Čínska prémiová značka Nio deň pred Vianocami predstavila na svojej výročnej konferencii svoj najluxusnejší model ET9. Je prešpikovaný najmodernejšími technológiami – obsahuje celkom 525 patentov, pričom až 17 prvkov je v oblasti automobilového priemyslu úplne nových.
Nio ET9 je napríklad prvým modelom, ktorý obsahuje interne vyvinutý 5-nm čip. Ten má okrem mnohého iného umožniť dokonalejšie autonómne riadenie. Karoséria má tvar SUV-kupé. Vonkajšie rozmery sú skutočne monumentálne – 5 325 x 2 016 x 1 620 mm, pričom rázvor je dlhý 3 250 mm. Napriek obrovským rozmerom nejde o 7-sedadlové vozidlo a dokonca ani o 5-miestne. Vzadu nájdete dve luxusné polohovateľné kreslá, pričom to pravé umožňuje podobnú konfiguráciu sedenia, resp. v tomto prípade už takmer ležania ako napríklad v novom BMW radu 7.
Medzi zadnými sedadlami sa nachádza stredový tunel s pohodlnou lakťovou opierkou, indukčnou nabíjačkou mobilných telefónov, chladničkou s kapacitou 10 litrov, vyklápajúcim sa stolíkom otáčajúcim sa o 360 stupňov a dotykovou obrazovkou, prostredníctvom ktorej je možné ovládať 11 rôznych zatiaľ bližšie nešpecifikovaných komfortných funkcií. Panoramatická strecha je oddelená priečkou, na ktorej sa nachádza náladové osvetlenie.
Driven-by-wire podvozok
Nio ET9 je zároveň prvým elektromobilom s driven-by-wire podvozkom na svete. Inteligentný podvozok SkyRide totiž po prvýkrát integruje tri základné hardvérové systémy – riadenie predných kolies, riadenie zadných kolies a plne aktívne odpruženie po drôte, teda bez mechanického spojenia. Výhodou tohto systému má byť podľa automobilky schopnosť cestovať aj po rozbitej ceste ako na asfalte s príkladne rovným povrchom. Nio ET9 ďalej používa až 900-voltovú architektúru umožňujúcu maximálny nabíjací výkon až 600 kW. Tu už sa rozprávame skôr v rovine teórie, pretože takto silné nabíjacie stanice zatiaľ nie sú súčasťou dopravnej infraštruktúry. Aj preto značka vyvinula vlastnú nabíjaciu stanicu s maximálnym nabíjacím výkonom 640 kW. Pri takejto rýchlosti nabíjania je možné už za 5 minút získať energiu na dojazd 250 km. Nio však stále pripomína možnosť výmeny batérie na svojich výmenných staniciach, kde je možné získať 100 % dojazdu už za 3 minúty.
Na cestách od roku 2025
Keďže Nio ET9 obsahuje výkonné mikropočítače, jeho kybernetická bezpečnosť je navrhnutá v súlade s bezpečnostnými normami pre letectvo. Aktuálne je model Nio ET9 možné objednávať v Číne, prvé vozidlá by sa k svojim zákazníkom mali dostať v prvom kvartáli 2025. Základná cena je stanovená na zhruba 100.000 eur. Bližšie technické údaje zatiaľ neboli zverejnené, podľa niektorých zdrojov používa tento elektromobil batériu s kapacitou 120 kWh.
Počas Nio Day 2023 bola predstavená aj štvrtá generácia výmennej stanice na batérie NIO Power Swap Station (PSS 4.0). Tá je kompatibilná s viacerými automobilovými značkami a znižuje celkový čas výmeny batérie o 22 %. Stanica PSS 4.0 je vybavená strešnými fotovoltaickými systémami, ktoré ušetria takmer 18 000 kWh elektrickej energie ročne. V roku 2024 plánuje Nio v Číne postaviť ďalších 1 000 staníc Power Swap a 20 000 nabíjačiek.