Po krátkej pauze je späť, aby zažiaril ako nikdy predtým. Mercedes spravil z obyčajného roadsteru šialené kabrio, ktoré sa nebojí vyzvať do súboja ani 911-ku v takmer vrcholnom prevedení.
Trieda SL prvýkrát uzrela svetlo sveta v roku 1954 pod označením W198. Bol to nádherný športový roadster, ktorý sa však postupom času zmenil na omnoho všednejší model. Všednosť sa odrazila aj na predajných číslach, ktoré z roka na rok klesali. Áno, mohli by sme polemizovať o všeobecnom úpadku tohto segmentu, no podiel viny by mohol byť vyrovnaný. Pravý duchovný nástupca dorazil až v roku 2010 s modelom SLS. Dvojica bočných dverí, ktoré sa otvárajú smerom dohora, presne ako pôvodný model SL.
Auto si získalo obdiv, no jeho púť bola pomerne krátka a výroba bola ukončená v roku 2014. V tom istom roku bol predstavený aj nový model AMG GT ako vrchol toho, čo táto divízia ponúka. Strácate sa? Mercedes totiž ukončil výrobu starého SL a skončilo aj AMG GT, a tak je úloha novej generácie SL podstatne dôležitejšia než kedykoľvek predtým.
Sympaťák
Vzhľad nového SL-ka je mimoriadne podarený. Mercedes totiž dokázal skombinovať hneď niekoľko štýlov a historických odkazov do jedného auta, ktoré navyše pôsobí ako úplne nový model. Áno, je tam silná inšpirácia končiacim AMG GT, no nepôsobí tak agresívne. Najmä bočná silueta a zadné proporcie mi miestami pripomínajú Porsche 911. Zdvihnutý a nafúknutý zadok pôsobí akoby ukrýval motor, no ten sa skrýva pod prednou kapotou.
Nami testovaný Mercedes-AMG SL 63 bol osedlaný vidlicovým osemvalcom. Pokiaľ si koledujete o raziu automobilovej polície, pokojne si SL-ko môžete objednať aj so štvorvalcom. Och áno, dobre čítate… Štvorvalec dokonca nesie označenie 43 AMG a získate ho za neuveriteľných 140 000 €. Preboha, nerobte to! To si radšej kúpte BMW Z4. SL-ko potrebuje V8 a bez neho stráca nielen výkon, ale hlavne charakter.
Skrotená šelma
Do SL-ka sme presadli z AMG GT 63 S E-Performance, o emócie teda nebola núdza a zároveň sme mali možnosť porovnávať dva úplne odlišné svety. Kým štvordverové AMG GT by sme mohli pokojne označiť ako rodinný superšport na okruh, SL-ko je skôr víkendová záležitosť, ktorá svoj plný potenciál dobre ukrýva. Extrémne nízka karoséria a posed vás vtiahnu do zážitku z vnímania cesty pod kolesami, napriek tomu ostáva auto nesmierne komfortné.
Až režim S+, respektíve Race, odomyká stádo splašených koní pod kapotou. Výkon, ktorý Mercedes-AMG SL 63 vo vrcholnej verzii ponúka, je ohromujúci. Prevodovka nádherne kope a celý zážitok dotvára prekrásny zvuk osemvalca. Tie vibrácie, ktoré prechádzajú vašim telom, bohužiaľ, elektromobil nenahradí. Presnosť 9-stupňovej automatickej prevodovky je bravúrna, až sa vám miestami nebude chcieť radiť manuálne, no keď to príde, rev motora vo vrcholných otáčkach si vás získa.
Napriek všetkým superlatívom sa neubránim pocitu, že mi tu niečo chýba. Možno režim Race+ alebo niečo podobné, čo by odomklo surovú silu. Jednoducho, Mercedes-AMG SL 63 je až príliš kultivovaný, výborne čitateľný, stabilný a precízny. Ale od vrcholnej verzie som očakával istú dávku rebelstva. Tým nechcem konštatovať, že SL nejazdí aj bokom, práve naopak.
Jedinečný interiér
Kokpit je absolútne jedinečný. Za to poputuje do Stuttgartu palec hore, keďže unifikácia vzhľadu je ich obľúbeným podpisom. V prípade SL-ka je všetko inak a pred vodičom sa nachádza podstatne menší digitálny prístrojový štít, na ktorom je jasne viditeľné zameranie pre čo možno najväčší pôžitok z jazdy. Odkaz na autá minulé nájdeme aj v zapustenom tuneli a konvenčnej architektúre palubnej dosky.
Displej infotainmentu je polohovateľný, pričom jeho sklon dokážete meniť manuálne alebo automaticky podľa toho, či je strecha hore alebo dole. Viditeľnosť tak ostáva zachovaná aj pri slnečnom počasí.
Karoséria predstavuje tradičnú školu, no informácii o počte sedadiel 2+2 nedôverujte. Sedieť vzadu je utrpenie pre kohokoľvek vrátane detí. Sedadlá majú priam negatívny sklon, nehovoriac o extrémne úzkych pomeroch. Sotva sem zmestíte detskú sedačku. Nám sa to nakoniec podarilo, no z pôvodnej trasy sme absolvovali len polovicu, keďže dcéra protestovala. Úprimne, ani sa jej nečudujem. SL-ko je auto, s ktorým si budete užívať okresky vo dvojici. Batožinový priestor síce nie je papierovo veľký, no v praxi doň zmestíte aj dvojicu kufrov a niečo navyše.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mercedes-AMG SL 63 |
Motor | V8 |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 |
Max. výkon | 430 kW / 584 k |
Max. krútiaci moment | 800 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 705 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 915 mm |
Výška | 1 353 mm |
Rázvor náprav | 2 700 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 970 kg |
Objem batožinového priestoru | 213 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,6 s |
Rozmer pneumatík | 275/35 – 305/30 R21 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 15,5 l/100 km |
Diaľnica | 14,6 l/100 km |
Okresky | 13,6 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 139 734 € |
Základná cena testovanej verzie | 236 088 € |