Volkswagen nedávno vyhlásil, že po roku 2024 už nebude predávať Golf GTI s manuálnou prevodovkou. To znamená jediné – najvyšší čas otestovať GTI s manuálom, rozlúčiť sa s ním a zhodnotiť, či nám bude chýbať alebo nie. Píšu Tomáš Bíly (štandardný text) a Tomáš Fialka (text zvýraznený tučnou kurzívou).
Manuálna prevodovka bola neoddeliteľnou súčasťou hothatchov už od prvopočiatkov. No ako sa postupne zvyšoval ich výkon a snaha dosiahnuť čo najlepšie zrýchlenie, manuálne prevodovky striedali automatické, no tento tento prechod nebol vždy hladký a plynulý. Zoberme si príklad Clia R.S. alebo Méganu R.S. Automat EDC sa tu najprv nevyhol kritike. V GTI to jednoduché nemala ani koncernová dvojspojková automatická prevodovka DSG. V súčasnosti už automatické prevodovky nie sú prekážkou zábavy za volantom, no stále sú medzi nami vodiči, ktorí na okreskách ani na okruhoch nepotrebujú naháňať sekundy, no doprajú si radšej staromódny štýl jazdy s manuálnou prevodovkou.
VW Golf GTI patrí k najtradičnejším predstaviteľom hothatchov na trhu. Svoj debut si totiž odbil už v roku 1976, pričom aktuálne máme k dispozícii jeho ôsmu generáciu. Tá pod kapotou ukrýva 2,0-litrový štvorvalec TSI, ktorý ponúka maximálny výkon 180 kW, teda 245 koní a krútiaci moment 370 Nm dostupný v rozsahu 1 600 – 4 300 ot./min. Ten sa prenáša výhradne na prednú nápravu a to buď prostredníctvom 6-stupňového manuálu alebo 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. A čo dynamické parametre? Zrýchlenie na stovku zvláda za 6,4 resp. za 6,3 sekundy (v závislosti od vybranej prevodovky), pričom maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na rovných 250 km/h.
Posledný ostrý Golf s manuálom
Ako som už naznačil, v redakcii sme mali na test verziu pre puristov, teda s manuálnou prevodovkou. Tie sa už z trhu bohužiaľ postupne vytrácajú a výnimkou nie je ani samotný Golf GTI. Pred pár týždňami totiž VW predstavil variant GTI 380, ktorý bude vôbec posledným športovým Golfom s manuálom. K dispozícii však bude len na americkom trhu a preto na starom kontinente môžeme súčasnú ôsmu generáciu považovať za poslednú s tromi pedálmi.
Golf GTI som počas testovacieho týždňa používal presne tak, ako to zvyčajne robia jeho majitelia. Teda počas pracovných dní slúžil ako klasický dopravný prostriedok na presuny medzi povinnosťami – škôlka, redakcia, bedminton, čistiareň, obchodné stretnutie, úzke uličky, parkovacie domy, zápchy, diaľničný obchvat… GTI je univerzál, ktorý sa cíti dobre v ktoromkoľvek prostredí. Je jedno, či doň nastúpite v obleku alebo v teplákoch, v poltopánkach alebo závodných botaskách, nevyhnutný pobyt v aute vám spríjemní živými reakciami, dostatočnou mierou komfortu a rozumnou spotrebou. Nezabudnite si však priplatiť za bezkľúčové otváranie dverí. Testovací kúsok sa zaobišiel bez neho a neustále vyťahovanie kľúčika z nohavíc bolo nedôstojné značke GTI.
V nedeľu však nastal čas povoliť GTI reťaz a vypustiť ho do jeho prirodzeného prostredia. Na okresky Záhoria a myjavských kopaníc. Samozrejme, v itinerári nemohla chýbať ani trasa cez Pezinskú Babu, ešte voňajúcu novučičkým asfaltom.
Konzervatívny vzhľad
S autom som si naplno užil zhruba pol dňa. Aby toho nebolo málo, kolega Tomáš sa rozhodol prevetrať aj svoje atmosférické Clio R.S. V Golfe GTI ôsmej generácie som sedel vôbec po prvýkrát a preto som bol plný očakávaní. Už pri prvom pohľade na obe autá (Golf GTI a Clio R.S.) však práve Nemec pôsobil umiernenejším a nenápadnejším dojmom. Nebyť jemného spojleru a dvoch koncoviek výfuku, s bežným Golfom by ste si ho takmer pomýlili.
