Crashtesty sú neodmysliteľnou súčasťou pri vývoji nových automobilov. Mnoho konečných zákazníkov si svoje nové auto vyberá aj na základe hodnotenia a počtu hviezdičiek v Euro NCAP. V dnešnej dobe v týchto testoch hrajú veľkú rolu aj peniaze, čo sa nepáči automobilke Renault.
Samotné crashtesty nie sú len o poslaní testovaného auta proti múru. Na to aby ste ich komplexne pochopili, potrebujete ovládať veľké množstvo predpisov a pravidiel, ktorými sa tieto testy riadia. V dnešnej dobe vám na výborné hodnotenie nestačí len pevné a odolné auto. Na plný počet hviezdičiek potrebujete bezpečnostné systémy, lebo podľa generálneho tajomníka Euro NCAP Michiela van Ratingena je rovnako dôležité nehode predísť, ako v nej obstáť čo najlepšie.
Euro NCAP
Nezávislá organizácia Euro NCAP sa objavila v roku 1997, kedy prišla s prvými crashtestami v takomto rozsahu. Za dokonalé obstátie v testoch mohol automobil získať 5 hviezdičiek. V tej dobe, v roku 1997 bolo najlepšie hodnoteným autom Volvo S40, ktoré získalo 4 hviezdičky. Táto organizácia novým automobilom nič nedarovala a nehanbila sa ani hodnotenia Mercedesu triedy C na úrovni dvoch hviezdičiek. Automobilky okamžite reagovali a odvtedy začali oveľa viacej dbať na to, aby ich modely obstáli v nárazových testoch. To spôsobilo, že zo 45 testovaných áut, 39 obstálo na 5 hviezdičiek v roku 2009. Euro NCAP teda svoje crashtesty upravilo, a tu vzniká celý problém, na ktorý sa sťažuje automobilka Renault.
Nové kritéria.
Euro NCAP stanovilo nové kritéria na obstátie v testoch a vozidlá začali hodnotiť podľa ochrany dospelých, detí, chodcov a cyklistov, ale aj podľa asistenčných systémov. V tomto prípade autá, ktoré nie sú vybavené najmodernejšími asistenčnými systémami automaticky nemôžu prejsť týmito testami. Toto sa samozrejme nepáči Renaultu, nakoľko každý jeden takýto bezpečnostný systém stojí nemalé peniaze. Tvrdia, že pokiaľ budete chcieť minimálne papierovo bezpečnejšie auto, budete si musieť podstatne priplatiť.
Veľké riziko.
S týmto prichádza aj veľké riziko, že automobilky začnú výrobu svojich modelov flákať. Pri automobiloch, ktoré sú cielené pre zákazníkov s menším rozpočtom sa môže stať, že sa automobilky prestanú snažiť aby obstáli aspoň v prípade nárazu. To všetko len z toho dôvodu, že aj keby v crashtestoch boli maximálne odolné, aj tak by získali maximálne 2 hviezdičky vďaka absencií asistenčných systémov. Dokáže si automobilka Renault presadiť svoje a stratia testy Euro NCAP svoje renomé?