Hyundai Kona druhej generácie je jedno z najkomplexnejších SUV v segmente B. Vybrať sa dá spomedzi verzií s elektrickým pohonom, hybridných aj spaľovacích motorov. My sme si teraz vyskúšali Hyundai Kona Electric na prvej jazde.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OfzGE33_8dg]
Už sa stalo akýmsi pravidlom, že v novej generácii musia byť autá vo všetkom lepšie, väčšie. Vo väčšine atribútov to platí aj pri novej Kone. Je väčšia, technologicky nabitejšia a má aj vyšší výkon. Ale, čo mnohých prekvapí, je pomalšia v zrýchlení a tiež má nižší krútiaci moment. Dôvod?
Hyundai nás obral o zábavku, ale urobil dobre
Prenos výkonu. Predchádzajúci Hyundai Kona Electric atakoval hranicu 400 Nm, čo pre predné kolesá nie je žiadna sranda, hlavne keď ich dostanú instantne. Kona EV tak dostáva A+ za štýl, keď ste s ňou vedeli spraviť burnout ako s muscle carom, ale za prenos výkonu to bolo Fx. V novej generácii teda rodičia z Hyundaiu zakročili a klepli nezbednému elektromobilu po kolesách.
K dispozícii tak máte “iba” 255 Nm. Síce môžeme zúfať, že nám zobrali srandu, ale je to zmena k lepšiemu. Nový pocit je akoby “elektro-lag”, ktorý cítite pri zrýchlení. V počiatočnej fáze zrýchlenia máte k dispozícii obmedzený výkon, až sa zrazu dovalí plných 218 koní. Je to zvláštny pocit, ale najväčšie trápenie predchodcu to dozaista vyriešilo.
Dojazd na úrovni 500 km s dlhším nabíjaním
Nové sú aj batérie. Na výber máte buď 48,4 kWh, alebo 65,4 kWh. Od veľkosti batérie závisí aj výkon, pretože máte buď 156, alebo 218 koní. S väčšou batériou má podľa výrobcu Kona Electric atakovať dojazd na úrovni 500 kilometrov. Technologicky veľa vecí prevzala z väčšieho Ioniqu 5, takže môže elektrinu nie len prijímať, ale aj odovzdávať. A to nie len fénu, ale napájať môžete aj celý dom. Škoda, že kvôli cene tu nenájdeme 800V systém batérií, ale klasický 400V. Nabíjací výkon tak nedosahuje tak vysoké hodnoty a nabíjanie na 80 % presiahne magickú hodnotu 30 minút, konkrétne to má trvať 41.
Dôležitosť modelu podčiarkuje, že nový Hyundai Kona bol najprv vyvíjaný ako elektromobil a až potom ako spaľovák. To je krásne vidieť pod prednou kapotou, kde sa inžinierom podarilo vytvoriť priestor na predný kufor, alebo ako ho voláme my, Ferka. Zmestíte doň nabíjacie káble, alebo náradie, ktoré nemusí zavadzať v kufri.
Na jazdu príliš veľa času nebolo, ale z prvých krátkych jázd sa zdá, že Kona Electric bude excelovať hlavne v meste. Tam sme totiž zajazdili spotrebu iba 10 kWh/100 km, čo je skvelá hodnota. Okresky sa naďalej držali na úrovni 14 kWh/100 km. Diaľnica bola v mieste testovania dosť kopcovitá a hlavne bola na väčšine úsekov znížená rýchlosť, takže si na presnejšie hodnoty budeme musieť počkať na domáci test.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OfzGE33_8dg]