Domov SPRÁVY News Aston Martin Valhalla sa približuje produkcii, čo o ňom vieme?

Aston Martin Valhalla sa približuje produkcii, čo o ňom vieme?

Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla | Foto: Aston Martin

Menší súrodenec hyperšportu Aston Martin Valkyrie sa postupne chystá na scénu. Prvý prototyp by mal jazdiť na cestách už koncom tohto roka.

Hovorí sa o ňom už niekoľko rokov, no doteraz ho na trhu nevidíme. Na mysli máme superšport menom Aston Martin Valhalla, ktorý britská automobilka predstavila už v roku 2019 vo forme prototypu AM-RB 003. Odvtedy však ubehli už 4 roky a produkčnú verziu sme doteraz nevideli. To by sa však čoskoro malo zmeniť. Prvý plne funkčný prototyp by mal byť na cestách do konca tohto roka s vidinou odštartovania sériovej výroby v 2024.

Skúsenosti z F1

Rovnako ako pri modeli Valkyrie, aj tu hrali veľkú rolu skúsenosti značky z F1. „Pre výrobcu automobilov je veľkou výhodou mať prístup k jedinečným zručnostiam a znalostiam tímu Formule 1,” povedal Claudio Santoni, technický riaditeľ Aston Martin Performance Technologies. „Inžinieri F1 neustále posúvajú hranice v snahe dosiahnuť väčšiu výkonnosť a vyvinuli nástroje na rýchle riešenie problémov. Vďaka týmto znalostiam “vo vlastnej réžii” môžeme bezproblémovo preniesť skúsenosti z F1 do vývoja cestných vozidiel.”

Foto: Aston Martin

Rozmeňme si to trošku na drobné. Pri vývoji Valhally hrali podobne ako v F1 veľmi dôležitú rolu simulácie. Automobilka uvádza, že až 90 % dynamických vlastností a nastavení vozidla pochádza zo simulácií a len 10 % z reálneho testovania. Teda jav, ktorý už dlhé roky pozorujeme aj v kráľovnej motoršportu. Veľkú porciu simulácií má na svedomí aj aerodynamika. Jej kľúčovým prvkom je podlaha, ktorá je zodpovedná za väčšinu prítlačnej sily vozidla. V kombinácii s viacerými plne aktívnymi aerodynamickými prvkami (ako vzadu tak aj vpredu) ponúkne Valhalla prítlak až vyše 600 kg pri rýchlosti 240 km/h.

ssangyong-torres-evx

Formula 1 mala vplyv aj pri návrhu jazdeckého posedu, ktorý vychádza z pretekárskeho monopostu. Teda sedačka v miernom záklone a vyvýšené uloženie pedálov, vďaka čomu má vodič pocit, že v aute skôr leží než sedí. Cieľom totiž bolo vytvoriť jazdeckú polohu orientovanú na výkonnosť, no zároveň aj zachovať určitý komfort, nakoľko pôjde o auto na bežné cesty.

Foto: Aston Martin
A čo pohon?

Nuž, ani v tejto oblasti Aston Martin Valhalla nesklame. Pôvodne mal dostať motor V6 s hybridným systémom, no v roku 2021 automobilka ohlásila, že nakoniec dostane o 2 valce viac, teda agregát V8. Konkrétne pôjde o 4,0-litrový motor s dvoma turbami, ktorý bol skonštruovaný špeciálne pre toto vozidlo s plochým kľukovým hriadeľom. Sekundovať mu však bude až trojica elektromotorov – dva uložené vpredu a jeden integrovaný do prevodovky. Systémový výkon by sa mal dostať na hranicu 1 000 koní, no presné čísla Aston Martin nateraz neprezradil.

Zaujímavosťou však je, že Valhalla nebude mať v prevodovke pre úsporu hmotnosti spiatočku. Reverzný chod totiž budú zabezpečovať predné elektromotory a pri cúvaní tak z nej bude len predokolka.

Aston Martin Valhalla bude po súrodencovi Valkyrie a Mercedese-AMG One ďalším pekelne rýchlym autom, ktoré bude vychádzať zo sveta F1. Značka navyše tvrdí, že jej cieľom je vytvoriť superšport, ktorý stanový nové štandardy v oblasti výkonnosti, dynamiky a jazdného pôžitku.

Celkovo vznikne 999 kusov, pričom cenovka by mala presahovať 750-tisíc eur. Ak časové plány Aston Martinu vyjdú, produkcia by sa mala spustiť už budúci rok.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAston Martin
Predchádzajúci článokMini eMastered má cenovku skoro ako superšport
Nasledujúci článokLancia Delta Safarista – odvážne auto pre odvážneho šoféra