Honda má momentálne na slovenskom trhu v rámci segmentu SUV silné zastúpenie až tromi rôznymi modelmi.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že medzi SUV-čkami s logom Honda je pomerne tesno a to sa ešte na trh chystá elektromobil e:NY1. Ale mať tri SUV modely nie je v dnešnej dobe nič výnimočné. Pozrime sa napríklad na Volkswagen, Škodu, SEAT, Opel, ale aj na mnohé iné značky vrátane prémiových. Honde dlhý čas chýbal model, ktorý by vyplnil medzeru medzi HR-V a CR-V, ale s príchodom ZR-V sa aj toto zmenilo.
Spoločnými menovateľmi všetkých troch modelov je pohon. V Honde sa spoliehajú na hybridný systém, ktorý je mimoriadne efektívny najmä v mestskej premávke. Tam totiž spaľovací motor pracuje iba ako generátor elektrickej energie pre elektromotor, takže v nižších rýchlostiach sa tieto automobily správajú ako elektromobily. Vo vyšších rýchlostiach sa potom už krútiaci moment prenáša priamo na kolesá, čo má za následok aj vyššiu spotrebu paliva. Čo sa týka dynamiky, hybridný systém najlepšie funguje v ZR-V, v ostatných prípadoch je dynamika dosť mdlá. Ako už však bolo spomínané, vynahradzuje to aspoň úsporná prevádzka, ktorá v segmente vozidiel SUV nie je samozrejmá ani v dnešných časoch.
Porovnanie technických údajov
Model | HR-V | ZR-V | CR-V |
Dĺžka (mm) | 4 340 | 4 568 | 4 706 |
Šírka (mm) | 1 790 | 1 840 | 1 866 |
Výška (mm) | 1 582 | 1 620 | 1 673 |
Rázvor (mm) | 2 610 | 2 657 | 2 701 |
Svetlá výška (mm) | 188 | 180 | 190 |
Objem nádrže (l) | 40 | 57 | 57 |
Batožinový priestor (l) | 319 – 1289 | 380 – 1312 | 587 – 1642 |
Hmotnosť (kg) | 1 380 | 1 589 | 1 750 |
Užitočné zaťaženie (kg) | 490 | 511 | 510 |
Cena (€) | 30.990 | 39.990 | 45.490 |
Motor | 1,5 l + elektromotor | 2,0 l + elektromotor | 2,0 l + elektromotor |
Výkon (k) | 131 | 184 | 184 |
Krútiaci moment (Nm) | 253 | 315 | 335 |
Zrýchlenie (s) | 10,6 | 7,8 | 9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 | 173 | 194 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 4,2 | 5,7 | 5,9 |
Pneu | 225/50 R18 | 225/55 R18 | 235/60 R18 |
Dojazd (km) | 740 | 1000 | 966 |
Pohon | full-hybrid | full-hybrid | full-hybrid |
Honda HR-V
Čo sa týka dizajnu, za najodvážnejší môžeme asi označiť dizajn HR-V. V poradí tretia generácia tohto modelu sa vracia k odkazu originálu, ktorý je poznateľný napríklad zapustenými kľučkami zadných dverí. Predná maska chladiča pôsobí až retro štýlom. Aj keď je dizajn striedmejší, naživo vyzerá veľmi dobre. Vizuálne pôsobí dokonca off-roadovejšie ako ZR-V, pretože má vyššiu svetlú výšku, ale zároveň celková výška je nižšia. HR-V je rozhodne to najlepšie, čo momentálne ponúka Honda na poli dizajnu.
Napriek tomu, že HR-V je postavené na modeli Jazz, vnútorný priestor tým nie je nijakým spôsobom obmedzovaný. Možno aj na úkor batožinového priestoru, ktorý patrí medzi tie skromnejšie. Interiér vsádza skôr na jednoduchosť, ako na nejaké prešpekulované ovládanie, čo môže byť v mnohých prípadoch pozitívnym bodom. Systém infotainmentu aj jeho ovládanie je priam až triviálne, to isté platí aj o grafike prístrojového panelu. Akoby v Honde viac cielili na staršiu generáciu vodičov. Medzigeneračne sa HR-V dokonca vrátilo ku klasickým kruhovým ovládačov klimatizácie, čo sa stretlo len s pozitívnymi reakciami.
Honda ZR-V
V porovnaní s HR-V väčší model ZR-V nepôsobí oveľa praktickejším dojmom. Má nižšiu svetlú výšku, teda o čosi horšiu prejazdnosť terénom, neponúka pohon 4×4, kufor je iba o málo väčší. Na druhú stranu, dynamikou schová HR-V do vrecka, pričom stále dokáže jazdiť nadpriemerne úsporne. Ťaží aj z väčšej nádrže, teda ponúkne oveľa väčší dojazd. Je vnútri viac miesta? Subjektívne ani nie, aby ste našli rozdiel, museli by ste po kabíne chodiť s metrom v ruke. Väčší pôdorys karosérie a jej väčšia výška sa negatívnejšie prejavuje pri cestovaní po diaľnici. HR-V je tichšie, ZR-V ako keby chýbala dôkladnejšia zvuková izolácia.
Honda CR-V
Honda CR-V je plnotučné SUV. To znamená, že okrem pasažierov prevezie aj riadnu porciu batožiny, resp. nákladu. Kvôli zväčšeniu medzery medzi CR-V a HR-V narástla nová generácia CR-V do dĺžky o desať centimetrov. Silnou stránkou vozidla je skvelý výhľad vpred a viac miesta v druhom rade sedadiel, prístup ku ktorým otvárajú veľké dvere. Tie sa navyše otvárajú do veľkého uhla, čo ocení každý, kto vzadu potrebuje manipulovať s dieťaťom, resp. detskou sedačkou.
Honda CR-V sa predáva už v základnej výbave s bohatou bezpečnostnou aj komfortnou výbavou, no stojí za to spomenúť, že štandardom je aj adaptívny podvozok. Jazdné vlastnosti sú tak na veľmi dobrej úrovni. Avšak kto čaká jemnú, plavnú jazdu v štýle Citroenu alebo Mercedesu, musí sa pripraviť na tuhšie naladený podvozok. Kto by chcel majestátny vzhľad vyšperkovať veľkými kolesami, ten u Hondy nepochodí. K dispozícii sú totiž iba 18-palcové kolesá v troch rôznych dizajnoch diskov. Za zmienku stojí aj skutočnosť, že CR-V stojí v základe 45.490 €, no full-hybrid v plnej výbave nie je oveľa drahší – 51.990 €. Alternatívou je ešte aj plug-in hybridná verzia.
Do komentáru pod článkom alebo na Facebooku nám môžete napísať, ktorá Honda by najlepšie splnila vaše potreby a ktoré z týchto SUV by ste si vybrali vy.