Markantné zmeny nečakajte ani v interiéri. Napriek tomu však vodiča privítajú pekné športové sedačky s tradičným károvaným poťahom. Nechýba ani bočné vedenie, ktoré pomáha pri rýchlych prejazdoch zákrutami, no cítiť, že inžinieri volili kompromis medzi športovosťou a komfortom. Osobne by som totiž kľudne uvítal ešte športovejšie sedačky, napríklad po vzore Civicu Type R, aj na úkor pohodlia. Golf GTI však razí filozofiu zlatej strednej cesty a to platí aj pre jazdné vlastnosti.
Predsa len, Volkswagen v rukáve schováva ešte Golf R, ktorý sa na bežnej ceste s prstom v nose udrží za difúzorom ktoréhokoľvek dvojnásobne drahšieho kupé. Erko však možnosť manuálu neponúka, takže pokiaľ chcete mať prenos krútiaceho momentu na kolesá plne vo svojej réžii, iná možnosť ako siahnuť po GTI vám nezostáva.
Ako sa s ním jazdí?
Začnime motorom. Ten v porovnaní s konkurenciou v podobe spomínaného Civicu Type R, Hyundaiu i30 N či Renaultu Mégane RS ponúka len skromnejších 245 koní, no napriek tomu ma príjemne prekvapil. Maximálny krútiaci moment dostupný už od 1 600 ot./min. a okamžitý ťah vo mne na serpentínach Pezinskej Baby neevokovali túžbu mať tých koní aspoň 300. Práve naopak. Na naše cesty a poriadne vybláznenie sa, nepotrebujete viac. Vďaka prítomnosti turba je reakcia na plyn o niečo pomalšia, no rozhodne nie obmedzujúca a zároveň potešil aj pomerne slušný zvukový prejav. Kanonádu z výfukov po vzore i30 N však určite nečakajte.
Osobne som však mal jemný problém s riadením, ktoré mi prišlo trochu ťažkopádne, postrádal som väčšiu odozvu na volante a celkovo, o niečo lepšiu čitateľnosť. Toto negatívum som pociťoval najmä po usadnutí do Golfu z Clia RS, ktoré malo v tomto ohľade jednoznačne navrch. Nechápte ma však zle, riadenie v GTI rozhodne nie je zlé a po pár kilometroch si naň plne zvyknete.
Komplexnému jazdnému zážitku nechýba ani zvukový sprievod. Výfuky štekajú, prskajú a prdia, čiže robia všetko to, čo od rýchleho hatchbacku očakávate. Všetko je to síce decentné, ale prítomné, na rozdiel od takej Octavie RS, ktorá sluchovo pripomína skôr elektromobil. Hyundai či Renault vzbudzujú na cestách hlasnejšiu pozornosť, na druhej strane úlohou GTI sa viac zapadnúť do ruchu mesta ako pútať pozornosť slečien čakajúcich na zastávke.
Krívajúca ergonómia
Pozícia za volantom je skvelá. Kým v Cliu mám pocit, že sedím “na aute”, v GTI sedím jednoznačne “v aute”. Sedadlá sú perfektne tvarované, majú ideálne naklopený sedák a volant je nastaviteľný vo všetkých smeroch. Veniec sa výborne drží, perforovaná koža je mäkká a sploštený stred príde vhod v ostrých vlásenkách. Len tá ergonómia trochu kríva. Nebudem ani písať o tom, že v jazdeckých rukaviciach si na palube GTI nenastavíte takmer nič. No v ostrom tempe, keď potrebujem silnejšie zvierať volant, nevedomky stláčam tlačidlá na volante. Dopekla s nimi.
Za centrálnu obrazovku a systém infotainmentu GTI nemôže. Zdedil ho po civilnom Golfe. Viem, trendom je všetky funkcie sústreďovať na obrazovku, ale aby som sa po každom naštartovaní triafal do miniatúrneho políčka na vypnutie systému štart/stop, je absurdné. Interiér Clia síce vyzerá ako spred troch storočí, ale po funkčnej stránke je mnohonásobne lepší. V Golfe ma však potešil iný detail – čalúnené výplne úložných schránok vo dverách. Veci, ktoré sem uložíte, počas jazdy neštrngajú, ani sa nepripomínajú inými pazvukmi, čo je super.
