Smartfónový gigant Xiaomi dnes oficiálne predstavil svoje prvé vozidlo – elektrický sedan Xiaomi SU7. Parametrami môže konkurovať aj Porsche Taycan.
Spoločnosť Xiaomi oznámila svoje plány začať vyrábať automobily ešte v roku 2021. Na konci marca Lei Jun, generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti, verejne vyhlásil, že Xiaomi investuje 10 miliárd juanov (1,3 miliardy eur) do svojho nového podnikania v oblasti výroby automobilov. Na dnešnej konferencii bol predstavený prvý sériový model s označením Xiaomi SU7, ktorý sa začne vyrábať v prvej polovici roka 2024.
Dojazd až 800 km
Xiaomi SU7 sa bude predávať v dvoch verziách. Tá základná má pohon zadných kolies s interne vyvinutým elektromotorom s maximálnym výkonom 220 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Zrýchliť z 0 na 100 km/h zvládne za 5,3 sekundy. Disponuje batériou s kapacitou 73,6 kWh, ktorá tak zabezpečí dojazd 668 km v zmysle čínskych noriem CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle).
Druhá verzia pomenovaná ako Max má dva elektromotory (a teda disponuje pohonom všetkých kolies) s celkovým výkonom 425 kW a krútiacim momentom 838 Nm. Xiaomi SU7 Max zrýchli z 0 na 100 km/h už za 2,8 sekundy, z 0 na 200 km/h za 10,7 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 265 km/h maximálna rýchlosť je 265 km/h. NMC batéria od CATL má kapacitu 101 kWh, čo umožní vozidlu prejsť až 800 km na jedno nabitie podľa noriem CLTC. V oboch prípadoch sa batéria dokáže nabiť za 10 minút na dojazd 390 km, čo je viac ako v prípade elektromobilu Tesla Model S Plaid.
Auto vyvíjali ľudia z BMW a Mercedesu
Výrobca sa chváli unikátne nízkym aerodynamickým odporom vzduchu na úrovni Cd 0,195. Aj keď ide o čínsky produkt, za jeho vznikom stoja experti, ktorí sa podieľali aj na známych európskych automobiloch. SU7 navrhol tím okolo Li Tianyuana, šéfa dizajnu Xiaomi, ktorý do spoločnosti prišiel z BMW, kde bol zodpovedný za koncept BMW i Vision Circular, BMW iX a novú sedmičku. Dizajnérom exteriéru je James Qiu, ktorý do Xioami prišiel z Mercedesu, v ktorom sa postaral o dizajn konceptu Vision EQXX. Xiaomi SU7 sedí na podvozkovej platforme Modena a má vonkajšie rozmery 4997 x 1963 x 1455 mm s rázvorom dlhým presne 3000 mm. Elektromobil má veľký batožinový priestor nielen vzadu (517 litrov), ale vpredu pod prednou kapotou (105 litrov).
Bezprecedentná konektivita
Centrálnym prvkom kabíny je dotyková 16,1″ obrazovka multimediálneho systému s rozlíšením 3k. Pred vodičom sa rozprestiera 7,1″ virtuálny kokpit a vlastné obrazovky majú aj zadní pasažieri, čo sú vlastne tablety Xiaomi Mi Pads. Kompatibilné tu však sú aj Apple iPady. Operačný systém HyperOS poháňa Qualcomm Snapdragon 8295. Automatizovaný jazdný systém Xiaomi Pilot poháňajú dva čipy Nvidia Orin-X. Xiaomi Pilot prijíma vstupy z jedného lidaru, 3-milimetrových vlnových radarov, 11 HD kamier a 12 ultrazvukových radarov. Systém autonómnej jazdy zahŕňa jazdu po diaľnici, funkcie parkovania aj privolávania auta. Automatizovaná jazda v mestách bude umožnená po dopracovaní infraštruktúry vo viac ako stovke miest v Číne.
Predtým, ako sa spoločnosť Xiaomi stala jednou z najväčších spoločností spotrebnej elektroniky na svete, bola pôvodne vývojárom softvéru, ktorý vytvoril upravenú ROM pre Android s názvom MIUI. HyperOS teraz nahradí MIUI a stane sa operačným systémom pre takmer všetky gadgety v ekosystéme Xiaomi, vrátane automobilov. To znamená, že konektivita bude na bezprecedentnej úrovni. Xiaomi sľubuje, že SU7 bude môcť zrkadliť telefón alebo tablet a jednoducho sa spárovať so zariadeniami Mi Watch, Mi Band a zariadeniami Mi Home ako sú fotoaparáty, robotické vysávače a podobne. Na svoje si však prídu aj majitelia zariadení Apple.
Chce patriť medzi TOP 5
Lei Jun dnes vyhlásil, že Xiaomi sa chce v najbližších 15 až 20 rokoch stať jednou z piatich najväčších automobilových spoločností na svete. Xiaomi SU7 bude v Číne konkurovať Porsche Taycan a Tesle Model S. Cenu však Xiaomi počas akcie neoznámilo. Lei Jun len poznamenal: „Prestaňte trollovať. Auto nebude mať cenu 140 000 juanov, ukážte určitý rešpekt k technológiám.” Podľa zahraničných webov sa základná cena očakáva na úrovni okolo 42-tisíc dolárov.