Domov SPRÁVY Doprava Populárna sieť čerpacích staníc má nové palivo

Populárna sieť čerpacích staníc má nové palivo

Ruka v ruke so zmenami v automobilovom priemysle sa musia meniť aj motorové palivá. Už od pondelka tak nájdete na čerpacích staniciach Shell inovované palivo V-Power. Prečítajte si, v čom bude iné.

Palivá Shell V-Power sa na Slovensku predávajú už od roku 1999. Aktuálne každý piaty zákazník čerpacej stanice Shell tankuje palivo V-Power. Aj keď aktuálnym trendom je skôr budovanie nabíjacích staníc pre elektromobily, Shell predpokladá, že spaľovacie automobily budú jazdiť po cestách na celom svete ešte desiatky rokov. Spoločnosť preto venovala viac než 7 rokov vývoju inovovaného paliva V-Power. Nová generácia benzínu a nafty Shell V-Power tak 100 % čistí a odstraňuje usadeniny, ktoré negatívne pôsobia na fungovanie motora. Testy tiež ukázali, že dlhodobé používanie týchto palív zabraňuje ďalšej tvorbe usadenín v kľúčových častiach motora.

Usadeniny znižujúce výkon sa môžu vyskytnúť pri všetkých technológiách motorov a môžu ovplyvniť účinnosť motora. Platí to predovšetkým pre moderné agregáty, ktoré pracujú pod vyšším tlakom a vyššou prevádzkovou teplotou. To môže viesť k tvorbe usadenín na vstrekovačoch paliva. Odstránením týchto usadenín sa obnoví pôvodný výkon motora.

Foto: Shell

„Kvalitné aditivované palivá sú kľúčom k tomu, aby motor fungoval dlhodobo bez problémov. Z prieskumu, ktorý sme v tomto roku zrealizovali medzi českými a slovenskými motoristami, vieme, že povedomie o usadeninách, ktoré znižujú výkon motora, nie je až také vysoké. Ešte menej motoristi vedia, že kvalitným palivom dokážu udržiavať motor v kondícii, aby pracoval efektívnejšie, úspornejšie a s nižšími emisiami. Budeme radi, ak si správnu starostlivosť o motor osvojí čo najviac českých a slovenských motoristov,“ hovorí Jan Čapský, riaditeľ prevádzky čerpacích staníc Shell v Českej republike a na Slovensku.

ssangyong-torres-evx

Rozsiahle testy ukázali, že dôsledné používanie novej generácie palív Shell V-Power dokáže zlepšiť fungovanie motora a znížiť spotrebu paliva. Nové palivo nahradí predchádzajúcu generáciu, ktorú zákazníci poznajú pod obchodným názvom Dynaflex. Slovenskí motoristi toto palivo tankovali od roku 2017.

palivo
Foto: Shell
Ako prebieha vývoj?

Vývoj palív v Shell je kontinuálny proces. Shell svoju expertízu sústreďuje v technologických centrách po celom svete, ktoré sa zaoberajú výskumom a vývojom. Najväčšie z nich sa nachádza v nemeckom Hamburgu a podieľa sa na výskume a vývoji palív a mazív pre autá, priemysel, letecké aj lodné technológie. Jedna etapa vývoja nového paliva trvá približne 10 rokov, z čoho len samotné testy zaberú 5 rokov. Pri vývoji novej generácie palív sa sledujú trendy v oblasti vývoja motorov a nové potreby zákazníkov. Zároveň každá nová generácia palív musí zohľadňovať aj požiadavky staršieho vozového parku. Na vývoji novej generácie paliva V-Power sa v Hamburgu podieľalo približne 150 špecialistov.

Pri vývoji nového paliva sa spoločnosť Shell mohla oprieť aj o skúsenosti z F1 vďaka dlhoročnému partnerstvu s tímom Scuderia Ferrari. Keďže v F1 je pre motory nesmierne dôležité, aby v nich nevznikali žiadne uhlíkové usadeniny, pretože by sa tým znižoval výkon motora, špecialisti zo Shell musia tímu F1 dodávať bezchybné palivo. Mimochodom, palivo V-Power, ktoré tankuje monopost F1, má 99 % zložiek zhodných s tým, ktoré nájdete na bežných čerpacích staniciach.

palivo
Foto: Shell
V čom konkrétne sa zlepšili vlastnosti Shell V-Power?

Pri vývoji novej generácie Shell V-Power sa sledovali predovšetkým potreby nových motorov, ktoré sú menšie, majú nižší objem a palivo je v nich vystavené vyšším tlakom a teplotám ako v minulosti. Pri týchto podmienkach je dôležité zabezpečiť čo najdokonalejšie prehorenie paliva, aby sa na kľúčových častiach motora a palivovej sústavy nevytvárali uhlíkové usadeniny. Mikroskopické usadeniny spôsobujú, že kľúčové časti motora nepracujú optimálne a vo výsledku motor nedosahuje požadovaný výkon, prípadne sa zvyšuje spotreba paliva alebo dochádza k nárastu emisií spôsobených prevádzkou.

palivo
Foto: Shell

Pri vývoji novej generácie palív Shell V-Power sa výskumníci zamerali predovšetkým na to, aby palivo dokázalo 100 % vyčistiť kľúčové časti motora od uhlíkových usadenín. Moderné motory sú citlivejšie na mikroskopické znečistenie jednotlivých častí. Ak sa tento problém nerieši, usadeniny sa vrstvia, čím sa znižuje efektivita horenia paliva aj výkon motora a zároveň sa zvyšuje spotreba.

Benzínové motory používajú nepriame alebo priame vstrekovanie. V prípade benzínových motorov s nepriamym vstrekovaním vznikajú spomínané uhlíkové usadeniny najčastejšie na sacom ventile. V prípade motorov s priamym vstrekovaním sa najčastejšie upchávajú vstrekovacie trysky – efekt to má veľmi podobný, ako keď je v kúpeľni sprchová hlavica zanesená vodným kameňom. Prúd vody síce cez otvor prúdi, ale iným smerom a to je aj prípad vstrekovacích trysiek. Motor týchto spôsobom stráca na efektivite, čím sa zvyšuje spotreba paliva a znižuje sa výkon motora. Špeciálne to platí pre naftové motory, v ktorých sú komponenty ťažšie a masívnejšie, navyše motor pracuje pri vyšších teplotách a vyššom tlaku. Len na predstavu – priemer otvoru vstrekovacej trysky je menší ako hrúbka ľudského vlasu. Usadeniny na týchto otvoroch spôsobujú to, že doba vstreku je dlhšia a mení sa smer vstreku.

palivo
Foto: Shell
Ako môže palivo vyčistiť motor?

Dnešné palivá sú veľmi komplexné. Aj bežné palivo zabezpečuje v palivovom trakte okrem horenia aj premazávanie a chladenie kľúčových častí. Nová generácia palív Shell V-Power však výrazne posúva základné parametre paliva a dokáže už po prvom natankovaní začať proces, ktorým sa pri pravidelnom tankovaní zabezpečí 100 % čistenie kľúčových častí motora od uhlíkových usadenín. Toto úplne vyčistenie, samozrejme, závisí od jazdného štýlu vodiča či stavu motora, ale v priemere by tento proces mal trvať okolo 10.000 kilometrov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJShell
Predchádzajúci článokNajdrahší čínsky plug-in má 1200 koní a dokáže plávať (VIDEO)
Nasledujúci článokBratislavské letisko nedosahuje čísla spred pandémie, môže za to Rusko