Domov SPRÁVY Doprava Európske mesto zaviedlo limit 30 km/h, čaká nás lavínový efekt?

Európske mesto zaviedlo limit 30 km/h, čaká nás lavínový efekt?

Foto: 123rf.com

Na približne 80 % ciest a ulíc v holandskom Amsterdame platí od dnešného dňa rýchlostný limit 30 km/h. Riadiť sa ním musia kolobežkári aj cyklisti, výnimku majú iba prostriedky mestskej hromadnej dopravy.

Ide o prvé holandské mesto, v ktorom bol zavedený takýto prísny rýchlostný limit a tak rozsiahlym spôsobom. Obmedzená rýchlosť na 30 km/h totiž platí na približne 80 % ciest (mapa ulíc so zníženou rýchlosťou sa nachádza TU). Doterajšou päťdesiatkou môžu vodiči jazdiť iba na hlavných dopravných tepnách mesta. Výnimku z tohto rýchlostného obmedzenia majú autobusy a električky mestskej hromadnej dopravy. Taxíky môžu jazdiť rýchlejšie ako 30 km/h len na tých miestach, kde majú vyhradený špeciálny jazdný pruh.

Mesto opatrenia obhajuje potrebou vyššej bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, pretože jeho ulice sú čoraz plnšie. To vedie k zvýšenému počtu nebezpečných situácií, nehôd a úmrtí. V minulom roku zaznamenali úrady v uliciach Amsterdamu takmer 5000 dopravných nehôd, ku ktorým musela byť privolaná sanitka. 15 ľudí zahynulo. Obyvatelia mesta s opatrením súhlasia, v minuloročnej ankete sa väčšina z nich vyjadrila, že dopravu považuje vo svojom okolí za nebezpečnú.

ulica v Amsterdame, limit 30 km/h
Foto: 123rf
Tichšie a bezpečnejšie ulice

Zníženie rýchlosti na 30 km/h má zabezpečiť obyvateľom a návštevníkom mesta bezpečnejší pohyb. Odborníci argumentujú tým, že vodiči budú mať lepší prehľad o dianí v cestnej premávke a budú môcť rýchlejšie reagovať na nečakané situácie. Pripomínajú tiež, že brzdná dráha vozidla idúceho rýchlosťou 30 km/h je v priemere 13 metrov, čo je polovica vzdialenosti, ako v prípade brzdenia z rýchlosti 50 km/h (27 metrov). Predpokladajú, že počet vážnych nehôd klesne o 20 až 30 %. Opatrenie by malo znížiť počet smrteľných nehôd s účasťou chodcov, pretože výskumy naznačujú, že pravdepodobnosť, že chodec prežije stret s vozidlom, je pri rýchlosti 30 km/h až 95 %. Klesnúť by mal aj hluk, takže ulice mesta budú pokojnejšie.

Obmedzenie sa dotkne nielen vodičov, ale aj (elektro)kolobežkárov a (elektro)cyklistov na cyklotrasách. Tí, ktorí po nich budú jazdiť rýchlejšie ako 30 km/h, budú riskovať pokutu. Plán zaviesť obmedzenie maximálnej rýchlosti na 30 km/h bol vyhlásený ešte v decembri 2022. Nové značky s obmedzením rýchlosti boli nainštalované ešte v októbri s nálepkou, že nové obmedzenie rýchlosti platí od 8. decembra. Väčšina týchto nálepiek bola odstránená v nočných hodinách zo štvrtka na piatok. Celý tento proces odštartovala podľa NL Times Melanie van der Horst, radkyňa zodpovedná za dopravnú politiku v Amsterdame.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAutomobilky vyprázdňujú sklady, vo vzduchu lietajú tisícové zľavy
Nasledujúci článokAutomobilový trh priniesol v októbri mnohé prekvapenia