Ale tak ako to v našej krajine už býva, všetko má nejaký háčik alebo nejaké ale. Ani v tomto prípade sa nejedná o výnimku, ale o skúšobnú verziu zrýchleného diaľničného úseku, na ktorom bude v októbri povolená rýchlosť až 140 km/hod.
Stavba diaľnic alebo rýchlostných ciest na Slovensku ide takpovediac slimačím tempom. Všetci vieme, že pokiaľ sa chce človek najrýchlejšie dostať z hlavného mesta napríklad do Košíc či Michaloviec a naspäť, najkratšia trasa vedie od Zvolena po starých cestách. To, že Žilinu treba obísť veľkým oblúkom, netreba ani spomínať. A to je trošku na smiech, nemyslíte?
Slovenské diaľnice každých desať rokov narastú približne o 100 kilometrov, no nám ako vodičom a pravidelným užívateľom tejto zrýchlenej komunikácie to pripadá ako večnosť. V tejto dobe má diaľničná spoločnosť rozpracovaných približne 10 projektov. Medzi nimi vynikajú staré známe názvy ako Triblavina, Lietavská Lúčka – Žilina či Prešovský obchvat.
Zatiaľ čo dostavba týchto úsekov je vo hviezdach, ministerstvo dopravy sa rozhodlo v októbri zistiť, čo sa stane so správaním vodičov, ak zvýšia maximálnu povolenú rýchlosť o 10 km/hod. Tento „záťažový test“ pre vodičov budete môcť vyskúšať aj vy na diaľničnom úseku D1 pri Poprade. Pokiaľ sa dostavia pozitívne výsledky, ministerstvo by mohlo zaviesť rýchlosť 140 km/hod natrvalo.
Na vyššiu dovolenú rýchlosť musí cesta spĺňať všetky bezpečnostné a technické parametre. 38 kilometrový „výsek“ je ideálnym miestom na prvé testovanie. Podobne je na tom aj diaľnica D1 z Trnavy do Trenčína, ale kvôli množstvu áut, ktoré tade denne prúdia, ho Dopravná polícia neodporúča.
Je pre vás 140 km/hod dostatočná rýchlosť?
Možno budete prekvapený, ale niektoré európske krajiny nemajú povolenú rýchlosť na diaľnici ani 130 km/hod, nie to ešte o 10 kilometrov za hodinu viac. Napríklad v Belgicku, Fínsku, Portugalsku, Srbsku alebo Švajčiarsku je maximálka nastavená na 120 km/hod.
Z pohľadu rýchlej jazdy je na tom najhoršie Nórsko a Estónsko, pretože sa nemôžu vyšplhať na viac ako 90 km/hod. Zdá sa Vám to príliš málo? Tieto krajiny boli obdarené krásnou prírodou a zasneženými vrcholkami, no na rovinky si príliš nepotrpia, a tak kvôli bezpečnosti musia dodržiavať takúto rýchlosť.
Úžasným protikladom je Nemecká Autobahn, ktorá je známa celosvetovo pre svoje úseky s neobmedzeným počtom kilometrov na tachometri. Je to miesto, kde si každý môže ísť rýchlo ako chce, bez obáv z blikajúcich stroboskopov za zadkom. Ale možno aj toto privilégium Nemcom zoberú nariadenia Európskej Únie.
Zdroj: ndsas.sk