotreba 4,7 litra
Po pustení plynu buď zaznamenáte regeneratívne brzdenie alebo plachtenie – závisí to od momentálneho stavu nabitia batérie. Rakúske diaľnice opúšťame s priemernou spotrebou len 4,7 litra. K tejto nízkej hodnote dopomohli aj viaceré úseky so zníženou rýchlosťou smerom na Linz. So striedavým stúpaním a klesaním prichádza na rad výhoda mild-hybridu. Energiu, ktorú v bežnom spaľováku jednoducho nemáte ako využiť, tu auto počas klesania premieňa na výdatnú pomoc pri stúpaniach, vďaka čomu spotreba nevyletí do závratných výšok.
Vyššia rýchlosť a kolóny zvyšujú apetít, ale nie o veľa
Na území Nemecka, tam, kde to je možné, zvyšujeme rýchlosť na 160 km/h. V týchto rýchlostiach už cítiť, že pod kapotou sa nenachádzajú stovky koní, ale ani ostatní vodiči sa nikam neponáhľajú. Vidieť nejaké auto prefrčať okolo vás výrazne rýchlejšie je skôr výnimka ako pravidlo. Úseky s obmedzenou rýchlosťou na 120 km/h potom každý dodržiava. Pohonná jednotka disponuje celkovým výkonom 190 koní a 400 Nm. Krútiaci moment sa môže prenášať na zadné alebo všetky štyri kolesá, podľa toho, akú verziu zvolíte. Kto by pod kapotou tohto auta chcel mať naftový šesťvalec, má už, bohužiaľ, smolu – ten pre Gran Coupé nie je k dispozícii.
Ďalšie stovky kilometrov v Nemecku zvýšili priemernú spotrebu na 4,9 l/100 km. Dopravná kolóna v Prahe, v ktorej sme stratili minimálne 30 minút, opäť nepôsobí priaznivo na spotrebu. Pomalé posúvanie sa by bolo lepšie s full-hybridom. Tam by sa spaľovací motor nemusel vôbec naštartovať. Po uvoľnení premávky začalo za Prahou prudko pršať. Opäť je preto potrebné znížiť rýchlosť a počkať, kým sa v ďalších úsekoch zlepší počasie. Tak sa nakoniec aj stalo a posledných 250 km do Bratislavy bolo pekne a jasno.
Vyše 1300 km za nami
Po opustení bratislavského obchvatu zastavujeme v Dúbravke a kontrolujeme palubný počítač. Prešli sme 1320 km s priemernou spotrebou rovných 5 litrov nafty na 100 km. Tankovali sme až po prejdení necelých 1100 km, keďže sme nechceli, aby nás prekvapila nejaká neželaná kolóna pred Brnom.
Ako by vyzerala podobná cesta s elektromobilom? Pravdepodobne veľmi podobne – každých cca 250 km sme stáli na odpočívadle, na ktorom boli aj nabíjacie stanice. Počas tých 20-30 min. pauzy by sa batérie elektromobilu mali stihnúť dobiť na ďalších minimálne 250 km diaľničných kilometrov.
Trh však stále ponúka možnosť voľby. Ak hľadáte elegantné, reprezentatívne, pohodlné a úsporné auto na prekonávanie dlhých diaľničných kilometrov, BMW 420d Gran Coupé vám bude robiť radosť.
Strčte si tie ódy na písacie stroje v čase smartfónov a tabletov.
Si trocha mimo, minimálne čo sa týka reálneho dopadu na prírodu a hlavne emócií pri šoférovaní 😀
Takú spotrebu, prípadne aj o niečo lepšiu urobím s hociktorým 2 litrovým dieselom. Kedy už konečne pochopíte, že elektomobily (ani hybrid) nie sú riešenie. Celá elektromobilita je len výstrel do tmy.
Jasné, že treba najsť nejakú náhradu do budúcna, ale niečo naozaj efektívne a ekologické – čo elektromobil určite nieje.
No a tak zobrať Octaviu 1.9tdi 66kw 4l z prehľadom
Môj Ford cmax 2008 cestou do Chorvátska 1200 km na nádrž s priemerom 4,7.
Mam bmw 1 116d 2,0 liter diesel . Jazda na spotrebu 3,6litra a na diaľnici 4,9 realna nie vypočítaná. Chip z 85kw na 125kw. Auto jak bábätko.
To na mojej 1.9 tdi 74kw mam mensiu spotrebu 3.8 – 4.2 l/100km a ked to dam na dialnici na tempomat tak 3.6 rovina
Mám oktávku 1,9 SDI na dlhé cesty spotreba od 3,31 do 3,34 l , štyri osoby v aute a plný kufor.Jazdím max.135 km/h aj v D.Na krátke trasy spotreba 3,6 až 3,8 l.Super motor,auto má už cez 22 rokov,žhaviče aj vstrekovače pôvodné ešte z výroby, ešte neboli demontované, najazdené 212 430 km.Pri súťaži v Plzni na Ekoraylle zajazdil maník za 2,1 l na 100 km,to by som asi nedal.
otrasna spotreba… a este nafta.. no katastrofa. Cenu ani nejdem zistovat
Takú spotrebu, prípadne aj o niečo lepšiu urobím s hociktorým 2 litrovým dieselom. Kedy už konečne pochopíte, že elektomobily (ani hybrid) nie sú riešenie. Celá elektromobilita je len výstrel do tmy.
Jasné, že treba najsť nejakú náhradu do budúcna, ale niečo naozaj efektívne a ekologické – čo elektromobil určite nieje.
“Ako by vyzerala podobná cesta s elektromobilom? Pravdepodobne veľmi podobne – každých cca 250 km sme stáli na odpočívadle, na ktorom boli aj nabíjacie stanice. Počas tých 20-30 min. pauzy by sa batérie elektromobilu mali stihnúť dobiť na ďalších minimálne 250 km diaľničných kilometrov.” – Absolútne nie, cestujúci v elektromobile by boli pod neustálym tlakom z obavy, či dôjdu na nabíjaciu stanicu a či nebude obsadená. V elektromobile si človek MUSÍ urobiť na diaľnici prestávku každých 200 km, v spaľovacom aute MÔŽE. Do spaľovacieho auta človek sadne a ide. V elektromobile človek neustále kontroluje kilometre. O tomto podvedomom tlaku pri elektromobiloch nikto nehovorí.
Pozerám,že na sprintmonitor.de priemerka Bmw 420d-6,1l.O čosi väčšia a lacnejšiaToyota Camry hybrid( dvojička Lexus ls300) to má za 5,5l.