Výborný podvozok
Určite treba vyzdvihnúť podvozok Golfu GTI, ktorého limity sú naozaj ďaleko. Na okreskách som ich hľadal pomerne ťažko a určite by som si vedel predstaviť vybehnúť s týmto hothatchom aj na okruh. Aj keď treba uznať, že tam by už deficit výkonu bolo cítiť. Auto skvelo drží a je stabilné ako v pomalých ostrých, tak aj rýchlych tiahlych zákrutách a skvelú robotu robí aj elektronická uzávierka diferenciálu XDS+. Keďže ide o predokolku, nedotáčavosť je prirodzeným javom, no Golf GTI ju veľmi dobre drží na uzde. Celkovo však podvozok nie je príliš tuhý a ponúka aj veľmi komfortné zvezenie. A presne o tom VW Golf GTI je.
Nezachádza do extrémov, ale ide presne stredom. Ako v dizajne, tak aj jazdnými vlastnosťami. Chce ponúknuť komfortné zvezenie na každý deň, no zároveň aj možnosť poriadne sa cez víkend vyblázniť a presne tak aj k nemu treba pristupovať. Nemôžete od neho čakať, že na Slovakia Ringu zotrie Civic Type R, no zároveň to nie je žiadny vodonosič. Už to však nie je zástanca toho pravého DNA hot hatchov.
Manuál a spotreba
Ručné radenie prevodových stupňov je presné, dráhy radenie sú akurát, ale páka nemá v kulise taký delikátny chod, ako napríklad MX-5. Nie je však prekážkou rýchlej jazdy a aj v tých najostrejších vlásenkách, keď je potrebné zaradiť prvý prevodový stupeň, ide radenie ľahko. Pokiaľ budete s GTI často jazdiť dlhé trasy a najmä po diaľnici, napriek jej kvalitám zvážte automat DSG. Ten má totiž siedmy prevodový stupeň prispôsobený práve na dlhé presuny a na diaľnici tak spotrebuje oveľa menej paliva.
V meste dokáže GTI jazdiť za 8,5 litra na 100 km a mimo neho ešte o jeden a pol litra menej. Pri agresívnejšej jazde čakajte spotrebu od 11 do 13 litrov. Celková priemerná spotreba za celý testovací týždeň skončila na hodnote 9,8 l/100 km.
Problematická cena
V čom však vidím jeho veľký problém je cena. Tá totiž pri verzii s manuálom začína na sume 37 990 eur (automat až na 40 090 eur), čo nie je vôbec málo. Obzvlášť s ohľadom na fakt, že taký Hyundai i30 N kúpite od 36 390 eur, a to disponuje výkonom až 206 kW (280 koní). Treba však dodať, že alternatív je čoraz menej. Honda Civic Type R s novou generáciou vyletela do cenovej stratosféry (od 57 990 eur) a cenovo ako-tak dostupný Renault Mégane RS (od 45 400 eur) je v poslednej fáze svojho životného cyklu a odíde bez nástupcu.
Súčasný VW Golf GTI je skvelé auto, no mňa za tie peniaze bohužiaľ nepresvedčil. Ak by som si chcel kúpiť hot hatch, asi by som sa poobzeral inde. Mal som možnosť vyskúšať si aj Civic Type R, Hyundai i30 N, Golf GTI Mk7 vo verzii TCR, no aj menšie hot hatche ako Hyundai i20 N či Fiesta ST a ako najlepšia voľba pri zohľadnení pomeru cena / hodnota mi už nejaký čas vychádza Hyundai i30 N.
Nie nadarmo sa hovorí, že ak by ste si mali vybrať jedno auto na celý život, siahnite po Golfe GTI. Jeho univerzálnosť nie je nudná, je to jeho výsada. Toto je jednoducho GTI aké poznáme a aké ho chceme mať. Čitateľné na limite, spoľahlivé na brzdách, jazdiace na rozumné prevádzkové náklady a rozdávajúce radosť vždy, keď sa k nemu človek priblíži a sadne za jeho volant. Ak máte priestor v garáži na ďalšie auto, GTI nebude tou najlepšou voľbou. No ak sa máte oddať iba jedinému vozidlu, život s GTI bude spomedzi všetkých hothatchov ten najpríjemnejší.
Cena skoro atakuje silnejsie bmw 128ti.