Spoločnosť Budimex, ktorá na Slovensku realizuje stavbu diaľničnej križovatky D1/D4, sa bude podieľať na výstavbe trate Rail Baltica v Lotyšsku. Zmluva bola podpísaná koncom roka 2023.
V rámci kontraktu v hodnote 3,7 miliardy eur víťazné konzorcium ERB RAIL, ktoré tvoria francúzska Eiffage Génie Civil, poľský Budimex a talianska Rizzani de Eccher, vybuduje 230-kilometrovú vysokorýchlostnú železnicu. Cieľom tejto trate je integrovať pobaltské štáty do európskej železničnej siete vytvorením spojenia medzi estónskym Tallinnom a poľskou Varšavou. Práce sa začnú v roku 2024 a sú naplánované na osem rokov.
Budimex, ktorý má vo víťaznom konzorciu 30-percentný podiel, postaví inžinierske stavby a trať pre približne 230-kilometrový úsek novej vysokorýchlostnej trate Rail Baltica v Lotyšsku. Kontrakt zahŕňa aj 175 inžinierskych stavieb a 11 prechodov pre zvieratá. 85 % tohto projektu financuje európsky fond Connecting Europe Facility a 15 % Lotyšská republika. „Podpis tejto zmluvy a účasť Budimexu v konzorciu, ktoré bude mať možnosť realizovať jeden z najväčších železničných projektov, EÚ je veľkým úspechom. Úspechom poľského stavebníctva je aj to, že bude generálnym dodávateľom najväčšej investície do infraštruktúry v Lotyšsku. Pôjde o vysokorýchlostnú trať, čo je najvyšší železničný štandard v Európe,“ povedal Artur Popko, predseda predstavenstva Budimex SA.
Budimex sa presadzuje aj na zahraničnom trhu
Poľský Budimex v poslednom období výrazne zrýchlil expanziu na zahraničné trhy. Spoločnosť pôsobí mnoho rokov v Nemecku, nedávno vstúpila na slovenský a český trh. Na Slovensku Budimex aktuálne buduje dôležitú križovatku diaľnic D1 a D4. V tomto roku spoločnosť začne tiež s realizáciou prvej zákazky v Českej republike – suchej retenčnej nádrže Kutřín.
„Rok 2023 bol pre našu skupinu prelomový. Máme stabilné portfólio a projekt Rail Baltica je najhodnotnejšou zákazkou v histórii Budimexu. Toto je obrovský míľnik, na ktorom sme pracovali posledné dva roky. Bolo pre nás veľmi dôležité geograficky diverzifikovať,“ ozrejmil Artur Popko.
Kľúčový projekt pre európsku infraštruktúru
Rail Baltica sa buduje ako súčasť transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) a je jedným z najdôležitejších projektov úplne novej železničnej infraštruktúry v Európe. Cieľom výstavby trasy spájajúcej Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Estónsko a nepriamo Fínsko je urýchliť integráciu týchto oblastí do Európskej únie a zvýšiť obchod medzi týmito krajinami, a tým umožniť vytvorenie skutočnej jednotného európskeho trhu.
Dôležitým prvkom investície je aj ekologický aspekt – vybudovaním trate sa železnica stane alternatívou k cestnej doprave, čím sa výrazne znížia emisie. Návrhová rýchlosť baltského úseku trasy spájajúcej Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pre osobné vlaky a 120 km/h pre nákladné vlaky.