Nové Porsche Macan sa stane prvým automobilom značky postaveným na úplne novej koncernovej platforme Premium Platform Electric (PPE). Skúšobný proces na zabezpečenie dokonalej koordinácie všetkých komponentov a systémov je preto mimoriadne dôsledný dôsledný. Porsche kladie veľký dôraz na testovanie vozidiel v reálnom svete, no dopĺňa ho aj o simulácie vo virtuálnom svete a aerodynamickom tuneli, ktoré sú zároveň čoraz presnejšie.
„Keď vyvíjame nový model, vždy ide o jazdnú dynamiku a presnosť. To je Porsche. Je to v našej DNA. Ale vždy je to aj o efektivite. A dizajne,“ hovorí Jörg Kerner, viceprezident produktového radu Macan. Jednou z výziev bolo zachovať identitu úspešného modelového radu Macan a zároveň splniť aerodynamické požiadavky potrebné na zabezpečenie vysokej účinnosti, a teda aj vysokého dojazdu. Nová generácia Porsche Macan bude totiž výhradne elektrická. „Nájsť optimálne prepojenie medzi našimi konštrukčnými princípmi a špecifikáciami, ktoré nám poskytli inžinieri aerodynamiky, je určite výzvou,“ hovorí Peter Varga, riaditeľ dizajnu exteriéru. “Spolupracujeme na každom milimetri, aby sme dosiahli optimálnu rovnováhu medzi estetikou a funkciou.”
Aktívna aerodynamika
Porsche tak hľadá ideálnu kombináciu svojej dizajnovej DNA s aerodynamikou optimalizovanou pre maximálny dojazd. Vydali sa cestou formovania špecifickej siluety, ale aj komponentmi Porsche Active Aerodynamics (PAA) a ďalšími cielenými opatreniami. „Všetky aktívne aerodynamické prvky výrazne prispievajú k dojazdu,“ hovorí Thomas Wiegand, riaditeľ aerodynamiky a aeroakustiky. “Máme automaticky vysúvateľný zadný spojler a aktívne chladiace klapky na predných prívodoch vzduchu.”
Variabilné prvky sú aj na spodku. Podlaha vozidla je rovná a uzavretá ako pri pretekárskom aute, dokonca aj v oblasti zadnej nápravy. Podbehy sú flexibilné a zároveň zabezpečujú nízky odpor vzduchu pri odraze. Ide do značnej miery o inovatívne riešenie v kombinácii s aerodynamickými, mierne uzavretými kolesami a aerodynamicky optimalizovanými obrysmi pneumatík. Počas bežnej jazdy po ceste sa zadný spojler presunie do “eko” polohy, vzduchové klapky sa zatvoria a podvozok sa zníži. V tejto situácii Wiegand a jeho tím namerali koeficient odporu vzduchu 0,25 (predtým 0,35). To všetko robí z nového Macanu jedno z najaerodynamickejších SUV planéty. Porsche sľubuje, že dojazdy podľa normy WLTP budú pre všetky varianty viac ako 500 km.
Batéria a nabíjanie
Elektromotory v novom Macane čerpajú energiu z lítium-iónovej batérie s celkovou kapacitou 100 kWh, z čoho bude využiteľných 95 kWh. 800-voltová architektúra umožňuje vysokovýkonné rýchle nabíjanie do 270 kW. Úroveň nabitia tak možno zvýšiť z 10 na 80 % za menej ako 22 minút. AC nabíjanie je možné s výkonom do 11 kW. Vo vytrvalostných testoch sa simuluje životnosť vozidla v drsných prevádzkových podmienkach, ktoré zákazníci neskôr zažijú len na absolútnom limite. Do dnešného dňa absolvovali maskované prototypy plne elektrického Macanu viac ako tri a pol milióna testovacích kilometrov na testovacích dráhach a verejných komunikáciách.
PASM
Na testovanie interakcie všetkých aktívnych jazdných komponentov pri extrémnom klimatickom a situačnom zaťažení sa testovacie autá používajú po celom svete. „Pokrývame všetky teplotné rozsahy. Od mínus 30 stupňov Celzia v Škandinávii až po plus 50 stupňov Celzia, aké sme zažili v Death Valley v Kalifornii,“ hovorí Kerner. „Samozrejme, ako SUV musí Macan fungovať na akomkoľvek povrchu. Preto ho testujeme nielen na cestách, ale aj v teréne, na štrku, snehu a ľade.“ Porsche na pohon používa výhradne najnovšiu generáciu permanentne budených elektromotorov PSM na prednej aj zadnej náprave. Poskytujú celkový systémový výkon viac ako 450 kW. Elektronicky riadený systém Porsche Traction Management riadi distribúciu krútiaceho momentu pomocou Launch Control v modeli Turbo takmer v reálnom čase.
S cieľom ponúknuť široké spektrum jazdných schopností od vysokého výkonu až po maximálny komfort, inžinieri, pochopiteľne, nasadili systém Porsche Active Suspension Management s technológiou dvojventilových tlmičov, vzduchového odpruženia a zadnou nápravou s natáčaním v rozsahu piatich stupňov. Oficiálna premiéra nového Porsche Macan je naplánovaná na január 2024. Spaľovacie verzie z trhov EÚ zmiznú na jar, prečo sa tak stane, sme informovali TU.