Jeden z posledných svojho druhu. Aj tak označuje britská automobilka McLaren svoj nový superšport 750S. Podľa značky totiž predstavuje začiatok konca superšportov s motorom V8 bez elektrifikácie.
Žijeme v dobe, kedy sa na emisie kladie väčší dôraz ako kedykoľvek predtým. S tým idú ruka v ruke čoraz prísnejšie emisné regulácie, ktoré nútia výrobcov elektrifikovať a postupne upúšťať od konvenčného pohonu. Netýka sa to pritom len veľkých automobilových koncernov, ale aj menších výrobcov superšportov ako Ferrari, Lamborghini či McLaren. Aj to je jeden z dôvodov, prečo disponuje stále viac športových vozidiel hybridnou pohonnou jednotkou.
Vo Ferrari boli hybridy v mesiacoch júl až september 2023 dokonca predávanejšie ako modely s čisto spaľovacím motorom. Stalo sa tak vôbec po prvýkrát v histórii značky. Konkurencia z Wokingu však nie je v oblasti elektrifikácie tiež žiadny nováčik. Spomeňme si napríklad na ikonický McLaren P1 z roku 2012 či novinku z minulého roka menom Artura.
Posledný ne-hybrid s V8
Napriek „zeleným“ časom predstavili Briti pred pár mesiacmi superšport pre puristov. Na mysli máme McLaren 750S, ktorý disponuje V8-čkou a elektrifikácii sa vyhol. Podľa technického šéfa značky Charlesa Sandersona to však podobné modely majú zrátané a 750S bude pravdepodobne ich posledným modelom s motorom V8 bez asistencie elektromotoru. Kompletne však nevylúčil špeciálnu limitovanú sériu s obdobnou motorizáciou.
„Nikdy sa k tomu oficiálne nezaviažem, ale myslím si, že to bude pravdepodobne posledný neelektrifikovaný sériovo vyrábaný model s V8. Veľmi radi by sme [v tom pokračovali], pretože spaľovacie motory majú niečo do seba a je preň trh. Baví nás to a myslím, že sa to páči aj zákazníkom,” prezradil v interview pre austrálsky magazín CarSales.
Elektromobil najskôr v 2030?
Ďalej uviedol, že hoci spaľovací motor poskytuje “veľmi rýdzi zážitok”, McLaren si ponecháva otvorené dvere a skúma možnosti hybridizácie. Sanderson spomenul, že značka skúma všetky možnosti pohonu. Plne elektrický superšport sa však pravdepodobne čoskoro neobjaví. Začiatkom októbra generálny riaditeľ McLarenu Michael Leiters prezradil, že si myslí, že technológia elektrických vozidiel nebude pripravená pre “skutočné superšporty” skôr ako v roku 2030. Samozrejme, ľudia stojaci za modelmi Rimac Nevera a Lotus Evija by si dovolili nesúhlasiť.
Jedno je však isté. Superšporty bez elektrifikácie začínajú z trhu postupne miznúť a model 750S tak skutočne bude jedným z posledných svojho druhu. Dokáže ich zachrániť syntetické palivo alebo nastane prechod na elektrický pohon aj vo svete rýchlych kolies?