Pri príležitosti 150. výročia závodu Audi v Neckarsulme dvanásť učňov elektrifikovalo klasický model NSU Prinz 4.
Účastníci kurzov automobilovej mechatroniky, karosérie, mechaniky a lakovania vozidiel postavili restomod s názvom EP4. „E“ znamená elektrický pohon a „P4“ zase odkazuje na NSU Prinz 4, model vyrábaný v Neckarsulme v rokoch 1961 až 1973.
„Chceli sme postaviť auto, ktoré bude nielen rýchle a bude vyzerať skvele, ale bude aj zosobňovať oslavy 150. výročia založenia závodu v Neckarsulme,“ hovorí Dean Scheuffler, jeden z učňov podieľajúci sa na stavbe tohto projektu. Spoločne so svojimi kolegami prebudili tohto „princa“ zo spánku a vybavili ho elektrifikovaným srdcom.
Od spustenia projektu v januári po veľké odhalenie prešla dlhá cesta. Na mnohých tímových stretnutiach si stážisti, školitelia a projektoví manažéri vymieňali názory na stav projektu, výzvy a ďalšie kroky. Mizgar Doman Hassan, učeň mechanik karosérie a konštrukcie vozidiel, spomína: “Keď sme dostali auto, na jeho karosérii bolo niekoľko hrdzavých miest. Tieto oblasti boli prvou vecou, ktorú sme opravili.” Zatiaľ čo začínajúci špecialisti na karosériu a lak riešili podvozok a vonkajší plášť klasického auta, budúci automobiloví mechanici sa pustili do práce na hnacom ústrojenstve, batérii a zavesení kolies.
Miesto benzínového dvojvalca výkonný elektromotor
Zadná časť pôvodného vozidla, kde sa kedysi nachádzal dvojvalcový benzínový motor s výkonom 30 koní, je teraz domovom elektromotora s výkonom 240 koní. Pochádza z Audi e-tron z modelového roku 2020 a napája sa z batérie z plug-in hybridného Audi Q7 TFSI-e quattro. Batéria je umiestnená pod prednou kapotou, kde mal kedysi NSU Prinz palivovú nádrž. Elektrifikovaný stroj dýcha vzduch prostredníctvom širokého prívodu v spodnej časti nárazníka, pričom teplo môže unikať veľkým otvorom v prednej kapote. Dvere batožinového priestoru tiež zlepšujú chladenie a možno ich upevniť v polootvorenej polohe, čím pripomína historické pretekárske autá založené na športovom NSU Prinz 1000.
Pre učňov bolo jasné, že ich restomod EP4 by mal hrdo ukázať, z akého auta vychádza. K historickým prvkom teda patria nielen predné a zadné svetlá, ale aj karoséria zo 70. rokov si zachovala charakteristické línie bokov a strechy. Plechy sa teraz nesú vo farbách Suzuka Grey a Brilliant Black. Na bočnej strane vozidla boli použité akcenty, ako napríklad výročný nápis „150“.
Zadné krídlo ako súčasť ochrannej klietky
Krídlo vzadu nie je pripevnené ku karosérii, ale priamo k ochrannej klietke. Jeho podpery teda prechádzajú cez zadné okno. Klietka Signal Yellow vytvára pútavý kontrast v interiéri. Okrem toho je interiér zredukovaný na to najpodstatnejšie. Všetky ostatné lakované povrchy sú čierne.
Veľký výkonnostný skok si vyžiadal rozsiahle úpravy podvozku a karosérie. Restomod stojí na upravenom podvozku z Audi A1, z ktorého sú použité brzdy aj nápravy. Svalnaté blatníky navrhli učni s podporou Audi Design a premenili ich na realitu pomocou 3D tlače. Široké kolesá sú zastrčené pod blatníkmi. Vďaka moderným výkonným pneumatikám poskytujú potrebnú priľnavosť pri akcelerácii a športovom prejazde zákrutami.
Vo všetkých krokoch účastníci prakticky využili vedomosti, ktoré nadobudli počas školení. Timo Engler, vedúci oddelenia technológie a logistiky výcvikových vozidiel, vysvetľuje: „Projekt dal našim učňom šancu voľne pracovať s rôznymi technikami a materiálmi. Napríklad okrem elektrického pohonu použili 3D tlač či uhlíkové vlákna, z ktorého je vyrobená predná kapota.”